لینوس توروالدز به‌طور موقت از لینوکس کناره‌گیری کرد

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
لینوس توروالدز، خالق لینوکس، اخیرا در تصمیمی عجیب اعلام کرده است که قصد دارد مدتی از تیم مدیریت این سیستم‌عامل متن‌باز کناره‌گیری کند.
تبلیغات

لینوس توروالدز که همه او را به‌عنوان خالق Linux می‌شناسیم، اخیرا در حرکتی تعجب‌برانگیز اعلام کرده است که قصد دارد به‌طور موقت از سمتش در تیم مدیریتی این سیستم‌عامل کناره‌گیری کند تا بتواند روی رفتارِ خود نسبت به توسعه‌دهندگان بیشتر کار کند. وی در یادداشتی که آن را از طریق LKML به‌کاربران لینوکس ارسال کرده، نوشته است «لازم است برخی از رفتارهای خودم را تغییر دهم و می‌خواهم از کسانی که با رفتارم آزارشان داده‌ام یا حتی باعث شده‌ام که به‌طور کلی از پروژه‌ی لینوکس کرنل کنار بروند، عذرخواهی کنم.»

کاربران لینوکس به‌خوبی می‌‌دانند که استعفای موقت توروالدز، اتفاق بسیار بزرگی است. نزدیک به ۳۰ سال متمادی است که توروالدز روی کرنل کار می‌کند و بیش از ‌همه به‌خاطر رفتارهای تهاجمی‌ای که نسبت به برنامه‌نویسانی که نتوانستند اهدافی را که در سر داشت محقق کنند، شناخته‌شده است. 

طی چند دهه‌‌ای که از فعالیت لینوس توروالدز می‌گذرد، وی همیشه رفتار بدی نسبت به توسعه‌دهندگان از خود نشان داده است. او تقریبا هر چند ماه یک‌بار، رفتار تندی از خود نسبت به زیردستانش نشان می‌داد و این موضوع را تقریبا همه می‌دانند. 

با همه‌ی این‌ها، جدیدترین اشتباهی که توروالدز در قبال لینوکس انجام داده، به‌مدتی پیش بر می‌گردد. او در اتفاقی بی‌سابقه و عجیب، برگزاری رویداد سالانه‌ی Maintainer Summit را که بیش از ۴۰ توسعه‌دهنده‌ی برتر لینوکس در آن شرکت می‌کنند می‌کنند، فراموش کرد و به‌جای آن همراه با خانواده‌اش به‌تعطیلات رفت. بهای این سهل‌انگاری، این بود که توسعه‌دهندگان محل برگزاری این گردهمایی را از ونکوور کانادا به شهر ادینبرا در اسکاتلند منتقل کردند. 

لینوس توروالدز

جیمز باتملی، یکی از برترین توسعه‌دهندگان لینوکس کرنل و از موسسان Plumbers، گفته است که آنان برنامه‌ داشته‌اند تا عصر دوشنبه اجلاس را برگزار کنند، اما توروالدز به‌دلیل برنامه‌ریزی نادرستِ سفرش، نتوانسته حضور پیدا کند.

توروالدز در نامه‌ی سرگشاده‌اش، دست به‌اعترافی عجیب می‌زند؛ ظاهرا حضور پیدا نکردن او در اجلاس ونکوور، اتفاقی نبوده است:

به‌خاطر برنامه‌ریزی بدی که داشتم، تا حدی شرمنده شدم؛ اما بگذارید حرفم را صادقانه بزنم. من واقعا دوست نداشتم در این اجلاس که تقریبا دو دهه‌ است به‌صورت سالانه در آن شرکت می‌کنم، حضور پیدا کنم.

وی در ادامه‌ی نامه‌اش می‌‌گوید که یک روز در آینه نگاه کرده و فهمیده است که از شرایط فعلی خوشحال نیست:

عدم تمایل به‌حضور در همایشی که همه‌ساله در آن بودم، اصلا نشانه‌ی خوب یا اتفاق خنده‌داری نبود؛ تاسف‌برانگیزتر از این موضوع، این بود که فهمیدم مدت‌ها است احساسات عمیق اعضای این اجتماع را نادیده گرفته و آن را جریحه‌دار کرده‌ام.

خالق لینوکس در ادامه اشتباهاتش را می‌پذیرد:

من شخصیت دلسوزی ندارم و این موضوع قطعا برای هیچ‌کس تعجب برانگیز نیست؛ حداقل دلم برای خودم نمی‌سوزد. با همه‌ی این‌ها باید این حقیقت را که برای سال‌های سال در مورد اطرافیانم دچار سوء‌تفاهم شدم و آن‌ها را درک نکردم، بپذیرم؛ باید بپذیرم که شرایط مختلف را چقدر بد قضاوت کرده‌ام؛ باید درک کنم که فضای کاری‌ای که خلق کرده بودم، چقدر غیرحرفه‌ای بود.طی هفته‌ی گذشته، برخی از افراد عضو انجمن ما به من مراجعه کردند و از درکِ احساسی پایینم طی این‌ سال‌ها گفتند. جملات تهاجمی و گستاخانه‌ای که طی این چند مدت در ایمیل‌هایم به‌کار بردم، غیر حرفه‌ای و غیرضروری بوده‌اند. خصوصا آن ایمیل‌هایی که در آن‌ها، مشکلات را شخصی کردم. در مسیری که برای تغییرات رفتارهایم پیش گرفته‌ام، این موضوع به‌خوبی برایم روشن شد. اکنون می‌دانم که رفتارهایم درست نبود و از این بابت عمیقا عذرخواهی می‌کنم. 

چه قبول کنید چه نه، تجربه‌ی چند سال اخیر نشان داده است که رهبران بزرگی چون لینوس توروالدز و حتی استیو جابز فقید، افرادی بوده‌اند که در زمینه‌ی کاری خود عملکرد درخشانی برجای گذاشته‌اند، اما همواره اخلاق نامناسبی از خود نشان داده‌اند (جدیدترین خبر مرتبط به این موضوع، به انتشار کتاب جدید دختر مدیرعامل پیشین اپل بر می‌گردد). یکی از نادرترین اتفاقاتی که ممکن است برای چنین افرادی پیش بیاید، این است که فرد بفهمد رفتارهایش اشتباه است تا بتواند آن‌ها را تغییر دهد. از این جهت باید اقدام توروالدز را لایق‌تحسین دانست.

خالق لینوکس در بخش پایانی نامه‌اش می‌نویسد که برای همیشه از لینوکس خداحافظی نکرده و قصد دارد مدتی استراحت کند. 

نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات