رونمایی از سامانه جامع تجارت کشور

شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
سامانه‌ی جامع تجارت کشور، امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه بین‌المللی تهران رونمایی شد.
تبلیغات

امروز با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت از سامانه‌های جامع تجارت کشور در نمایشگاه بین‌المللی رونمایی شد.

این سامانه‌ها شامل سامانه‌ی جامع تجارت، سامانه‌ی شناسه کالا، سامانه‌ی یکپارچه انبارها و مراکز نگهداری کالا و سامانه‌ی اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری هستند که با هدف اجرای دولت الکترونیک، کاهش مفاسد اقتصادی و تسهیل و تسریع فرآیند تجارت رونمایی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهنام امیری، معاون مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیکی ایران گفته است برخی از سامانه‌ها تا به‌حال فعال بوده‌ اما یکپارچه نبوده‌اند که یکپارچه‌سازی آن‌ها از امروز آغاز می‌شود. کلیه‌ی سامانه‌ها، زیرمجموعه‌ی سامانه‌ی جامع تجارت هستند که فرآیند تجارت خارجی و داخلی را یکپارچه‌سازی می‌کنند.

او همچنین اظهار داشت با راه‌اندازی این سامانه، کمبودهای احتمالی قابل پیشگیری و موارد احتکار کالا در کشور قابل شناسایی خواهند بود.

به گزارش شاتا، علی رهبری، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، ریشه‌ی بسیاری از مفاسد اقتصادی را جعل اسناد، تبانی و ارتشا می‌داند و معتقد است برای جلوگیری از این موضوع باید از بسترهای الکترونیکی برای شفاف‌سازی استفاده کرد. او گفته است با پیاده‌سازی سامانه‌های الکترونیکی، اطلاعات به سیستم سپرده شده و فرآیند تجارت از طریق سامانه‌ها محقق می‌شود. به‌طوری که مردم بدون نیاز به حضور فیزیکی و در کمترین زمان اقدام به اخذ کارت بازرگانی، ثبت و سفارش کالا و... خواهند کرد.

سامانه‌های یکپارچه مجوزها، سامانه ثبتارش، پرتال ارزی یا نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی نیما، سامانه جامع حمل‌ونقل و سامانه‌ی جامع امور گمرکی نیز زیرمجموعه‌ی سامانه‌ی جامع تجارت هستند که برخی از آن‌ها فعال بوده و برخی به‌زودی فعال خواهند شد.

سامانه جامع تجارت ایران

سامانه‌ی جامع تجارت

این سامانه بین دستگاه‌های دخیل در فرآیند تجارت خارجی و داخلی، یکپارچگی و هماهنگی الکترونیکی ایجاد می‌کند و منجر به ارتقای تعامل‌پذیری دستگاه‌ها و یکپارچگی اطلاعات تجاری کشور می‌شود. هدف نهایی از توسعه‌ی سامانه‌ی تجارت افزایش سرعت، تسهیل فرآیند تجارت و شفافیت در امور تجاری کشور است.

سامانه‌ی جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

این سامانه به واقعنمایی میزان موجودی انواع کالا کمک کرده و امکان مدیریت و تنظیم بازار را با دقت بالاتری فراهم می‌کند. کمبودهای احتمالی و موارد احتکار کالا به کمک این سامانه قابل پیشگیری و شناسایی خواهد بود.

سامانه‌ی شناسه کالا

این سامانه زبان مشترکی برای تبادل اطلاعات کالایی ایجاد کرده و تناقضات آماری بین دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین با ایجاد طبقه‌بندی مشترک و اعمال ضوابط کالایی به سیستمی شدن تصمیم‌گیری‌ها، کاهش خطای انسانی و تسریع فرآیند مربوط به کنترل کالا کمک می‌کند.

سامانه‌ی اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری

اعتبار سنجی و رتبه‌بندی اعتباری راهکاری پیشرفته جهت ایجاد سهولت برای بازرگانان با سابقه مثبت است که باعث انگیزه برای ایجاد سابقه و اعتبار مثبت شده و روند فرآیندهای تجاری را تسهیل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات