معرفی صنایعی با بیشترین پتانسیل تحول

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
همان‌طور که صنایع تاکسیرانی و ویدئوهای خانگی با برندهایی مانند اوبر و نتفلیکس تغییر کرد، سایر صنایع نیز به زودی با ایده‌های جدید متحول خواهند شد.
تبلیغات

بنیان‌گذاران استارتاپ برای نتیجه گرفتن از کارشان بسیار زحمت می‌کشند. اغلب آن‌ها زمانی نتیجه می‌گیرند که در صنعت کاری خود تحول بزرگی ایجاد کنند یا روش‌های قدیمی را با متدها، صنایع یا رهبران جدید جایگزین کنند. به‌عنوان مثال شرکت نتفلیکس بازار فروشگاه‌های ویدئویی را تعطیل کرد. ویکیپدیا به‌عنوان جایگزین دایر‌ةالمعارف شناخته شد و اوبر نیز در حال از بین بردن صنعت تاکسی‌رانی است.

چگونه می‌توان پیش‌بینی کرد یک صنعت برای تغییر آماده است؟ پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا این سوال را مورد بررسی قرار داده‌ و نتیجه‌ی تحقیقات خود را در شماره‌ی تابستانی مجله‌ی MIT به چاپ رسانده‌اند. محققان الگوی مشترک میان نوآوری‌های مدل کسب‌وکار را مورد بررسی قرار دادند و سه سیگنال اصلی نشان‌دهنده‌ی این که یک صنعت در معرض تغییر و تحول قرار گرفته است را تشخیص دادند. نویسنده‌ی مطلب یعنی Sean Wise، سرمایه‌گذار، نویسنده‌ی موفق و کارآفرین با سه نشانه‌ی معرفی شده در نتیجه تحقیق موافق است اما معتقد است یک مورد کلیدی و اصلی عنوان نشده است. موردی که ممکن است هر یک از پیش‌بینی‌های آن‌ها را نامعتبر کند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت نشانه‌های بررسی شده در نتیجه‌ی تحقیق و همچنین مورد چهارم را بیشتر بررسی می‌کنیم.

innovation

سه نشانه‌ی آمادگی صنایع برای تغییر

طبق نتیجه‌ی تحقیقات اولین نشانه، حجم بالای قوانین و مقررات حاکم در یک کسب‌وکار است. صنایعی با قوانین سخت از آنجایی که نگرانی بابت تجربه‌ی مشتری یا بهینه‌سازی عملیات ندارند معمولا کمترین میزان رضایت را میان فعالان دارند. اما استارتاپ‌ها قوانین زیادی ندارند و دنبال رویکردهایی هستند که خارج از قوانین فعلی اعمال می‌شوند. کارآفرینان بیشتر از اینکه دنبال اخذ مجوز باشند، دنبال راهی برای بخشیده شدن هستند. آن‌ها تاریخچه یا زیرساخت عمیقی برای دفاع از خود ندارند. درنهایت قوانین راهی برای نفوذ پیدا می‌کنند و آن روز استارتاپ‌هایی موفق هستند که مشتری‌های خوبی داشته و سهم خود را از بازار پیدا کرده باشند.

دومین نشانه هزینه‌های غیر شفاف است. مصرف‌کنندگان دنبال بازاری با قیمت‌های شفاف هستند زیرا در غیر این صورت بازار توسط دلالان یا واسطه‌گرها هدایت خواهد شد. به عبارت دیگر این روزها صنایع بیشتری در حال تجربه‌ی حالتی هستند که اقتصاددانان آن را عدم تعهد می‌نامند و ما آن را به‌عنوان راهی برای کوتاه کردن دست واسطه‌گران می‌شناسیم. درنتیجه اگر صنعتی را پیدا کردید که هنوز هم توسط واسطه‌ها هدایت می‌شود، فرصت خوبی برای از بین بردن آن‌ها و موفقیت در کسب‌وکار خواهید داشت.

