ساخت فرهنگ سازمانی به روش گوگل

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بخشی از موفقیت تمام شرکت‌های بزرگ به توانایی کارمندان برمی‌گردد. کارمندانی که بدون احساس ناامنی یا شرمندگی ریسک کرده و گام‌های بزرگ برمی‌دارند.
تبلیغات

گوگل چندین سال است که به‌عنوان بهترین کارفرما رتبه‌بندی می‌شود. فرهنگ سازمانی این شرکت باعث شده استعدادها از سراسر دنیا برای کار در این شرکت درخواست داده و جذب سایر شرکت‌ها نشوند. گوگل با ساختن تیم‌های قوی و انگیزه دادن به آن‌ها کیفیت کار را بالا می‌برد و درواقع موفقیت خود را تضمین می‌کند. تیم‌ها وجه تشابه زیادی با هم دارند اما فرهنگ هرکدام منحصربه‌فرد است.

گوگل به داشتن شرایط سخت برای استخدام معروف است و هر شخصی که استخدام می‌شود یعنی قطعا واجد شرایط بوده‌ است. پذیرفتن فرهنگ سازمانی گوگل یکی از شرایط استخدام نیست زیرا سایر شرایط این موضوع را پوشش می‌دهند. افرادی که این شرایط را داشته باشند مطمئنا با پذیرفتن فرهنگ سازمانی شرکت مشکلی ندارند. گوگل از داده‌های شخصی خود برای مطالعه‌ی وضعیت شرکت استفاده می‌کند و یافته‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. در ادامه به معرفی بیشتر فرهنگ سازمانی گوگل و روش‌های آن برای انگیزه دادن به کارمندان می‌پردازیم.

امنیت روانی

گوگل در یکی از تحقیقات خود متوجه شد امنیت روانی (توانایی ریسک کردن بدون احساس ناامنی و شرمندگی) دلیل اصلی برتری عملکرد یک تیم نسبت به سایر تیم‌ها است. آن‌ها متوجه شدند حتی با استعدادترین کارمندان نیز به محیط کاری امن برای بهره‌گیری از استعدادهای خود نیاز دارند. گوگل به فرهنگ سوال پرسیدن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بها می‌دهد.

اگر می‌خواهید شرکت موفقی داشته باشید باید از مشارکت تمام اعضای تیم بهره بگیرید. برای انجام این کار شاید لازم باشد سراغ میز تک‌تک کارمندان بروید و نظرشان را در مورد موضوع خاصی جویا شوید. بهترین تیم‌ها، تیم‌هایی هستند که تمام اعضا در بحث شرکت کرده و به بهبود عملکرد گروه کمک می‌کنند.

google

اطمینان

اعضای تیم برای بالا بردن سطح کیفیت کار باید به همکاران خود اعتماد کنند و فرهنگ سازمانی گوگل این موضوع را به تیم‌ها و کارمندان آموزش می‌دهد. به‌عنوان مثال شبکه‌ی G2G یا Googler-to-Googler از بیش از ۶ هزار کارمند داوطلب گوگل تشکیل شده که به سایر همکاران خود در انجام کارها کمک می‌کنند و به آن‌ها آموزش می‌دهند.

اعضای شبکه‌ی G2G هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی مهارت‌های مختلفی مانند رهبری و برنامه‌نویسی به زبان پایتون را به دیگران آموزش می‌دهند. G2G به افزایش مهارت کارمندان کمک می‌کند و به آن‌ها یاد می‌دهد که می‌توانند هم یادگیرنده و هم یاددهنده باشند.

گوگل همچنین به کارمندان اجازه می‌دهد ۲۰ درصد زمان خود را روی ایده‌های نوآورانه صرف کنند. بسیاری از محصولات گوگل که وارد زندگی ما شده‌اند، نتیجه‌ی همین ۲۰ درصد زمانی است که به هر کارمند داده شده است. البته آن‌ها مجبور به انجام این کار نیستند اما اگر تمایل داشته باشند از طرف شرکت تشویق می‌شوند. از طرفی کارمندان گوگل سخت مشغول کار کردن روی پروژه‌های عادی هستند و فرصت زیادی برای صرف زمان روی پروژه‌های جانبی پیدا نمی‌کنند.

google

ساختار و شفافیت

فرهنگی که به ساختار و شفافیت محیط کار بها می‌دهد به کارمندان کمک می‌کند درک بهتری از اهداف، نقش و برنامه‌های خود داشته باشند. تیم‌ها بر اساس مهارت‌های شخصی هر فرد و خصوصیات اخلاقی آن‌ها شکل می‌گیرند و این موضوع در سنجش موفقیت تیم و نقش هر فرد در رسیدن به هدف مشترک گروه اهمیت دارد. گوگل تأکید می‌کند تمام اعضای تیم برای داشتن همکاری خوب باید مهارت‌های اجتماعی و عاطفی داشته باشند. این باعث می‌شود یک تیم، کاری را انجام دهد که شاید هر کدام از اعضای تیم به تنهایی نتوانند از عهده‌ی انجام آن برآیند.

شفافیت در گوگل بسیار مهم است. به‌عنوان مثال تمام مهندسان از همان روز اول به تمام کدها دسترسی دارند و همچنین می‌توانند ارائه‌‌ی داده شده به هیئت مدیره‌ی شرکت را مشاهده کنند. آن‌ها باور دارند اگر کارمندان خوبی داشته باشید و معتقد باشید مردم به طور ذاتی انسان‌های خوبی هستند، تصمیم‌های بهتری در رابطه با مدیریت شرکت خواهید گرفت. در جامعه‌ی امروزی همه به فکر خودشان هستند و شفافیت داشتن بسیار سخت شده اما این فرهنگ میان کارمندان گوگل جا افتاده است.

google

معنا و تأثیرگذاری

گوگل معنای کار و قدرت تأثیرگذاری کار را دو کلید اصلی رسیدن به موفقیت می‌داند. رهبران تیم باید دنبال اهدافی باشند که کارمندان را راهنمایی کرده و به آن‌ها انگیزه می‌دهد. کارمندان دوست دارند در پروژه‌هایی درگیر شوند که تفاوت عمده‌ای در شرکت و جامعه‌ی اطرافشان ایجاد می‌کند.

ارزش‌ها و هنجارها پایه و اساس فرهنگ را تشکیل می‌دهند. مدیران گوگل به کارمندان خود توضیح می‌دهند چه باورهایی در محیط کار باید به اشتراک گذاشته شوند و چه رفتارهایی از کارمندان انتظار می‌رود. کارمندان باید به این ارزش‌ها بها دهند تا بتوانند به آن پایبند باشند. هم‌تراز بودن ارزش‌ها بسیار مهم است و بخش مهم فرآیند استخدام است. اینکه از متقاضیان پرسیده شود چه چیزی برایشان اهمیت دارد کافی نیست بلکه دلیل اهمیت آن نیز باید پرسیده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات