کاربران آمازون پرایم علاقه‌مند به عضویت در سیستم بانکداری آمازون هستند

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
خبرهای مختلفی از برنامه‌های آمازون برای ورود به بازارهای مالی به گوش می‌رسد و کاربران این شرکت نیز تمایل بالایی به همکاری با آن دارند.
تبلیغات

تحقیقات اخیری که توسط شرکت Bain روی ۶ هزار نفر از کاربران آمازون پرایم انجام شده است، خبر از علاقه‌ی آنها به سرویس‌های مالی احتمالی این شرکت دارد. در این تحقیق، ۶۵ درصد از کاربران آمازون پرایم اعلام کرده‌اند که در صورت ارائه‌ی حساب بانکی رایگان از سوی این شرکت، آن را امتحان خواهند کرد. به‌علاوه، ۳۷ درصد از افرادی که حتی خریدی از آمازون ندارند، به استفاده از خدمات مالی این شرکت تمایل نشان داده‌اند.

خبرهای منتشر شده،‌ بیش از همه برای بانک‌های سنتی نگران‌کننده است. با نگاهی به تاریخچه‌ی آمازون به این نتیجه می‌رسیم که این شرکت و مؤسسش از ورود به هیچ بازار جدیدی ترس ندارند. تنها کافی است نگاهی به خرید بزرگ آنها یعنی هول فودز و برنامه‌های جدی برای ورود به صنعت دارو داشته باشیم.

amazon

در گزارش منتشر شده در منبع این خبر آمده است:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که آمازون می‌تواند روی تقاضای بالا برای خدمات بانکداری حساب کند. در میان شرکت‌کنندگان عضو سرویس آمازون پرایم (که حق عضویت ماهانه‌ای را برای خدماتی همچون دریافت کالا تا دو روز پس از سفارش پرداخت می‌کنند)، ۶۵ درصد از آنها عنوان کرده‌اند که حساب بانکی آنلاین و رایگان آمازون را امتحان خواهند کرد. گفته شده که این حساب بانکی، ۲ درصد از مبلغ خرید را در خریدهای افراد از سایت آمازون به آنها باز می‌گرداند.۴۳ درصد از آن دسته از کاربران آمازون که عضو پرایم نیستند نیز به امتحان کردن چنین حساب بانکی ابراز تمایل کرده‌اند. حتی ۳۷ درصد افرادی که از آمازون برای خریدهای آنلاین استفاده نمی‌کنند نیز به این سرویس علاقه‌مند هستند.

این تحقیقات، پس از انتشار خبری در ماه فروردین امسال (مارس ۲۰۱۸) انجام شد. در آن خبر آمده بود که آمازون به‌دنبال شراکت با بانک‌ها است. در میان این شرکای احتمالی، نام شرکت‌هایی همچون کپیتال وان و جی‌پی مورگان به چشم می‌خورد. هدف از این شراکت نیز، توسعه‌ی محصولی شبیه به حساب بانکی چکی عنوان شد. به‌هرحال اگر این توافق اتفاق بیافتد یا آمازون سرویس بانکی مستقل خود را راه‌اندازی کند،‌ قطعا بانک‌های سنتی خسارت خواهند دید.

علاوه بر موارد قبلی، تحقیقات Bain نشان داد که کاربران، شاخص خالص مروجان (NET Promoter Score) را برای آمازون بیشتر از بانک‌های سنتی می‌دانند. آنها امتیاز ۴۷ را به این شرکت داده‌اند؛ درحالی‌که که میانگین این امتیاز برای بانک‌های سنتی منطقه‌ای بیش از ۳۱ و برای بانک‌های ملی بیش از ۱۸ نبوده است.

نظر شما چیست؟‌ آیا آمازون به صنعت خدمات مالی وارد می‌شود؟ در این صورت چه تهدیدی متوجه بانک‌ها می‌شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات