عکاسهای آماتور، تصاویر خبری ضعیف و بیاثری ثبت میکنند
روزنامه محلی میدل تاون در نیویورک، در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت بخش عکاسی خود را تعطیل کند و بهجای عکسهایی که عکاسان این روزنامه تهیه میکردند، از مجموعهی عکسهای حرفهای متعلق به خبرگزاریهای بزرگ و عکسهایی که توسط افراد غیرحرفهای گرفته شده است، استفاده کند. این تصمیم تجاری سالها بر نتیجهی فعالیت این روزنامه تأثیر گذاشت و اخیراً یک مطالعه نشان داد که با این تصمیم و بهمرور زمان، کیفیت عکسها بسیار متحول شده است. نتیجهی این مطالعه بهتازگی در مجلهی خبرنگاری و ارتباطات جمعی چاپ شده است.
در این پژوهش ۴۸۸ عکس حرفهای و ۴۰۹ عکس غیرحرفهای که قبلاً در روزنامه چاپ شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. این عکسها براساس چهار ویژگی بررسی شدند: میزان اطلاعرسانی، جذابیت گرافیکی، جذابیت احساسی و محبوبیت.
نتایج بهدستآمده نشان داد که ۸۰ درصد عکسهای غیرحرفهای در ویژگی اطلاعرسانی در وضعیت خوبی قرار داشتند و میتوان آنها را بهعنوان عکسهای اطلاعرسان معرفی کرد، اما از نظر خلاقیت و احساس دچار ضعف بودند. در مقابل عکسهای حرفهای با اینکه از نظر خلاقیت و احساس در وضعیت خوبی قرار داشتند، اما به لحاظ اطلاعرسانی ضعیفتر بودند و ۴۹ درصد آنها را میتوان بهعنوان عکس اطلاعرسان دستهبندی کرد.
این دو دسته عکس به همین ترتیب، بهلحاظ میزان احساس بررسی شدند و نتیجه نشان داد ۱۰٫۳ درصد عکسهای غیرحرفهای و ۲۵٫۴ درصد عکسهای حرفهای، در دستهی عکسهای احساسی قرار میگیرند. در عین حال با اینکه ۲۳٫۶ درصد از عکسهای حرفهای به لحاظ گرافیکی جذاب هستند، تنها ۷٫۶ درصد از عکسهای غیرحرفهای این ویژگی را دارند. آخرین ویژگی که مورد بررسی قرار گرفت، میزان محبوبیت است که نتیجه نشان میدهد ۱٫۸ درصد از عکسهای حرفهای محبوبیت دارند اما هیچکدام از عکسهای غیرحرفهای محبوبیتی نداشتهاند.
محققان این مطالعه همچنین تفاوتهای دیگری را هم بین این دو دسته عکس مشخص کردند. بهعنوان نمونه، آنها دریافتند که عکسهای حرفهای بیشتر مورد توجه روزنامه قرار میگیرند و در بیشتر مواقع عکسهای حرفهای چاپ میشوند.
یکی از سؤالات دیگری که در این زمینه میتوان مطرح کرد این است که آیا وقتی قرار است یک عکاس حرفهای عکس بگیرد، آزادی عمل بیشتری دارد یا خیر؟
سؤالاتی مشابه سؤال بالا، از جمله مواردی است که برای تکمیل این مطالعه لازم است اما نتیجهی فعلی مطالعه نشان میدهد عکسهایی که توسط عکاسان غیرحرفهای گرفته میشود، معمولاً بسیار ساده و بدون ویژگیهای زیباییشناسی و جذابیت احساسی هستند؛ اما هنوز نمیتوان مطمئن بود که آیا نتیجهی این مطالعه باعث راهاندازی مجدد بخش عکاسی روزنامه مذکور خواهد شد یا خیر.
نتیجهی این مطالعه زیاد دور از انتظار نبود، اما بهتر است یکبار دیگر یک موضوع کلی را مرور کنیم. حتی اگر عکاس بهترین دوربین موجود در بازار را در اختیار داشته باشد، تنها زمانی میتواند عکسهای تأثیرگذار، احساسی و با رنگبندی عالی خلق کند که ماهر و حرفهای باشد. درواقع داشتن بهترین دوربین تضمینکننده بهترین نتیجه نیست، حضور یک عکاس حرفهای و با ابزار مناسب ضامن خلق عکسهای بدیع است.