سومین نشانه عدم رضایت مشتری است که در نتیجه‌ی دو نشانه‌ی اول ظاهر می‌شود. در صنعتی که مشتری‌های ناراضی دارد، می‌توان برای جلب رضایت آن‌ها تلاش کرد و خیلی سریع به‌عنوان برندی پیشگام و تحول آفرین شناخته شد. این اتفاق معمولا زمانی می‌افتد که مشتری‌ها انتخاب زیادی ندارند. به‌عنوان مثال در صنایع مرتبط با خدمات تلفن و اینترنت یا صنایع انحصاری مشتری حق انتخاب چندان زیادی ندارد. دنبال صنایعی باشید که معمولا مورد نارضایتی و واکنش منفی مشتری‌ها قرار می‌گیرند مانند مراقبت از سلامت و بانکداری.

نتیجه‌ی تحقیق پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد صنایعی مانند خدمات هوایی، خدمات املاک و مستغلات و مراقبت از سلامتی بیشتر از سایر صنایع در معرض تحولات اساسی هستند.

innovation

عامل چهارم و فراموش شده از سوی پژوهشگران

مهم‌ترین عاملی که اغلب سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌های بزرگی مانند Techstars و Y Combinator دنبال آن هستند نوآوری است. تحول خلاقانه تنها زمانی ممکن است که با تکنولوژی همراه باشد. به‌عنوان مثال نتفلیکس که به‌عنوان کسب‌وکار تحول آفرین شناخته می‌شود هرگز بدون کمک اینترنتی با پهنای باند بالا قابل اجرا نبود. کسب‌وکارهایی تحول آفرین هستند که بتوانند ارزش کار را ۱۰ برابر برای مشتری در هر صنعتی بهبود دهند. برای تغییر دادن هنجارهای تاریخ، وفاداری مشتری‌ها به برند، سهم بازار، تغییر قیمت‌ها و سایر عوامل به نوآوری نیاز است. اگر نگاهی به لیست صنایع مستعد برای تحول بیندازید هیچ‌کدام از آن‌ها راه حل‌های قاطع ندارند مگر اینکه این کار از طریق پیشرفت‌های تکنولوژی انجام شود. به‌عنوان مثال ماشین‌های پرنده، زندگی زیر آب و هوش مصنوعی نمونه‌هایی از عوامل تغییرات اساسی در صنایع هستند. با توجه به این موضوع صنایعی که بیشتر در معرض تغییر و تحول اساسی قرار دارند عبارت‌اند از:

مراکز خدمات تلفنی: این روزها پیشرفت زیادی در زمینه‌ی هوش مصنوعی حاصل شده است و مکالمات هوش مصنوعی می‌توانند جایگزین کل مراکز خدمات تلفنی شوند. Google Duplex تکنولوژی است که یک ربات با انسان صحبت می‌کند و به قدری مکالمات واقعی به نظر می‌رسند که بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند با یک ربات در حال صحبت هستند. امروزه بسیاری از استارتاپ‌ها نیز تلاش می‌کنند در این موقعیت قرار بگیرند.

تشخیص بیماری: آیا آخرین باری که برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کردید را به خاطر دارید؟ آیا از خدمات پزشکی ارائه شده راضی بودید؟ آیا یک پزشک می‌تواند بیماری انسان را به طور صد درصد درست تشخیص دهد؟ این صنعت نیز در آینده با کمک تکنولوژی متحول خواهد شد و بسیاری از استارتاپ‌ها دنبال چنین موضوعی هستند.

بیمه: صنعت بیمه سال‌ها است که هیچ نوآوری را تجربه نکرده است و مردم از مدل کسب‌وکار این شرکت‌ها خسته شده‌اند. البته این موضوع هم جدید نیست و بسیاری از استارتاپ‌ها در حال حاضر روی تحول این صنعت کار می‌کنند و دیر یا زود یکی از آن‌ها موفق خواهد شد.

این صنایع بعد از بررسی و تحقیق عده‌ای از افراد حرفه‌ای مشخص شده‌اند و در حال حاضر سرمایه‌گذاران بسیاری روی استارتاپ‌های فعال در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنابراین اگر قصد دارید تحول آفرین باشید بهتر است به یکی از صنایع بحث شده وارد شوید و با ارائه‌ی ایده‌های خلاقانه و استفاده از تکنولوژی شانس خود را امتحان کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات