۱۰ سال بعد هم، تولید خودروهای بنزینی بیشتر از مدلهای برقی است
درحالیکه برخی از دولتها از اهداف خود برای دور شدن از خودروهای با مصرف سوخت فسیلی طی سالهای آینده سخن میگویند، فقدان انگیزه از سوی ایالات متحده میتواند به این معنی باشد که خودروهای مجهز به پیشرانهی بنزینی همچنان با تعداد بیشتر نسبت به مدلهای الکتریکی عرضه شوند.
طبق گزارش LMC اتوموتیو، تخمین زده میشود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۹ درصد از خودروهای جدید آمریکا بنزینی باشند. در سمت دیگر ماجرا، نروژ، فرانسه و بریتانیا و همچنین شهرهای بزرگ مانند آتن، مادرید و مکزیکوسیتی همگی برنامههای خود را برای ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه مجهز به پیشرانههای احتراق داخلی تا سال ۲۰۵۰ آغاز کردهاند.
۹۵ درصد از خودروهای سواری و کامیونهای تجاری سبک فروخته شده در سال گذشته از سوختهای فسیلی بهره میبردند؛ اما LMC اتوموتیو پیشبینی میکند که این میزان در سال ۲۰۱۹ به ۹۲ درصد کاهش یابد. تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از خودروهای جدید هنوز هم با سوختهای فسیلی کار خواهند کرد. بیشتر خودروهایی که با انرژی پاک و جایگزین کار میکنند، در چین قرار دارند؛ چرا که مشوقهای زیادی برای استفاده از خودروهای الکتریکی در این کشور وجود دارد. تخمین زده میشود که تنها ۴۸ درصد از خودروهای جدیدی که تا سال ۲۰۳۰ در این کشور به فروش میرسند، مجهز به پیشرانه احتراق داخلی باشند.
تاکنون کالیفرنیا تنها ایالتی از آمریکا به شمار میرود که ممنوعیت مشابهی را برای خرید خودروی بنزینی اعمال کرده است؛ اما این حرکت احتمالاً با واکنش شدید قانونگذاران و دادگاههای فدرال روبهرو خواهد شد. علاقهی مصرفکنندگان به خرید خودروهای با منبع انرژی جایگزین و سوختهای پاک چندان پررونق نیست، زیرا قیمت سوخت در ایالات متحده هنوز هم خیلی بالا نیست. وجود انتخابهای بیشتر در بازار خودرو، باعث افزایش علاقه به خرید خودروهای الکتریکی خواهد شد؛ اما واضح است که این امر در صورتی محقق میشود که دولتها اقدامات قاطعی برای سرعت بخشیدن به ترویج استفاده از خودروی الکتریکی انجام دهد.