آیا می‌توان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون صندوق دزدی کرد؟

چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
پس از آمازون، فروشگاه‌های دیگری تأسیس شده‌اند که با استفاده از مطالعه‌ی رفتار مشتریان و دوربین‌های نظارتی، بدون صندوق فروش فعالیت می‌کنند.
تبلیغات

تلی باولز، نویسنده‌ی نیویورک تایمز در یک خرید آزمایشی تلاش کرد تا سیستم‌های امنیتی یک فروشگاه بدون صندوق فروش در نیویورک را دور بزند و به‌نوعی بدون پرداخت هزینه، از آن خارج شود. او داستان تجربه‌ی خود را در این مقاله نوشته است.

هفته‌ی گذشته، اولین فروشگاه کاملا خودکار و بدون صندوق فروش سن‌فرانسیسکو به‌نام Standard Market شروع به کار کرد. خریدارانی که اپلیکیشن آن فروشگاه را دانلود کرده باشند، می‌توانند در فضای بزرگ به خرید بپردازند و به‌راحتی از آن خارج شوند. هیچ گیت ورودی یا صندوق فروشی در آن فروشگاه وجود ندارد. تنها دوربین‌های سقفی، مشتری و سبد خرید او را مشاهده و بررسی کرده و درنهایت، ترک فروشگاه با آن سبد را تأیید می‌کنند.

استارتاپ پشت‌صحنه‌ی آن فروشگاه، Standard Cognition نام دارد که ۱۱.۲ میلیون دلار سرمایه‌ی خطرپذیر دریافت کرده است. آن‌ها با ۴ فروشگاه زنجیره‌ای در سرتاسر جهان، قرارداد امضا کرده‌اند. اولین فروشگاه، نمونه‌ای بود تا فناوری مورد نظر را برای اولین‌بار نشان دهد و ابزاری برای رفع ایرادات و باگ‌های اولیه باشد. ایده‌ی بلندپروازانه‌ی آن‌ها، پیاده‌سازی فناوری در ۱۰۰ فروشگاه در طول یک روز تا سال ۲۰۲۰ است!

۵ نفر از ۷ بنیان‌گذار استارتاپ، قبلا در پروژه‌ای برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا فعالیت کرده‌اند. هدف از آن پروژه،‌ استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی کلاهبرداری و تقلب در خرید و فروش سهام بود. اکنون و پس از تأسیس استارتاپ، آن متخصصان امنیت و کلاهبرداری در حال تلاش برای توسعه‌ی فناوری هستند که دزدی افرادی همچون نویسنده‌ی مقاله را شناسایی کند.

استاندارد مارکت را می‌توان یکی از جدیدترین تازه‌واردهای صنعت اتوماسیون در خرده‌فروشی نامید. در آن صنعت، شرکت‌های مختلف انواع دوربین، حسگر و فناوری یادگیری ماشین را به فروشگاه‌های خرده‌فروشی وارد می‌کنند تا خطوط صندوق‌های فروش خود را کوچک‌تر کنند. در سال گذشته‌ی میلادی، ابتدا آمازون با فروشگاه Go Market در سیاتل، اولین نمونه‌‌ی فروشگاه‌های بدون صندوق را معرفی کرد. از آن زمان، فروشگاه‌های بیشتری توسط غول خرده‌فروشی آنلاین راه‌اندازی شده‌اند. در چین نیز تجربه‌های متعددی از پیاده‌سازی فروشگاه‌های بدون صندوق رخ داد که از تگ‌های با فرکانس‌های رادیویی و اسکنرهای بارکد یا چهره برای پرداخت نهایی سبدهای خرید استفاده می‌کنند.

فروشگاه بدون صندوق

مدل کاری استارتاپ استاندارد کاگنیشن، کمی متفاوت است. روند کاری آن‌ها به‌طور اختصاصی به دوربین‌های سقفی و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی وابسته است که محصول خریداری را شناسایی می‌کنند. دوربین‌ها، حرکت‌های مشتری، سرعت، طول قدم‌‌ها و حتی نحوه‌ی نگاه کردن او را مستند می‌کنند. به‌عنوان مثال،‌ فروشگاه متوجه می‌شود که یک خریدار به پوستری نگاه می‌کند و چه‌مدت به آن خیره می‌شود. هوش مصنوعی فروشگاه متوجه می‌شود که مشتری، سرعتش را کم می‌کند، (مثلا) یک شکلات بر می‌دارد و دوباره آن را در قفسه قرار می‌دهد. به‌علاوه، احتمالا دوربین‌ها متوجه می‌شوند که بدن او به یک سمت متمایل و نگاهش به محصولی دیگر خیره شده است. درنهایت، آن‌ها احتمالا از قصد فرد برای دزدی هم مطلع خواهند شد.

سیستم استاندارد مارکت تلاش می‌کند تا دزدی از فروشگاه‌ها را پیش‌بینی کرده و آن جلوگیری کند. فراموش نکنید که آن فروشگاه، برخلاف فروشگاه آمازون که ورودی و خروجی مخصوص دارد، همیشه باز بوده و کنترل خاصی برای ورود و خروج مشتریان ندارد.

مایکل سوسوال، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعملیات استارتاپ استاندارد کاگنیشن در مصاحبه‌ای پیرامون سیستم شرکتش می‌گوید:

ما رفتارهای ترک کردن عادی فروشگاه را می‌آموزیم. مسیر راه رفتن، قدم‌ها و سرعت، نشانه‌های مناسبی برای تشخیص دزدی هستند. به‌عنوان مثال، اگر فردی بخواهد دزدی کند، قدم‌های بلندتری بر می‌دارد و درنهایت، به در خروجی متمرکز می‌شود.

هیچ گیت کنترل ورودی یا خروجی در این فروشگاه‌ها وجود ندارد

وقتی سیستم فروشگاه، یک دزدی احتمالی را تشخیص دهد، پیامی برای مأمور امنیتی ارسال می‌شود و او نیز با یک صحبت محترمانه به سراغ خریدار می‌رود.

پیش‌بینی دزدی از فروشگاه‌ها، به داده‌های زیادی از مشتریان نیاز دارد که هنوز حجم زیادی از آن در دست نیست. به‌علاوه، احتمالا فرد یا سازمان‌های دیگر نیز تمایلی به ارائه‌ی آن اطلاعات به استارتاپ مذکور ندارند. به‌همین دلیل، شرکت چند روز پیش از بازگشایی فروشگاه از ۱۰۰ نفر درخواست کرد تا به‌مدت ۴ ساعت در فروشگاه خرید کنند. به‌علاوه، آن‌ها در ژاپن نیز با یک فروشگاه همکاری کردند که البته، نامش فاش نشد. آن همکاری، داده‌های باارزشی را در اختیار شرکت قرار داد.

فروشگاه بدون صندوق

استاندارد کاگنیشن می‌گوید که در مسیر توسعه‌ی فناوری خود، برخلاف فناوری‌های تشخیص چهره، اطلاعات بیومتریک افراد را جمع‌آوری نکرد. احتمالا چنین رویکردی با هدف پیشگیری از اظهارنظرهای منتقدان نقض حریم خصوصی بوده است.

رشد فناوری فروشگاه‌های بدون صندوق فروش، احتمالا به نیروی انسانی شاغل در آمریکا (و بعدا در سرتاسر جهان) ضربه خواهد زد. درحال‌حاضر حدود ۵ میلیون نیرو در بخش خرده‌فروشی فروشگاه‌های آمریکا فعالیت می‌کنند. سوسوال در زمان معرفی ایده‌ی استارتاپ خود گفته بود که احتمالا آن فناوری، ضربه‌ای به نیروی انسانی نخواهد زد. از نظر او صاحبان فروشگاه‌ها تصمیم به جایگزینی نیروی انسانی ندارند و از آن‌ها برای هرچه جذاب‌تر کردن خرید سنتی در فروشگاه‌های آفلاین استفاده خواهند کرد.

سیستم هوش مصنوعی به‌مرور رفتارهای مشکوک دزدی را می‌آموزد

در بحث داده، فروشگاه‌هایی همچون استاندارد مارکت، کمک زیادی به صاحبان می‌کنند. به‌عنوان مثال در حال حاضر تنها صاحب فروشگاه متوجه می‌شود که چه کسی، چه برند خاصی از یک محصول را خریداری کرد. درحالی‌که با پیاده‌سازی سرویس جدید، آن‌ها می‌توانند حتی محصولات خریداری‌نشده را نیز بهتر شناسایی کنند. به‌بیان‌دیگر، می‌توان حتی محصولاتی که یک خریدار خاص، به آن‌ها بی‌توجهی می‌کند را شناسایی کرد.

در مراسم رونمایی از فروشگاه استاندارد مارکت که چند ماه پیش انجام شد، صفی از علاقه‌مندان نزدیک بر در ورودی تشکیل شد که برای رونمایی، هر بار تنها یک خریدار وارد فروشگاه می‌شد. افراد حاضر در صف‌، اپلیکیشن فروشگاه را دانلود می‌کردند و برای ورود به آن، منتظر می‌ماندند.

یکی از افرادی که در مراسم رونمایی حضور داشت، پس از خروج از فروشگاه، اعلانی را در گوشی هوشمند خود دریافت کرد که فهرستی از چند محصول غذایی در آن بود. البته، یکی از اقلام موجود در فهرست، توسط او خریداری نشده بود. او به خبرنگار گفت که تنها در حال بررسی آن محصول بوده است و به‌خاطر این اشتباه پیش‌آمده، به‌نوعی خود را دربرابر فناوری پیروز می‌دید. به‌هرحال، فروشگاه درنهایت هزینه‌ی آن محصول را به حساب خریدار بازگرداند.

فروشگاه بدون صندوق

در میان کارمندان فروشگاه، افرادی بودند که قبلا در صندوق‌های فروش فعالیت می‌کردند. آن‌ها باید در وظایف جدید، همان مکالمه‌های دوستانه را با دزدان احتمالی فروشگاه داشته باشند. به‌هرحال چنین وظیفه‌ای قبلا هم روی دوش آن‌ها بود و وضعیت کاری، به‌جز کمتر شدن حجم محاسبه‌ی کالاها، تغییر خاصی نکرد.

نویسنده‌ی مقاله درباره‌ی اولین تجربه‌اش و آزمایش دزدی از فروشگاه می‌نویسد:

پس از ورود به فروشگاه، گوشی هوشمندم را نگاه کردم که برای اطلاع‌رسانی به سیستم، علامتی آبی را خاموش و روشن کرد. کمی در فروشگاه قدم زدم، چند قلم کالا به سبد اضافه کردم و سپس خارج شدم.پس از خروج و برخورد با آقای سوسوال، اعلانی روی گوشی آمد و رسید خرید را نمایش داد: یک پاپ‌کورن با طعم پنیر چدار و یک دستمال توالت با جمع ۱.۱۹ دلار. درواقع، من با ۲ بسته پاپ‌کورن خارج شده بود. برای برداشتن دومی، کمی به بسته نگاه کردم، آن را در قفسه گذاشتم و سپس به‌سرعت دوباره آن را برداشتم.

هرچند نویسنده‌ی مقاله توانسته بود هوش مصنوعی و دوربین‌های فروشگاه را به‌نوعی دور بزند، قطعا با پیشرفت سیستم‌های هوش مصنوعی و دوربین‌های نظارتی استاندارد مارکت، آن‌ها به‌مرور رفتارهای مشابه را می‌آموزند و در افزایش امنیت، موفق‌تر خواهند شد. 

نظر شما چیست؟ آیا فروشگاه‌های بدون صندوق فروش، روزی جای فروشگاه‌های کنونی را خواهند گرفت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات