جستجوی محصولات مختلف در آمازون و رقابت تبلیغاتی شدید شرکتها
آخرین بررسیهای انجامشده نشان میدهد که وقتی کاربر در آمازون محصولی را جستجو میکند، فهرستی که بهعنوان نتیجهی جستجو در اختیار او قرار میگیرد، نتیجه و حاصل رقابت تبلیغاتی شرکتهای تولیدکننده است. این رویکرد و رقابت بین شرکتها، میتواند نتایج درستی را به کاربر ارائه ندهد.
وقتی در زمینهی محصولاتی از جمله غلات و مواد شوینده در آمازون جستجو میکنید، ابتدا فهرستی از برترین محصولات در اختیار شما قرار داده میشود. وقتی بهقسمتهای پایینتر صفحهی جستجو بروید، در بخشی تمام محصولات آمازون تحت برند 365 Everyday Value brand نمایش داده خواهد شد. در اصل در جستجوی محصولات مختلف، آمازون ابتدا برندهایی که در این سایت برای محصولات خود تبلیغ داشتهاند را به شما معرفی میکند، سپس سایر محصولات را نشان میدهد.
براساس گزارش Recode، نتایج جستجو در آمازون، بهصورت فزایندهای به آگهیهای تبلیغاتی این سایت در ارتباط است. وقتی کاربران محصولی را جستجو میکنند، در ابتدای صفحه، محصولات دارای تبلیغات نمایش داده میشود. این همان موردی است که شرکتهای تولیدکننده خواهان آن هستند و تمایل دارند کاربر ابتدا با محصولات شرکت آنها مواجه و روبرو شود.
براساس بررسیهای انجامشده توسط آژانس بازاریابی Merkle، در مقایسه با سال گذشتهی میلادی، مدت زمانی که کاربر صرف بررسی محصولات دارای آگهی تبلیغاتی میکند، افزایش چشمگیری داشته است. مدت زمانی که کاربر صرف بررسی محصولاتی در جستجوی آمازون در بالای فهرست جستجو میکند، در سهماههی دوم سال ۲۰۱۸، با افزایش ۱۶۵ درصدی روبرو بوده است.
شرکتهای تولیدکنندهی محصولات، تمایل دارند از مزایای تبلیغات در سایتهایی همچون Amazon بهرهمند شوند و محصولاتشان در جستجوی بالای صفحه و ابتدای فهرست جستجو نمایش داده شود. مثلا وقتی کاربر در جستجوی غلات و دانههای خوراکی مختلف بهسراغ سایت آمازون میرود؛ ابتدا محصولات دارای آگهی تبلیغاتی برای وی نشان داده میشود. این شرکتهای تولیدکننده، مبلغی را به آمازون پرداخت کردهاند تا محصول آنها را در ابتدای صفحه نمایش دهد.
Recode متوجه شد که محصولات متنوع بسیاری در سایت آمازون بههمین روش در فهرست جستجوها نمایشداده میشوند. در برخی موارد، کالاهای تبلیغاتی تقریبا بخش اصلی فهرست جستجو را به خود اختصاص میدهد.
این مدل تبلیغات میتواند هم برای آمازون و هم برای شرکتهای تولیدکننده، مفید و موثر باشد. تقریبا بیش از نیمی از کاربران، بهجای مراجعه به گوگل و جستجوی محصول مورد نظر خود، بهصورت مستقیم سراغ سایتهایی همچون آمازون میروند و مستقیما محصول موردنظر خود را جستجو میکنند. محصولات دارای تبلیغات در ابتدای صفحه برای آنها نمایش داده میشود. براساس گزارش Recode، تبلیغ محصولات در سایت آمازون با رشد چشمگیری در سالهای اخیر مواجه بوده است.
جیسون گلدبرگ، معاون ارشد آژانس بازاریابی SapientRazorfish، معتقد است:
هر روز شاهد رقابت بیشتری بین شرکتها برای تبلیغ در سایتهایی همچون آمازون هستیم. شرکتهای تولیدکننده ترجیح میدهند با صرف هزینههای تبلیغاتی، فرآیندی را طی کنند تا محصولات آنها بیشتر توسط کاربران و مصرفکنندگان دیده شود. این رویکرد هم بهنفع شرکتهایی همچون آمازون است و هم به نفع شرکتهای تولیدکننده تمام میشود. شرکتهای تولیدکننده، تمایل دارند پول بیشتری برای تبلیغات پرداخت کنند، تا محصولاتشان در آمازون بیشتر توسط کاربران و مصرفکنندگان دیده شود.
نظرات