آمازون در انتظار درآمد ۸۸ میلیارد دلاری از تبلیغات

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت آمازون منبع وسیعی از اطلاعاتی در اختیار دارد که می‌تواند با تحلیل آن مشتری‌های بالقوه‌ی محصولات را پیدا کرده و شانس فروش را افزایش دهد.
تبلیغات

آمازون به طور جدی در حال گسترش فعالیت‌های تبلیغاتی خود است و بسیاری از برندها با اینکه محصولی برای فروش در سایت آمازون ندارند، از طریق این سایت تبلیغ می‌کنند. به‌عنوان مثال ورایزن یک اپراتور مخابراتی آمریکایی است که درصد قابل توجهی از پهنای باند جهانی اینترنت را فراهم می‌کند و در زمینه‌ی محصول و خدمات بی‌سیم نیز فعالیت دارد. این شرکت موبایل‌ها و طرح‌های وایرلس خود را از طریق سایت آمازون به فروش نمی‌رساند، اما در این سایت تبلیغ می‌کند.

در جمعه‌ی سیاه سال گذشته یعنی زمانی که میلیون‌ها مشتری آنلاین مشغول خرید از سایت آمازون بودند تبلیغ شرکت ورایزن در مورد گوشی پیکسل ۲ گوگل در صفحه‌ی اول آمازون درج شده بود. این تبلیغ به خریداران پیشنهاد می‌داد با خرید اولین گوشی پیکسل ۲ گوگل می‌توانند ۵۰ درصد روی خرید دوم این مدل موبایل تخفیف بگیرند. شرکت ورایزن در سایر رویدادهای مهم آمازون نیز فعال است و تبلیغات گسترده‌ای در زمینه‌ی خدمات نامحدود یا ترکیبی خود برای این رویدادها دارد.

شرکت آمازون تا امروز تعریف جدیدی از خرده‌فروشی آنلاین ارائه داده است و حال برای کسب درآمد از روش جدیدی برنامه‌ریزی می‌کند. آمازون قصد دارد درآمد خود را از تبلیغات افزایش داده و با شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک رقابت کند. این یعنی همه‌ی مشتری‌های این غول خرده‌فروشی حتی مشتری‌هایی که سالانه ۱۱۹ دلار برای حمل‌ونقل رایگان، شنیدن موزیک و تخفیف در تماشای ویدئو پرداخت می‌کنند، شاهد تبلیغ در مکان‌هایی از سایت هستند که پیش از این وجود نداشته است.

در اواخر ماه آگوست برخی از طرفداران سرویس استریم Twitch که در سال ۲۰۱۴ توسط آمازون خریداری شد، از این برند بسیار ناراضی بودند. زیرا این شرکت اعلام کرده بود، اعضای پرایم دیگر به نسخه‌ی بدون تبلیغ این سرویس دسترسی نخواهند داشت در صورتی که ماهانه مبلغ ۸.۹۹ دلار پرداخت کنند.

amazon

شرکت آمازون بخش عمده‌ی درآمد حجیم امسال خود که پیش‌بینی می‌شود ۲۳۵ میلیارد دلار باشد را از طریق تجارت الکترونیک خود یعنی فروش محصولاتی از کتاب گرفته تا مبلمان کسب خواهد کرد. آمازون همچنین از پیشگامان و رهبران کسب‌وکار رایانش ابری است و ۱۱ درصد درآمد شرکت از این خدمات تأمین می‌شود. البته در دسته‌بندی منابع درآمد این شرکت عنوان دیگری با نام «سایر» نیز به چشم می‌خورد که توجه تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است.

درآمد حاصل از فروش بنر، نمایش و هدایت از طریق جستجوی کلمات کلیدی که به عنوان محصولات اسپانسر شده شناخته می‌شوند در این دسته‌بندی قرار دارند. این دسته‌بندی حدود ۲.۲ میلیارد دلار در سه ماهه‌ی اول سال درآمد برای شرکت داشته که رشد آن نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳۰ درصد بوده است. البته این اعداد در مقایسه با درآمد شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک از تبلیغات واقعا ناچیز است، اما به نگرانی بزرگی برای این دو شرکت تبدیل شده است.

بخش عمده‌ای از تبلیغات آنلاین به الگوریتم‌های پیچیده‌ای وابسته است که پیغام تبلیغاتی را به مشتری نشان می‌دهند و میزان فروش محصول را بالا می‌برند. لازمه‌ی استفاده از چنین الگوریتم‌هایی داده است و شرکت آمازون به منبع وسیعی از داده‌ی مشتریان دسترسی دارد. این داده‌ها ثروت آمازون و مزیت رقابتی آن نسبت به سایر برندها هستند که در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌گیرد و درنهایت پیشنهادهای شگفت‌انگیزی را به هر مشتری پیشنهاد می‌دهد.

شرکت آمازون در حالی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را جدی گرفته است که مردم از تبلیغات گوگل و فیسبوک اشباع شده‌اند. علاوه‌ بر این بسیاری از تبلیغ‌کنندگان برای بهره‌مندی از خدمات گوگل باید در کانال‌هایی مانند یوتیوب تبلیغ کنند. کانالی که آگهی‌های شرکت AT&T مبنی بر حمایت از تبعیض نژادی و تروریسم را پخش کرده است.

amazon

کالین کالبرن، تحلیل‌گر یک شرکت تحقیقاتی می‌گوید:

گوگل و فیسبوک در ساخت استانداردهای مورد نظر برای تبلیغ‌کننده کند عمل کرده‌اند. آن‌ها در مورد نوع محتوای تبلیغاتی خود در آینده نگران هستند اما قضیه برای شرکت آمازون فرق می‌کند. آمازون فضای کنترل شده‌ی بهتری در سایت تجارت الکترونیک خود داشته و دسترسی چندان زیادی به سایر قسمت‌های شبکه‌ی جهانی وب ندارد.

آمازون در سال‌های گذشته روش‌های تبلیغاتی متفاوتی مانند نمایش محصولات اسپانسر شده بعد از جستجوی کلمات کلیدی و همچنین تبلیغاتی در سایت‌های تحت مالکیت خود مانند IMDb و Zappos داشته است. این شرکت همچنین تبلیغاتی در پخش زنده‌ی مسابقات لیگ فوتبال امسال خواهد داشت. برخی تحلیل‌گرانی که اخبار آمازون را دقیق‌تر دنبال می‌کنند، معتقدند این شرکت روی تبلیغات تمرکز کرده و در حال استخدام و توسعه‌ی قابلیت‌های خود در این زمینه است. برندها نیز آمازون را به عنوان شرکتی می‌شناسند که به بیش از میلیون‌ها مشتری دسترسی دارد.

نتیجه‌ی تحقیقات کاتالیست، شرکتی فعال در زمینه‌ی بازاریابی نشان داده است تنها ۱۵ درصد از ۲۵۰ بازاریاب برندها معتقدند بیشترین استفاده را از پلتفرم آمازون می‌برند و ۶۳ درصد افرادی که در حال حاضر در آمازون تبلیغ می‌کنند قصد دارند در سال آینده بودجه‌ی تبلیغات خود را برای این سایت افزایش دهند.

amazon

بسیاری از برندهای بزرگی که محصولات خود را در آمازون به فروش می‌رسانند، تبلیغات خود را در سال جاری افزایش داده‌اند. اما خبر جالب این است که شرکت‌هایی مانند ورایزن، AT&T و Geico که محصولی را به طور مستقیم در آمازون به فروش نمی‌رسانند نیز تبلیغات خود را در آمازون افزایش داده‌اند. به طوری که شرکت Geico در اوایل سال ۲۰۱۸ تعداد نمایش تبلیغات خود را نسبت به سال گذشته ۶ برابر افزایش داده است. ورایزون دلیل افزایش تبلیغات خود در سایت آمازون را ساده می‌داند و گفته است آمازون محلی است که خریداران آنجا هستند. معمولا افرادی به سایت آمازون مراجعه می‌کنند که قصد خرید داشته باشند و این یکی از دلایل اصلی شرکت‌هایی مانند ورایزن برای تبلیغ در این سایت است.

آمازون اطلاعات فوق‌العاده زیادی از کاربران خود دارد و آگهی‌ها را نه تنها بر اساس جمعیت‌شناسی بلکه به کاربرانی نشان می‌دهد که به احتمال قوی قصد خرید چنین محصولاتی را داشته باشند.

آمازون تنها خدمات تبلیغاتی ارائه نمی‌دهد بلکه برای شرکت‌هایی مانند ورایزن با گسترش گروه رسانه‌ای داخلی این غول تجارت الکترونیک فرصت‌های تبلیغاتی بیشتری مهیا می‌شود. به‌عنوان مثال شرکت ورایزن به زودی طرح آزمایشی را اجرا خواهد کرد. این شرکت قصد دارد تبلیغات اینترنت خود را در بسته‌بندی محصولات آمازون به آدرس‌هایی قرار دهد که تحت پوشش خدمات ورایزن هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات