آیا جولیا زبان برنامه‌نویسی محبوب آینده است؟

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
زبان برنامه‌نویسی جولیا که اخیرا نسخه‌ی 1.0 آن منتشر شده، یکی از جدیدترین زبان‌هایی است که توسط دانشگاه MIT توسعه یافته و برخی آن را زبان برنامه‌نویسی محبوب آینده می‌دانند.
تبلیغات

دانشگاه MIT سال ۲۰۱۲ میلادی زبان برنامه‌نویسی جدیدی را با نام جولیا معرفی کرد. دانشگاه ماساچوست چند روز پیش نسخه‌ی جدیدی از این زبان برنامه‌نویسی را تحت نام نسخه‌ی 1.0 منتشر کرد. این دانشگاه در کنار انتشار نسخه‌ی جدید اعلام کرده که استقبال از این زبان برنامه‌نویسی در طول ۶ سال گذشته بسیار خوب بوده است.

براساس اطلاعات ارائه‌شده، زبان برنامه‌نویسی جولیا در سال ۲۰۱۲ با هدف داشتن سرعت زبان سی، قابلیت‌های پایتون، پویایی روبی و قدرت بالای متلب در انجام عملیات سنگین ریاضی در کنار ویژگی‌های آر برای انجام عملیات آماری رونمایی شده است.

آلان اِدلمن، پروفسور MIT در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

انتشار نسخه‌ی ۱.۰ جولیا نشان از این دارد که این زبان برنامه‌نویسی آماده است تا برنامه‌نویسی فنی را با بهره‌گیری از قدرت و عملکرد بالای پایتون و ترکیب آن با سرعت بالای سی پلاس پلاس متحول کند.

جولیا قابلیت‌های متنوع و متعددی دارد و همین امر جولیا را به گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در کاربردهای گوناگون تبدیل کرده است. برای مثال جولیا این امکان را دارد تا بتوان با استفاده از آن وظایف پردازشی را بین هسته‌های مختلف تقسیم کرد که این ویژگی امکان استفاده از جولیا از یادگیری ماشین تا شبیه‌سازی ابررایانه‌های بزرگ را فراهم می‌کند.

MIT اعلام کرده که زبان برنامه‌نویسی جولیا را باید پویاترین زبان برنامه‌نویسی در باشگاه زبان‌های برنامه‌نویسی موسوم به پتافلاپ خواند. باشگاه‌ پتافلاپ به گروهی از زبان‌های برنامه‌نویسی اطلاق می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان از قدرت پردازشی یک پتا فلاپ در ثانیه عبور کرد. براساس اطلاعات ارائه‌شده، محققان با استفاده از جولیا اقدام به شبیه‌سازی ۱۸۸ میلیون ستاره و کهکشان در سوپرکامپیوتر Cori کرده‌اند که دهمین ابررایانه‌ی قدرتمند در جهان است. این شبیه‌سازی در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام شده است. در این شبیه‌سازی، بیش از ۶۵۰ هزار هسته‌ی پردازشی Knights Landing Xeon Phi‌ مورد استفاده قرار گرفته، که نتیجه‌ی آن قدرت پردازشی ۱.۵ پتافلاپس بوده است.

از جمله‌ی دیگر کاربردهای جولیا می‌توان به استفاده از آن در خودروهای خودران و پرینترهای سه بعدی در کنار پزشکی و لوازم پزشکی با دقت بالا، واقعیت افزوده، ژنتیک، یادگیری ماشین و مدیریت ریسک اشاره کرد.

از جمله‌ی سیستم‌های توسعه‌یافته با استفاده از جولیا باید به توسعه‌ی نسل بعدی سیستم جلوگیری از برخورد هواپیما، بهبود مسیریابی اتوبوس مدارس بوستون و همچنین سیستم حرکتی و مسیریابی ربات اشاره کرد.

جولیا توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی و علم رایانه‌ی دانشگاه MIT توسعه یافته است. این زبان برنامه‌نویسی متن‌باز و رایگان بوده و بیش از ۱.۹۰۰ پکیج ثبت شده دارد. همچنین باید به دو میلیون دانلود در کنار افزایش ۱۰۱ درصدی رشد دانلود سالیانه‌ی این زبان برنامه‌نویسی اشاره کرد.

هرچند جولیا هنوز جایی بین ۱۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب جهان ندارد، اما دو رده‌بندی RedMonk و TIOBE آن را جزو زبان‌های برنامه‌نویسی قرار داده که با سرعت بسیار بالایی توسط توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار گرفته و استفاده از آن گسترش می‌یابد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات