ناکامی اسپیس ایکس در آزمایش چتر نجات کپسول کرو دراگون
یک مقام ناسا درخلال جلسهی استماع در مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه اعلام کرد که آزمایش اخیر چتر نجات کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس «رضایتبخش نبوده است». دربارهی این آزمایش جزئیات اندکی فاش شده است؛ اما درهرصورت با این بدشانسی اخیر، قطعا وقفهای دیگر در نخستین پرواز فضایی انسانی فضاپیمای اسپیس ایکس بهوجود خواهد آمد؛ درنتیجه بسیار بعید است که ناسا به این زودیها بتواند فضانوردان را از خاک آمریکا به پرواز درآورد.
کمیتهی علوم، فضا و فناوری مجلس نمایندگان ایالات متحده چهارشنبهی هفتهی گذشته جلسهی استماعی را در واشنگتن دیسی برگزار کرد تا دربارهی برنامههای ناسا برای رفتن به ماه و چگونگی تأثیر احتمالی جدول زمانی تسریعشدهی فعلی بر هدف بزرگتر ارسال انسان به مریخ بحث و گفتوگو شود. بااینحال، درجریان نشست، گفتوگو به سمت حادثهی پیشتر افشانشدهای رفت که ماه گذشته در جریان آزمایش سامانهی چترنجات فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس در باند فرود دلامار درای لیک نوادا به وقوع پیوست.
بیل گرسنمایر، سرپرست معاونت واحد عملیات و اکتشافات انسانی ناسا در پاسخ به سوالی مطرحشده از سوی موریس بروکس، نمایندهی آلاباما گفت:
آزمایش رضایتبخش نبود و ما آن نتایجی را که میخواستیم، بهدست نیاوردیم؛ اما به برخی اطلاعاتی پی بردیم که طراحیهای آتی چترنجات را بهطور بالقوه تحت تأثیر قرار خواهد داد.
هنگامی که از گرسنمایر پرسیده شد، منظورش از نتایج نامطلوب چیست، گفت: «وسیلهی درحال فرود با برخورد به زمین آسیب دید».
یک سخنگوی اسپیس ایکس در ایمیلی به خبرگزاری گیزمودو، حادثهی مورد بحث را تأیید کرد و گفت این تست، «آزمایش توسعهی پیشرفتهای» بود که بهمنظور اندازهگیری تنشهای واردشده از جانب چترهای نجات طراحی شد. بااینحال، اسپیس ایکس بهجای کارگیری کپسول کرو دراگون واقعی، از دستگاهی آزمایشی استفاده کرد. بهنقل از سخنگوی اسپیس ایکس، درجریان آزمایش، چترهای نجات بهطور کامل باز نشدند و دستگاه «با سرعتی بالاتر از حد انتظار به زمین برخورد کرد». بااینحال، حادثهی پیشآمده در محل آزمایش، خسارت جانی یا مالی بهدنبال نداشت.
تمرین بهخصوص اخیر آزمایشی برای شبیهسازی شرایط پیشبینینشده بود که در آن، یکی از چهار چترنجات بهصورت عمدی درحین نزول غیرفعال شد. این آزمایش قصد داشت وضعیتی کمتر از حد ایدهآل را با وجود ازکارافتادن یک چترنجات شبیهسازی کند. بهنقل از سخنگوی اسپیس ایکس، این شرکت درگذشته پنج آزمایش چترنجات مشابه را با موفقیت انجام داده بود. بااینحال، در مورد اخیر، همانطور که گرسنمایر درخلال جلسهی استماع توضیح داد، سه چترنجات باقیمانده در حد انتظار عمل نکردند.
گرسنمایر نتوانست در مورد علت حادثه پاسخی ارائه دهد. او به کمیتهی مجلس گفت:
ما همچنان باید دریابیم که آیا پیکربندی ساختار آزمایشی درحال خروج از هواگرد مشکل داشت یا اشکال به بستهبندی چترنجات و سیستم طنابکشی مربوط بود.
بهگفتهی مقام ناسا، در جریان آزمایش ناموفق، فشار درون هر واحد پارچهای چترنجات ثبت شد و این دادهها درحین تحقیقات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گرسنمایر گفت اطمینان دارد که مشکل برطرف خواهد شد و ناسا در تلاشهایش «بهطور کامل متعهد» به حل مشکل است. او همچنین تلاش کرد نیمهی پر لیوان حادثه را نشان دهد. وی دراینباره به کمیتهی مجلس گفت:
من این حادثه را بهعنوان رویدادی منفی نگاه نمیکنم. علت انجام آزمایشها همین است. ما بههمینخاطر میخواهیم ابزارهایمان را تحت فشار بیش از حد قرار دهیم. این یک هدیه برای ما است. ما دادههایی بهدست آوردهایم که منحصربهفرد است و به ما کمک میکند تا اگر ایراد یا مشکلی وجود دارد، آن را پیدا و رفع کنیم.
سخنگوی اسپیس ایکس با تکرار اظهارات گرسنمایر گفت دادههای گردآوریشده از آزمایش بیمانند اخیر «بینش پیشرو صنعتی را فراهم میکند، از آزمایشهای آتی خبر میدهد و به اسپیس ایکس امکان میدهد تا دست به توسعهی سامانهای بهمراتب ایمنتر بزند.» تا به امروز، اسپیس ایکس عملکرد سامانهی چترنجات را در ۱۹ آزمایش کامل بررسی کرده است و قصد دارد پیش از آنکه ناسا کپسول را بههمراه خدمهی واقعی به فضا بفرستد، آزمایشهای بیشتری نیز انجام دهد.
در جلسهی استماع هفتهی گذشته، پاتریشیا سندرز، مدیر پنل مشورتی و ایمنی هوافضای ناسا به کمیتهی مجلس گفت در ماههای اخیر، «تعداد زیادی» آزمایش چترنجات برای برنامهی خدمهی تجاری انجام شده؛ از جمله برای فضاپیمای اوریون که هماکنون تحت توسعه بهدست ناسا و سازمان فضایی اروپا است. بااینحال، بهگفتهی او تعداد نتایج رضایتبخش پایین بوده و برخی آزمایشها نشان میدهد که احتمالا به اعمال برخی بازطراحیها و اصلاحات در طراحی فعلی نیاز است.
برنامهی خدمهی تجاری ناسا که در سال ۲۰۱۰ آغاز بهکار کرد، مشارکتی بین سازمان فضایی آمریکا و شرکتهای خصوصی نظیر اسپیس ایکس، بوئینگ و بلو ارجین با هدف توسعهی وسایل حملونقل فضایی ارزانتر است. آنطور که خبرگزاری اسپیسفلایت گزارش میدهد، بهنظر میرسد اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که در توسعهی فناوری خدمهی تجاری با چالش روبهرو است:
قانونگذاران دربارهی نتایج آزمایش اخیر چترنجات بوئینگ از گرسنمایر سؤال نکردند. اما این مقام ناسا در پاسخ به سوالی از جانب اسپیسفلایت پس از جلسهی استماع، تأیید کرد که آزمایشهای چترنجات استارلاینر (فضاپیمای بوئینگ) نیز با همان مشکلاتی مواجه است که اسپیس ایکس ماه گذشته به آنها دچار بود.
سخنگوی اسپیس ایکس به این پرسش که آیا این تازهترین بدبیاری ممکن است جدول زمانی برنامهی خدمهی تجاری ناسا را تحت تأثیر قرار دهد یا خیر، پاسخی نداد. بااینحال، با وجود انفجار ماه گذشتهی کپسول کرو دراگون و ناکامی اخیر این شرکت در آزمایش چترنجات، بسیار بعید است که ناسا بتواند هیچ آزمایش سرنشینداری را در سال ۲۰۱۹ با کپسول اسپیس ایکس انجام دهد.
نخستین آزمایش سرنشیندار فضاپیمای کرو دراگون قرار بود ۲۵ جولای (۵ مرداد) انجام شود؛ اما با درنظرگرفتن رویدادهای چند هفتهی اخیر، دستیابی به این تاریخ بسیار خوشبینانه است. این حوادث در مجموع نشان میدهد که ایالات متحده در ازسرگیری پرتابهای فضایی انسانی از خاک خود همچنان مسیر پرپیچوخمی پیشرو دارد.