آمادهسازی زمینههای نوآوری و ایدههای جدید
بسیاری از ما هنگامیکه واژهی نوآوری را میشنویم، به رهبران فکری نظیر ایلان ماسک (شرکت تسلا) استیو جابز (اپل) و شریل سندبرگ (فیسبوک/ جنبش Lean In) فکر میکنیم. ممکن است توانایی خلق ایدههای طلایی و درخشان را در ذهن تداعی کنیم، یا خودمان را با همکاران مقایسه کنیم. افرادی را به یاد بیاوریم که از ذهنیتی باز برخوردارند و همیشه رویکردهای جدیدی را پیشنهاد میدهند. آنها میتوانند برای مشکلات، راهحلهایی پیدا کنند که سایر کارمندان هرگز به آنها فکر نمیکنند. درنهایت، ممکن است احساس کنیم که هیچیک از این ویژگیها را نداریم و هیچوقت نمیتوانیم انسان نوآوری باشیم.
البته این امر زمانی صادق است که دیدگاه قدیمی و محدودی نسبت به نوآوری داشته باشیم و آن را صرفاً خلق ایدههای جدید بدانیم. اما به نکتهای که در این نقلقولها وجود دارد، توجه کنید:
- «شما برای ارائهی ایدههای خوب و نوآوریهای واقعی، به تعاملات انسانی و بحث و گفتگو و استدلال نیاز دارید.» مارگارت هفرنان، نویسنده، کارآفرین و مدیرعامل
- «موفقیت لزوماً از نوآوریهای بسیار بزرگ حاصل نمیشود، بلکه دستاورد اجرای بیعیب و نقص است.» ناوین کی جین؛ بنیانگذار و مدیرعامل سابق InfoSpace
- «نوآوریهای نرمافزاری مانند سایر نوآوریها، مستلزم همکاری و به اشتراک گذاشتن ایدهها، کنار مشتریان نشستن، با آنها صحبت کردن و بازخورد گرفتن است.» بیل گیتس
- «نوآوری به معنی پاسخ منفی دادن به هزاران ایدهی خوب دیگر است.» استیو جابز
همانطور که میبینید، هیچکدام از این رهبران کسبوکار، نوآوری را به معنای متمرکز شدن روی بزرگترین کشف بعدی نمیدانند. هفرنان، نوآوری را نتیجهی شرکت در منازعات سازنده میداند. برای جین، نوآوری از اجرای ایدهها حاصل میشود. گیتس، نوآوری را دستاورد بازخورد گرفتن، گوش دادن به یکدیگر و مشارکت میبیند و جابز، مهمترین اصل نوآوری را تنظیم اولویتها و پایبند ماندن به آنها ذکر میکند.
شاید شما بهعنوان یک رهبر کسبوکار، بازخورد گرفتن را یکی از اصول نوآوری ندانید؛ زیرا فکر میکنید تعداد ایدههای جدیدی که ارائه میدهید آنقدر زیاد نیست که با دریافت بازخورد به موفقیت فوقالعادهای برسید. شاید شما تیمی را مدیریت میکنید که از عدم نوآوری اعضای آن خسته شدهاید. درهرصورت شما میخواهید دیدگاه خودتان را در مورد نوآوری و چیزی که نیاز به شکوفایی دارد، منعکس کنید. بهتر است علاوه بر نکاتی که در نقلقولهای بالا خواندیم، در نظر بگیرید که افراد نوآور:
۱- چشمانداز روشن و قانعکنندهای از آینده دارند.
۲- کنجکاو هستند و سؤالات مفیدی میپرسند.
۳- فرصتهایی را کشف میکنند که دیگران بهراحتی متوجه آنها نمیشوند.
۴- محیطی امن برای تست کارهای جدید فراهم میکنند.
۵- با فراهم کردن منابعی نظیر زمان، پول و نیروی کار، از نوآوری حمایت میکنند.
۶- دیدگاههای جایگزین را نیز در نظر میگیرند.
۷- اهمیت تنوع و انعطافپذیری را درک کرده و آن را در برنامههای خود لحاظ میکنند.
۸- بازخوردهای بهموقع و مفید ارائه میدهند (هم مثبت و هم منفی).
۹- از دیگران پشتیبانی میکنند، بهخصوص در مواجهه با موانع و مشکلات.
۱۰- رفتارها و ذهنیتهای نوآور را میشناسند و به آنها پاداش میدهند.
نکتهی آخر اینکه، قلمروی نوآوری طبق یک یا چند دستورالعمل خاص تعریف نمیشود. شما برای توصیف نوآوری، شناخت و پاداش آن باید امکانات و احتمالات زیادی را در نظر بگیرید.
نظرات