اسپاتیفای قابلیت بهاشتراکگذاری موسیقی را به هنرمندان مستقل و ناشناخته میدهد
اسپاتیفای در اقدامی نوین، تصمیمی گرفته است که چندان به مذاق شرکتهای ضبط موسیقی خوشایند نخواهد بود. بر اساس گزارشات جدید ارائهشده، اسپاتیفای در نظر دارد تا قراردادهای مالی مربوط به صدور حق پخش در سرویس استریم موسیقی را برای هنرمندان مستقل لغو کند. بدین ترتیب براساس اعلامیهی این شرکت، کلیهی هنرمندان مستقل میتوانند بهصورت مستقیم موسیقی خود را روی سرویس استریم بارگذاری کنند.
قابلیت آپلود کردن موسیقی از امروز بر روی نسخهی بتا برنامهی Spotify for Artists ایجاد شده است. برنامهای که حدود یکسال از رونمایی آن میگذرد و بهمنظور ارتباط بیشتر هنرمند با سلیقهی مخاطبان و آشنایی عمیقتر با طرفداران خود طراحی شده است.
با اضافه شدن قابلیت آپلود، اکنون هنرمند میتواند با تنها چند کلیک، موسیقی خود را روی سرویس استریم بهاشتراک بگذارد.
Spotify دربارهی قابلیت جدید خود چنین توضیح داده است که هنرمند میتواند پیش از انتشار اثرش، تمامی تغییرات ایجاد شده را ببیند (ایجاد قابلیت پیش نمایش) و در صورت لزوم تغییراتی را اعمال کند. همچنین هنرمند در صورت تمایل میتواند روزهایی که مایل به پخش زندهی موزیک ساختهشدهاش از اسپاتیفای است را انتخاب کند.
نکته مهم دیگر این است که طبق گفتهی اسپاتیفای، روند پرداختی این شرکت به هنرمندان به مانند گذشته خواهد بود و مبالغ مربوط به موزیکهای آپلودشده و حق امتیازشان بهصورت ماهانه به حساب بانکی هنرمندان واریز خواهد شد.
از دیگر قابلیتهای جدید صفحهی داشبورد هنرمندان میتوان به ارائهی جزییاتی نظیر میزان درآمدزایی آهنگ آپلود شده و مدت زمانی تخمینی برای کسب درآمد هنرمند از آهنگ خود (این موضوع بیشتر مربوط به هنرمندان تازهکار است که چندان شناختهشده نیستند) اشاره کرد.
قابلیت بارگذاری رایگان است و طبق گفتهی Spotify، آنها هیچگونه کارمزدی از این بخش دریافت نخواهند کرد.
این اتفاق لیبلهای مشهور جهان را نگران خواهد کرد؛ چرا که برندهای معروف بهطور معمول بهعنوان مرزی میان هنرمند و طرفداران عمل میکردند، اما با توجه به پیشرفتهای شگرف رسانههای مجازی، اکنون ارتباط هنرمند و طرفدارانش بدون مرز و مستقیم خواهد بود.
امروز، دیگر هنرمند منتظر ایجاد ارتباط با طرفدارانش از طریق لیبلها نخواهند ماند و خود بهدنبال کشف راههای جدیدی برای ایجاد و تماس مستقیم با مخاطبانشان خواهند رفت.
بهطورمثال در سرویس SoundCloudکه اسپاتیفای زمانی قصد خرید آن را داشت، موزیسینهای مستقل، دیجیها و دیگر افرادی که در زمینهی موسیقی فعالیت میکنند، قابلیت کسب دنبالکننده را دارند. بهطور مشابه YouTube نیز از وجود مخاطبان بالای خود بهعنوان قابلیتی برای معرفی و کشف استعدادهای ناشکفته استفاده میکند.
یقینا هر دو سرویس تحت تاثیر قابلیت جدید اسپاتیفای قرار خواهند گرفت؛ چرا که علت استفادهی تودهی عظیمی از هنرمندان از این دو سرویس، نبود چنین قابلیتی در اسپاتیفای بود و اکنون پس از آنکه چنین قابلیتی را در بهروزرسانی جدید خود ارائه داده است، بهطور قطع بخش اعظمی از هنرمندان ترجیح میدهند تمام تمرکز خود را روی برنامهی اسپاتیفای بگذارند و از آن استفاده کنند.
بدین منظور، کسانی که با ارائهی اثری خلاقانه، توانایی جذب مخاطب داشته باشند، دیگر نیازی به داشتن قرارداد با یک برند موسیقی را احساس نکرده و بدین وسیله درآمد بیشتری خواهند داشت.
کنی آنولیفو، سرپرست بخش محصول فروشگاه مجازی Spotify در مصاحبهای، توضیحاتی دربارهی سیستم پرداخت این شرکت ارائه داد:
اسپاتیفای ۵۰ درصد از درآمد اینترنتی مربوط به آهنگ هنرمند را مستقیم به او پرداخت میکند. همچنین ما به ناشران موسیقی و صاحبان مجموعهها مبلغی اضافه بهعنوان حق امتیاز پرداخت میکنیم.
در این میان، نشریه معتبر نیویورک تایمز گزارشی دربارهی قرارداد هنرمندان با لیبلهای بزرگ تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، کار کردن با لیبلها باعث کاهش درآمد میشود. اسپاتیفای براساس قرارداد خود با لیبلها حدود ۵۲ درصد از درآمد حاصل از استریم موسیقی را به برندها پرداخت میکند، این در حالی است که لیبلها تنها حدود ۱۵ تا نهایتا ۵۰ درصد از این مبلغ را به هنرمندان و صاحبان اثر میپردازند و مابقی پول در حساب شرکت باقی میماند.
با یک حساب سر انگشتی میتوان متوجه شد که اگر هنرمندان بهطور مستقیم و بدون واسطه با اسپاتیفای در ارتباط باشند، درآمدشان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
به گزارش NYT لیبلها نیز بهمنظور مقابله با اسپاتیفای در نظر دارند اعمالی نظیر تعلیق مجوزهای مورد نیاز اسپاتیفای به منظور توسعهی بینالمللی (در کشورهایی نظیر هند) و عدم تمدید مجدد قرارداد و.. را انجام دهند، تا در عملکرد این شرکت خلل ایجاد کنند.
همچنین آنها در نظر دارند تعاملات گستردهای را به رقبای اسپاتیفای، مانند Apple Music آغاز کنند تا با این روش این شرکت را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند. اپل موزیک از جمله سرسختترین رقیبان اسپاتیفای است، که رقابت تنگانگ و شانه به شانهای با این شرکت دارد و براساس بعضی گزارشات و همچنین ادعای تیم کوک، رییس شرکت اپل، در شمال آمریکا از اسپاتیفای پیشی گرفته است.
لیبلها تنها حدود ۱۵ تا نهایتا ۵۰ درصد از این مبلغ را به هنرمندان و صاحبان اثر میپردازند
در گذشته نیز اسپاتیفای از چنین بزنگاههایی به سلامت عبور، و اطمینان سرمایهگذاران را به خود جلب کرده است. سیاست این شرکت مبتنی بر ایجاد یک بازار دو سویه است، که در آن به همهی سازندگان موسیقی اعم از بزرگ و کوچک، اجازهی پخش موسیقی و معرفی شدن را میدهد و دستور کار شرکت تا زمانی که فردی از قوانین تخطی نکند، به همین شکل خواهد بود.
ایجاد گزینهی آپلود به معنی این است که اگر هنرمندی که کپیرایت را رعایت کند و در عین حال با لیبلی قرارداد نداشته باشد، در صورتیکه کیفیتکارش بالا باشد و نظرات مثبت کاربران اسپاتیفای را جلب کند، به،راحتی میتواند تبدیل به یک ستاره و فردی شناختهشده بشود.
همچنین ایجاد این قابلیت، قطعا مورد توجه اهالی هنر قرار خواهد گرفت و بدین منظور اکثر هنرمندان ترجیح میدهند تا میان دو گزینهی اپل موزیک و اسپاتیفای، بهطور مستقیم با اسپاتیفای همکاری کنند.
براساس گفتهی اسپاتیفای، قابلیت آپلود، فعلا تنها روی نسخهی بتا و برای هنرمندان معدودی است.
همچنین این نسخهی جدید را تاکنون هنرمندانی نظیر؛ Noname ،Michael Brun ،VIAA و Hot Shade امتحان کردهاند و نظرات خود را دربارهی بهبود این نسخه به شرکت ارائه دادهاند.
آنولیفو دربارهی قابلیت جدید اسپاتیفای چنین گفته است:
هنرمندان و افراد زیادی مدتها خواستار این بودند که ما قابلیت بارگذاری موسیقی را ایجاد کنیم و ما اکنون به این نقطه رسیدهایم. همچنین برای ارائهی هرچه بهتر این قابلیت به مخاطبانمان، این نسخه را قبل از عرضه به هنرمندان مختلفی ارائه کردیم تا آن را تست کنند و نظرات خود را برای هرچه بهترشدن این قابلیت با ما در میان بگذارند. قابلیت آپلود یک ویژگی بهشدت کاربردی است و در عین حال شیوهی کار کردن ساده و راحتی دارد. این ویژگی، این اجازه را به هنرمندان میدهد تا در هر زمان که دوست دارند، موسیقی خود را به اشتراک بگذارند. این ویژگی هیچگونه محدودیتی ندارد و هنرمندان میتوانند هر تعداد موسیقی را که مایل باشند به اشتراک بگذارند و با هوادران خود در ارتباط باشند.
تا چند ماه آینده، اسپاتیفای به هنرمندان دیگر نیز ایمیل خواهد زد و از آنان دعوت میکند تا از قابلیت جدید این شرکت استفاده کنند.
از شواهد و قرائن موجود چنین بهنظر میرسد که این قابلیت جدید به یکباره برای همهی هنرمندان فعال نخواهد شد و وقوع این اتفاق تدریجی خواهد بود، تا در نهایت اسپاتیفای این قابلیت را برای تمامی ۲۰۰ هزار نفر عضو فعال ماهانه خود ایجاد کند و برای آنان صفحهی مخصوص هنرمندان ایجاد کند.
در ابتدا، قابلیت بارگذاری موزیک تنها از طریق نسخهی وب امکانپذیر است و شرکت اطلاعات بیشتری دربارهی اهداف و دورنمای ایجاد این قابلیت بر روی نسخهی موبایل نداده است!