آدرس‌های IPv4 به اتمام رسید

پنج‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آخرین آدرس IPv4 چند روز پیش اختصاص یافته و حال با اختصاص تمام ۴/۳ میلیارد آدرس IPv4 در سرتاسر جهان، این آدرس‌ها به اتمام رسیده‌اند.
تبلیغات

به اتمام رسیدن آدرس‌های جهانی IPv4 مدت‌ها پیش پیش‌بینی شده‌ بود و امروز این پیش‌بینی به تحقق پیوست؛ تمام ۴/۳ میلیارد آدرس IPv4 اختصاص داده شده و دیگر هیچ آدرس IPv4 برای اختصاص به ISPها یا سایر ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های شبکه موجود نیست.

این موضوع از دهه‌ی ۸۰ میلادی پیش‌بینی شده‌ بود و احتمال می‌رفت که در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتد. در حال حاضر تمام آدرس‌های IPv4 به پنج رجیستری منطقه‌ای اینترنت اختصاص داده‌ شده‌ است؛ AFRINIC برای آفریقا، ARIN برای قطب جنوب، کانادا و بخش‌هایی از کارائیب و ایالات متحده، APNIC برای شرق آسیا، اقیانوسیه، آسیای جنوبی و جنوب شرقی، LACNIC برای بیشتر کارائیب و تمام آمریکای لاتین و در آخر RIPE NCC برای اروپا، آسیای مرکزی، روسیه و آسیای غربی.

این رجیستری‌ها تمام آدرس‌های خود را اختصاص داده‌اند و هیچ آدرس IPv4ی باقی نمانده‌ است. در ۱۵ آوریل ۲۰۱۱، حوزه آسیا-آرام (APNIC) آخرین آدرس IPv4 خود را اختصاص داد. این اتفاق در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۲ برای اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی (RIPE NCC)، در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ برای آمریکای لاتین و کارائیب (LACNIC) و در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ برای آمریکای شمالی و در نهایت چند روز گذشته برای اروپا (RIPE NCC) افتاد.

خبرمذکور از طریق ایمیلی از سوی نیکولاس پدیادیتیس پخش شد. متن این خبر بدین شرح است:

همکاران گرامی،امروز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹، در ساعت ۱۵:۳۵ ساعت هماهنگ جهانی + ۱ (1+UTC)، ما آخرین آدرس IPv4 خود را اختصاص داده و در حال حاضر آدرس IPv4 دیگری برای ما باقی نمانده‌ است.اعلامیه ما خبر شوکه‌کننده‌ای برای اپراتورهای شبکه نیست زیرا اتمام آدرس‌های IPv4 زمان زیادی مورد انتظار بوده‌ است. درواقع این نظارت مسئولانه جامعه RIPE بوده که اختصاص‌های /22 برای هزاران شبکه جدید پس از اتمام آخرین /8 در ۲۰۱۲ صورت پذیرفته‌است.

روی کاغذ، اتمام آدرس‌های IPv4 بدین معنا است که هیچ دستگاه جدید IPv نمی‌تواند به اینترنت اضافه شود، اما در عمل برخی از فاکتورها این مشکل را حل می‌کنند.

اولین موضوع این است که ISPها می‌توانند آدرس‌های IPv4 را بازیافت کرده و مجدد استفاده کنند. دومین دلیل به NAT (ترجمه نشانی شبکه) مربوط است که استفاده از آی‌پی‌های مشابه را به‌طور خصوصی پشت روتر ISPها ممکن می‌کند. آخرین دلیل هم IPv6 است که تا حالا به‌خوبی راه‌اندازی شده و اجازه اختصاص ۱۰۳۸×۳/۴ آدرس را فراهم می‌آورد.

با پیش‌بینی این مشکل از مدت‌ها پیش و فراهم‌آوری تمهیدات مناسب، جامعه جهانی از سد این مشکل بزرگ نیز به‌راحتی عبور کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات