D1-kifpool

مصاحبه با مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ Moz

یک‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
رند فیشکین، بنیان‌گذار وب‌سایت Moz در موفق‌ترین سال‌های شرکت به افسردگی مبتلا شد اما تصمیم گرفت شروعی دوباره داشته باشد و استارتاپ جدیدی را بنیان‌گذاری کرد.
تبلیغات
D4-mci

اگر به سئو علاقه دارید یا به‌دنبال راهی برای بهبود رتبه‌ی سایت خود در موتورهای جست‌وجو بوده‌اید، مطمئنا نام وب‌سایت Moz را شنیده‌اید. Moz یک شرکت نرم‌افزار به‌عنوان خدمات است که در زمینه‌ی نرم‌افزارهای بازاریابی و تحلیل بازاریابی کسب‌وکارها فعالیت می‌کند. علاوه‌براین، قسمت بلاگ این وب‌سایت پر از نکته‌های آموزشی و کاربری در مورد بهبود سئوی سایت است و درواقع یکی از استارتاپ‌هایی است که از استراتژی بازاریابی محتوا برای جلب مشتری استفاده می‌کند.

استارتاپ Moz در سال ۲۰۰۴ توسط رند فیشکین و گیلیان موسیگ به‌عنوان شرکت خدمات مشاوره بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را به سمت توسعه‌ی نرم‌افزارهای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا همان سئو تغییر داد. میلیون‌ها بازاریاب دیجیتال از سراسر دنیا در انجمن‌های آنلاین وب‌سایت Moz حضور دارند و همچنین ابزارهای مختلف مرتبط با بازاریابی در این وب‌سایت عرضه می‌شود.

ابزارهایی مانند جستجوی کلمات کلیدی، ساخت لینک و سئوی سایت از جمله خدماتی است که Moz ارائه می‌دهد تا شرکت‌ها دید بهتری از عملکرد سایت خود داشته باشند و بتوانند رتبه‌ی خود را بهبود دهند. امکانات اولیه‌ی این وب‌سایت رایگان است اما بازاریابان حرفه‌ای برای مدیریت بهتر و دقیق‌تر وب‌سایت و تحلیل آن باید مبلغی را ماهانه بابت استفاده از خدمات Moz پرداخت کنند.

moz

وب‌سایت Moz، کار خود را در سال ۲۰۰۴ و با نام اولیه‌ی SEOmoz آغاز کرد. شرکت در سال ۲۰۰۷ در دور اول سرمایه‌گذاری ۱/۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و در سال ۲۰۱۲ نیز موفق شد در دور دیگر، مبلغ ۱۸ میلیون دلار سرمایه جذب کند. Moz در سال ۲۰۱۲ استارتاپی به نام فالوئرونک (Followerwonk)، ابزاری برای جست‌وجو، فیلتر و مدیریت قسمت بیوگرافی توییتر را به همراه سایر ابزارهای مدیریت و تحلیل توییتر خریداری کرد. SEOmoz بعد از چند سرمایه‌گذاری دیگر در سال ۲۰۱۳ نام خود را به Moz تغییر داد.

فیشکین با استفاده از بینش منحصربه‌فرد خود در مورد توضیحات متا و کلمات کلیدی دم بلند (کلمات کلیدی طولانی یعنی عبارات کلیدی متشکل از سه کلمه یا بیشتر) کمک زیادی به بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها کرد و نام خود را در زمینه‌ی سئو و بازاریابی دیجیتال ماندگار کرد. اما برخلاف باور اکثریت، موفقیت در دنیای کسب‌وکار، سلامت روان او را تضمین نکرد و او به مدت چند سال به افسردگی مبتلا شد.

Moz در سال‌هایی که فیشکین افسرده بود، ۵۰ درصد رشد کرد و میلیون‌ها دلار درآمد داشت؛ اما بنیان‌گذار آن متوجه شد حال روحی، هیچ ارتباطی با موفقیت شرکت ندارد و تصمیم گرفت استارتاپ دیگری را راه‌اندازی کند. او برای اینکه احساس آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتری را تجربه کند، تصمیم گرفت استرس و فشار ناشی از راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را دوباره تجربه کند و استارتاپی به نام اسپارک‌تورو راه‌اندازی کرد. در ادامه، بخش‌هایی از مصاحبه‌ی او با مجله‌ی Foundr را در مورد احساساتی که طی این سال‌ها تجربه کرد و دلایلی که برای ترک شرکت و راه‌اندازی استارتاپ جدید داشت، می‌خوانیم.

Rand Fishkin

نیتان: سؤال اول من از همه‌ی کارآفرینان این است که کار خود را چگونه آغاز کردید؟

رند: خودم آن را به وجود آوردم. هر دو شغلی که در دوران بزرگ‌سالی داشتم را خودم به وجود آوردم و فکر می‌کنم بسیاری از کارآفرینان دیگر نیز کار خود را این‌گونه آغاز کرده‌اند.

نیتان: بسیار عالی. در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهید و چگونه به اینجا رسیدید؟

رند: من شرکت Moz را چندین سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۳ و به‌عنوان یک بلاگ بنیان‌گذاری کردم. Moz ابتدا به‌عنوان یک شرکت مشاوره و سپس به‌عنوان یک کسب‌وکار نرم‌افزاری مطرح شد و در چند دوره، سرمایه دریافت کرد. تا اینکه من و دیگر هم‌بنیان‌گذار Moz تصمیم گرفتیم از شرکتی که بنیان‌گذاری کرده‌ایم، خارج شویم و استارتاپ دیگری به نام اسپارک‌تورو (SparkToro) را بنیان‌گذاری کنیم. من در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل استارتاپ اسپارک‌تورو فعالیت می‌کنم.

نیتان: قبل از اینکه وارد جزئیات کسب‌وکار جدید شویم، کمی در مورد آخرین کتابی که نوشته‌اید، صحبت کنیم. لطفا کمی بیشتر در مورد کتاب «گم‌شده و بنیان‌گذار» و داستان آن برایمان بگویید.

رند: بله کتاب من به‌تازگی منتشر شده است. من در این کتاب در مورد صحبت‌های خصوصی بین بنیان‌گذاران استارتاپ و چالش‌هایی که در طول مسیر تجربه می‌کنند، نوشته‌ام. این کتاب بسیار شفاف است و در مورد نکات بازاریابی و همچنین استخدام نیروهای جدید توضیح می‌دهد. من در این کتاب هم در مورد نکات و استراتژی‌های مثبتی که جواب می‌دهند و هم در مورد نکاتی که برای ما جواب نداده‌اند و همچنین ساختار تیم و تعیین اهداف کسب‌وکار صحبت کرده‌ام.

این کتاب برای افرادی است که احساس تنهایی می‌کنند؛ کسانی که کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌اند یا حتی محصولی بی‌نظیر به بازار عرضه کرده‌اند. کتاب گم‌شده و بنیان‌گذار برای کسانی است که دربرابر چالش‌ها احساس اضطراب و درماندگی و حتی احساس افسردگی می‌کنند. می‌خواستم آن‌ها بدانند که در این مسیر تنها نیستند و همه‌ی ما به‌نوعی این احساسات را تجربه کرده‌ایم.

moz

نیتان: ما خودمان از خدمات وب‌سایت Moz و Whiteboard (مجموعه‌ی محتواهای ویدئویی وب‌سایت Moz) استفاده کرده‌ایم. ما همیشه ویدئوهای شما را نگاه می‌کردیم تا در مورد اصول سئو اطلاعات کسب کنیم. شما به‌طور عمومی اعلام کردید که در طول مدیریت استارتاپ خود مشکلات زیادی داشتید و حتی افسردگی را تجربه کردید. لطفا کمی در این مورد بیشتر توضیح دهید.

رند: بله حتما. یکی از موضوعات جالب کارآفرینی این است که روزهای سخت از نظر روحی لزوما ارتباطی با روزهای سخت کاری ندارند. من در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ افسرده شده بودم و این دقیقا همان زمانی بود که Moz هر سال ۵۰ درصد رشد پیدا می‌کرد و یکی از سرمایه‌گذاران گفته بود استارتاپ ما یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین شرکت‌های آن زمان است.

ما میلیون‌ها دلار درآمد داشتیم، هزاران مشتری از ما خرید می‌کردند و شهرت خوبی کسب کرده بودیم و به همین دلیل می‌دانم عملکرد بد شرکت، دلیل افسردگی بنیان‌گذار آن نمی‌شود. هر کارآفرینی در طول مسیر ممکن است انگیزه‌ی خود را از دست بدهد، صبح‌ها هیچ دلیلی برای بیدار شدن نداشته باشد و شب‌ها به‌دلیل اضطراب و فشار و هجوم افکار مختلف نتواند بخوابد؛ این موضوع هیچ ارتباطی با عملکرد شرکت ندارد. گاهی اوقات همه‌چیز در اداره‌ی شرکت خوب پیش می‌رود اما کارآفرین شرایط روحی خوبی ندارد و این کاملا طبیعی است. همه‌ی کارآفرینان چنین حسی را تجربه کرده‌اند و تنها نیستند. فکر می‌کنم در چنین شرایطی، حس تنهایی و اینکه فکر کنیم هیچ‌کس ما را درک نمی‌کند، بسیار سخت است.

نیتان: بله، اغلب مردم گمان می‌کنند اگر وضعیت شرکت خوب باشد، بنیان‌گذار آن نیز باید احساس خوبی داشته باشد.

رند: بله، من در این چند ماهی که از شروع کسب‌وکار جدید می‌گذرد، بیشتر احساس خوشحالی می‌کنم. شرکت هنوز نوپا است درحالی‌که چنین احساسی را در شرکت Moz نداشتم. فکر می‌کنم احساس کنترل و آزادی روی انتخاب مقصد و انعطاف‌پذیری است که باعث خوشحالی من می‌شود. با اینکه شرکت جدید حداقل به ۱۰ سال کار نیاز دارد و از هر ۱۰ شرکت استارتاپی تکنولوژی ۹ مورد شکست می‌خورند، اما من احساس بهتری نسبت به گذشته دارم.

نیتان: پس دلیل اینکه از Moz خارج شدید، همین بود؟

رند: بله، من با اعضای هیئت مدیره، سرمایه‌گذاران و تعدادی از مدیران اجرایی صحبت کردم و آن‌ها موافق بودند که شرایط روحی و انرژی احساسی من برای کسب‌وکار خوب نیست و برای رفع این مشکل باید تغییراتی در روند کاری خود بدهم. درنتیجه تصمیم گرفتم از موقعیت شغلی کنار بروم و مدیر ارشد عملیات را به‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب کنم.

افسردگی باعث شد من چنین تصمیمی بگیرم. مطمئنا راه‌حل‌های دیگری برای حل این مشکل وجود داشت اما در آن شرایط راه بهتری به ذهنم نرسید. در حال حاضر از تصمیمی که گرفته‌ام، کمی پشیمان هستم، اما بیماری‌های روانی روی منطق انسان تأثیر می‌گذارند.

نیتان: ممنون از اینکه همه چیز را درنهایت صداقت بیان کردی. بعد از ترک Moz چه اتفاقی افتاد؟

رند: من حدود چهار سال بعد از این ماجرا، تیم را همراهی کردم. در این مدت، رشد شرکت کمی پایین آمد و مخالفت در برخی امور شرکت کار را به جایی رساند که متوجه شدیم دیگر نمی‌توانیم بیش از این با هم همکاری داشته باشیم. در این شرایط، فردی که مدیرعامل نیست، باید شرکت را ترک کند و این دقیقا همان اتفاقی است که برای من رخ داد.

moz

نیتان: اکنون در برخی امور شرکت فعال هستید یا به‌طور کامل خارج شدید؟

رند: نه، من هنوز هم رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت و بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت هستم، اما فعالیت هر روزه در شرکت ندارم.

نیتان: بسیار عالی. لطفا کمی در مورد استارتاپ جدید اسپارک‌تورو و کار آن توضیح دهید.

رند: اینکه کسب‌وکار جدیدی را آغاز کنیم و مجبور شویم استرس و فشار را دوباره تجربه کنیم، شاید دیوانگی به نظر برسد. اما از اینکه فرصت دوباره‌ای برای این کار داشتم، هیجان‌زده بودم و شاید بخشی از آن به فرصت‌های موجود در بازار و ساختن محصولی هیجان‌انگیز مربوط باشد و من دوست داشتم خودم را به دنیا ثابت کنم.

نیتان: شما شرکت موفقی را بنیان‌گذاری کردید، در بازاریابی محتوا بی‌نظیر هستید، برند شخصی دارید و کتاب موفقی را به بازار عرضه کرده‌اید. چرا فکر می‌کنید خودتان را بیشتر از این باید به دنیا ثابت کنید؟

رند: توضیح دادن این موضوع سخت است اما فکر می‌کنم این حس از مدت‌ها پیش در زندگی من بوده و به من انگیزه می‌دهد و فکر می‌کنم دلیل اصلی اینکه کارآفرین شدم، همین موضوع باشد. بخشی از این ماجرا شاید ثابت کردن توانایی‌هایم به دنیا باشد، اما بخش دیگر آن مربوط‌به خودم است؛ به اینکه بخواهم به خودم ثابت کنم که می‌توانم.

نیتان: هدف از ساختن Moz این بود که نرم‌افزاری برای کمک به بازاریابان، متخصصان روابط عمومی و کارآفرینان درست کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان خود داشته باشند. استارتاپ جدید در چه زمینه‌ای کار می‌کند؟ آیا می‌توانید در مورد محصول آن با ما صحبت کنید؟

رند: البته که می‌توانم؛ من مدیرعامل شرکت هستم ولی ما هنوز به مرحله‌ی بتا نرسیده‌ایم. ما در حال طراحی محصول، آزمایش و ارزیابی هستیم تا برای مشخصات آن تصمیم بگیریم. بین ۶ تا ۹ ماه دیگر، نسخه‌ی بتای محصول آماده می‌شود و ما آن را معرفی خواهیم کرد. هنوز راه زیادی داریم اما برای انجام آن بسیار هیجان‌زده هستیم.

نیتان: آیا برای استارتاپ جدید هم سرمایه جذب می‌کنید؟ یا برنامه‌ی دیگری دارید؟

رند: خیر، مطمئنا قصد چنین کاری را نداریم. حداقل بین چهار تا پنج سال آینده، قصد چنین کاری را نداریم. شاید در طولانی‌مدت، سرمایه‌گذار مناسبی پیدا شود و راضی به انجام این کار شویم، اما در حال حاضر هیچ تصمیمی برای جذب سرمایه نداریم.

moz

نیتان: نکته‌ی جالب دیگری که در کتاب به آن اشاره کردید، این است که سیلیکون‌ولی استارتاپ‌ها را به انجام کارهای غیرمعقول تشویق می‌کند. لطفا کمی بیشتر توضیح دهید.

رند: بله، فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فرهنگ استارتاپی سیلیکون‌ولی این است که یک طرح بنیادی را مطرح می‌کند و همه باید از آن پیروی کنند یا حداقل الهام بگیرند. همین موضوع باعث می‌شود مردم سراسر جهان، فرهنگ استارتاپی سیلیکون‌ولی را با تمام وجود باور داشته باشند.

سیلیکون‌ولی این فکر را در کارآفرینان ایجاد می‌کند که باید استارتاپی مشابه سایر استارتاپ‌ها داشته باشند. به‌عنوان مثال باید شبیه به گوگل، فیسبوک، دراپ‌باکس، ایر بی‌اندبی یا اوبر باشند. مردم این موضوع را دوست دارند و می‌خواهند شبیه یونیکورن‌ها یا شرکت‌های میلیارد دلاری شوند. این موضوع همه کارآفرینان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حتی شرکت‌هایی که نمی‌خواهند مانند استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی باشند.

نیتان: ساختن یک کسب‌وکار بزرگ به سرمایه نیاز دارد و گفتید که در حال حاضر نمی‌خواهید سرمایه جذب کنید. پس چه برنامه‌ای برای رشد دارید و چگونه می‌خواهید در بازار رقابت کنید؟

رند: فکر می‌کنم پاسخ این سؤال، به محصولی که تولید می‌شود، بستگی دارد. اگر محصول تولیدی پرسود بوده اما رشد کمی داشته باشد، از طرفی اگر بتواند مشتری‌های مورد نظر را به‌جای ۱۸ ماه در ۶ ماه جذب کند، پس همه‌ی تلاش کسب‌وکار باید روی این موضوع گذاشته شود؛ حتی اگر همه بگویند کاری که انجام می‌دهید اشتباه است و باید کار متفاوتی انجام دهید. اگر به محصول خود ایمان دارید، به حرف دیگران گوش ندهید.

من در کتاب خود در مورد افسانه‌های دنیای استارتاپی و مشکلاتی مختلفی که Moz با آن‌ها روبه‌رو شده است، صحبت کرده‌ام. من در این کتاب توضیح داده‌ام که چرا بعد از جدایی ما از شرکت، تیم بازاریابی عملکرد خوبی نداشت. جالب اینجا است که بعد از کاهش هزینه‌ی جلب مشتری، تعداد مشتری‌های جذب‌شده و همچنین تعداد بازدیدکنندگان و تبدیل شدن آن‌ها به مشتری نیز افزایش پیدا کرد. چطور چنین چیزی ممکن است؟ کجای دنیا می‌توان با تلاش و هزینه‌ی کمتر، نتیجه‌ی بهتری گرفت؟

مطمئنا یکی از دلایل موفقیت در چنین شرایطی، تمرکز، نظم و انضباط است. شاید استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی خیلی در مورد این موضوع صحبت نکنند اما بسیار جالب است و نتایج خیره‌کننده‌ای به‌همراه دارد. رفتار و علاقه‌مندی‌های مشتری باید توسط تیم بازاریابی مورد توجه قرار بگیرد تا نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

Rand Fishkin

نیتان: از کجا می دانید چه موقع سوددهی شرکت را باید فدای رشد آن کرد؟

رند: پاسخ سؤال این است که چه موضوعی بیشتر از همه شما را خوشحال می‌کند و قصد ارائه‌ی چه مدل محصولی را به بازار دارید. فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما انسان‌ها این است که فرهنگ و طرز فکر مرسوم در میان اطرافیانمان را کنار بگذاریم. خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم و سراغ کارهایی که دوست داریم، برویم. البته انجام این کار، بسیار سخت است.

رسیدن به این طرز تفکر آسان نیست و باید آرام جا بیفتد. به‌عنوان مثال کارآفرین بعد از مدتی با خود فکر می‌کند «آیا این دقیقا همان کاری است که معتقد هستم درست است و من را خوشحال می‌کند؟»، «آیا انجام این کار ارزش من را بالا می‌برد؟»، «آیا سایر اعضای تیم و حتی بازار، از وجود محصول من سود می‌برند؟» یا «آیا این کاری است به آن باور دارم یا فقط برای جلب رضایت دیگران انجام می‌دهم؟». پیدا کردن پاسخ این سؤال‌ها و رسیدن به یک طرز فکر مناسب، بسیار مهم است و از سقوط کسب‌وکار جلوگیری می‌کند.

نیتان: پاسخ خوب و کاملی بود. ممنون بابت اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادی.

رند: ممنون از شما.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
دو بی‌سیم مشکی در دو دست یک شخص
بی‌سیم ۲۰۲۵ شیائومی با برد ۵ کیلومتری و شارژدهی ۱۲۰ ساعته رونمایی شد

شیائومی به‌تازگی دستگاه بی‌سیم جدیدی معرفی کرد که می‌تواند در دمای منفی ۱۰ درجه تا مثبت ۵۰ درجه سانتی‌گراد کار کند.

18
2 روز پیش
نمای سه چهارم جلو مرسدس بنز CLA 2026
مدل ۲۰۲۶ مرسدس CLA رونمایی شد؛ بزرگ‌تر و قدرتمندتر با طراحی تکامل‌یافته

مرسدس بنز از مدل جدید سدان CLA رونمایی کرد که با ابعاد بزرگ‌تر، طراحی‌ جدید‌تر و پیشرانه‌های مدرن‌تر وارد بازار خواهد شد.

25
2 روز پیش
شیائومی ردمی نوت 14S
ردمی نوت 14S معرفی شد؛ همان ردمی نوت ۱۳ پرو با تغییرات جزئی

ردمی نوت 14S با مشخصات تقریبا یکسانی با ردمی نوت ۱۳ پرو معرفی شد.

22
یک روز پیش
گوشی در دست درحال نمایش اندروید ۱۶
منو جدید «تنظیمات سریع» اندروید ۱۶ رونمایی شد

گوگل در بتای سوم اندروید ۱۶، از طراحی جدید پنل تنظیمات سریع با تغییرات جذاب و کاربردی رونمایی کرده است.

42
2 روز پیش
لوگو اینستاگرام / Instagram در پشت یک نفر
کپی رایت اینستاگرام چیست و چگونه مشکلات آن را رفع کنیم؟

اگر برای تولید محتوا در اینستاگرام از محتوای دیگران استفاده می‌کنید، همین‌حالا دست نگه دارید؛ چون ممکن است حسابتان به دلیل کپی‌رایت مسدود شود.

8
2 روز پیش
شهر لاین
جاه‌طلبانه اما به چه قیمت؟ بودجه ابرپروژه نئوم عربستان سر به فلک کشیده است

گزارش‌ها حاکی از آن است که هزینه پروژه‌های بزرگ عربستان مثل شهر لاین با سرعت تصاعدی رو به افزایش می‌رود و حتی در مواردی از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته ...

110
2 روز پیش
بهترین ماشین‌های لباسشویی خارجی در بازار ایران
بهترین ماشین لباسشویی خارجی در بازار ایران [اسفند ۱۴۰۳]

در مقاله‌ی پیش‌ رو بهترین ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار از برندهای ال‌جی، سامسونگ و بوش را با ظرفیت‌های مختلف معرفی کرده‌ایم.

55
16 ساعت پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-bmsd
D7-B6Snappshop
آخرین ویدیوها
پخش از رسانه
عکس گوشی ردمی نوت ۱۴ پرو و ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس
بررسی ردمی نوت ۱۴ پرو و ۱۴ پرو پلاس 5G
00:13:31
زومکست با مدیرعامل جاباما
گفتگو با مدیرعامل جاباما؛ فرصتی برای دیدن ناشناخته‌های ایران
00:38:48
دیگه گلس نخر در حال شکستن یک گلس
شیشه‌های ضد خش گوشی چطوری ساخته می‌شن؟
00:13:15
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
00:14:33
عکس بهزاد مرعشیان و امیر خاوران در کنار هم
سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا چیه؟
00:30:05
موشک استارشیپ روی سکوی پرتاب در تاسیسات استاربیس
پخش زنده پرتاب آزمایشی هشتم موشک استارشیپ
02:00:00
عکس مهرداد با قطعات داخلی آل این وان gt624 گرین
بررسی آل این وان گرین مدل GT624
00:35:45
عکس گوشی پوکو X7 پرو در دست
بررسی گوشی پوکو X7 پرو
00:10:50
عکس مسعود یوسف‌نژاد در کنار بهزاد اکبری
عقب‌گرد اکوسیستم استارتاپی بر اثر فیلترینگ
00:36:29
عکس گوشی‌های پوکو ایکس ۶ پرو و داریا باند ۲ در کنار هم
مقایسه گوشی داریا باند ۲ با پوکو X6 Pro
00:11:29
عکس گلکسی اس ۲۵ اولترا و آیفون ۱۶ پرومکس در کنار هم و مقایسه دوربین
مقایسه دوربین گلکسی S25 اولترا و آیفون 16 پرو مکس
00:47:42
عکس ری‌برندینگ همراه اول و ساین جدید این اپراتور
مراسم ری‌برندینگ همراه اول؛ هویت جدید چه فرقی کرده؟
00:07:27
زومیت چطور بررسی می‌کنه؟
محصولات چطور تو زومیت بررسی می‌شن؟ 🔍📦
00:10:48
پشت پرده بزرگ‌ترین هک تاریخ کریپتو
پشت پرده بزرگ‌ترین هک تاریخ کریپتو
00:06:49
عکس مسعود یوسف نژاد و پشوتن پورپزشک درکنارهم و موضوع فیلترینگ اینستاگرام
شکست ۳ ساله فیلترینگ اینستاگرام؛ رشد ۳ برابری فروش ایرانی‌ها
00:32:59
آیفون ۱۶ ای و بی معنا
جایگزین آیفون اس ای معرفی شد؛ قلبی جدید با قیمت بالا 🔻
00:09:24
تصویر شادان با مکبوک و لوگو نرم افزارهایی که روی مک نصب می شوند و نمیشوند
قبل از خرید مک‌بوک این ویدیو رو ببین!
00:13:44
عکس بهزاد با میکروفون زومیت در دست و ماشین لباس‌شویی پاکشوما
برند پاکشوما در تولد ۵۰ سالگی خودش، ری‌برند شد
00:12:44
نسل دوم انحصار؟ 📦 آنباکس داریا باند ۲
نسل دوم انحصار؟ 📦 آنباکس داریا باند ۲
00:17:09
عکس آقای مصحفی با دو تا ماه در دست و زمین در پشت سر او
چی می‌شد اگه زمین ۲ تا ماه داشت؟
00:06:23
آموزش نصب لینوکس روی اندروید
آموزش نصب لینوکس روی گوشی‌های اندروید
00:30:39
عکس گوشی گلکسی اس ۲۵ و اس ۲۵ پلاس در کنار هم
بررسی گلکسی اس ۲۵ و اس ۲۵ پلاس
00:13:47
هوش مصنوعی سامسونگ
بررسی قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ در اس ۲۵
00:20:23
آینده تکنولوژی با ترامپ چطور خواهد شد؟
ترامپ با آینده تکنولوژی چی کار می‌کنه؟
01:14:29
عکس کاور خبرنگار زومیت و مدیرعامل زرپاد
قبل از خرید طلای آنلاین این ویدیو رو تماشا کنید!
00:01:12
همه چیز درباره دیپ سیک
دیپ سیک؛ انقلاب هوش مصنوعی از چین 🇨🇳⚡💻
00:23:37
بررسی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ
بررسی گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ؛ چاقوی کند سامسونگ 🔪🔥
00:19:41
گوشی اشتراکی
گوشی اشتراکی؟! دیگه گوشیت مال خودت نیست! 😳📱
00:09:55
عکس پلتفرم ابرآمد در رویداد ابری‌گپ
گزارش زومیت از رویداد «ابری‌گپ»
00:08:39
عکس امیرمحمد سلیمانی و میکروفون زومیت در دستانش
پشت صحنه اولین دورهمی حضوری زومیت
00:16:35
چیزایی که سامسونگ توی رویداد آنپکد بهتون نگفت!
چیزایی که سامسونگ توی رویداد آنپکد بهتون نگفت!
00:07:56
اولین گردهمایی زومیت و پوشش زنده‌ی رویداد آنپکد سامسونگ
نسخه آفلاین پوشش زنده دورهمی زومیت
03:04:03
عکس سری گلکسی اس ۲۵ سامسونگ در دست بهزاد
نگاه نزدیک زومیت به خانواده گلکسی اس ۲۵
00:08:52
۴ مرد جوان در کاور مراسم رونمایی گلکسی اس ۲۵
پوشش زنده دورهمی زومیت؛ مراسم معرفی سری گلکسی اس ۲۵ سامسونگ
03:00:00
انتظارات از رویداد معرفی گلکسی اس ۲۵ سامسونگ و دورهمی زومیت
انتظارات از رویداد معرفی سری اس ۲۵ سامسونگ و دورهمی زومیت
00:11:31
عکس بهزاد در ماشین پرنده و لوگو CES
۱۰ فناوری برتر امسال که آینده رو تغییر می‌دن
00:11:52
کاور دورهمی زومیت
اولین دورهمی حضوری زومیت؛ گردهمایی بزرگ عاشقان فناوری 🎉
00:01:04
انتظارات زومیت از دوربین گلکسی اس ۲۵ اولترا سامسونگ
گلکسی اس ۲۵ اولترا تو راهه؛ از دوربین این گوشی چی می‌دونیم؟
00:09:51
عکس بهزاد و هادی با جعبه‌های دیجی‌کالا و لوگوی بیسوس
آنباکس ۴۰ میلیونی کالاهای متنوع بیسوس
01:13:38
کامپیوترهای کوانتومی و جهان های موازی
همه چیز درباره کامپیوترهای کوانتومی
00:13:43
عکس کاور دیجی پی
گزارش غرفه‌ی دیجی‌پی در نمایشگاه بین‌المللی ریتیل شو تهران
00:08:40
گلکسی اس ۲۴ اولترا نه، اس ۲۵ اولترا خوبه
اس۲۴ اولترا نخر؛ اس۲۵ اولترا داره میاد!!! 🤯
00:08:54
کیس خوب چه ویژگی‌هایی داره؟
قبل از خرید کیس کامپیوتر به این نکات توجه کنید ⚠️
00:07:56
بررسی کاور فر تو کار ال جی
معرفی فر تو کار ال‌جی؛ مدل ۷۶ لیتری LG InstaView
00:04:55
کاور ویدئو بررسی لپ تاپ Stealth GS77 ام اس آی / MSI Stealth GS77 Review
بررسی لپ تاپ Stealth GS77 ام اس آی / MSI Stealth GS77 Review
00:09:22
کاور ویدئو بررسی لپ تاپ ROG Zephyrus G14 ایسوس / ASUS ROG Zephyrus G14 Review
بررسی لپ تاپ ROG Zephyrus G14 ایسوس / Zephyrus G14 Review
00:10:58
کاور ویدئو برررسی شیائومی 12T و 12T پرو / Xiaomi 12T & 12T Pro Review
برررسی شیائومی 12T و 12T پرو / Xiaomi 12T & 12T Pro Review
00:09:07
کاور ویدئو بررسی سرفیس پرو 9 مایکروسافت / Surface Pro 9 Review
بررسی سرفیس پرو 9 مایکروسافت / Surface Pro 9 Review
00:11:32
کاور ویدئو بررسی کیس اسمبل شده MEG Aegis Ti5 ام اس آی / MSI MEG Aegis Ti5 Review
بررسی کیس اسمبل شده MEG Aegis Ti5 ام اس آی / MEG Aegis Ti5
00:09:54
کاور ویدئو بررسی لپ تاپ Spectre x360 اچ پی | HP Spectre x360 Review
بررسی لپ تاپ Spectre x360 اچ پی | HP Spectre x360 Review
00:13:00
57 مطلب
لوگوی اندروید
ترفند ها و آموزش های اندروید در مجموعه مطالعاتی آموزش اندروید با برترین و کاربردی‌ ترین ترفند های اندروید آشنا خواهید شد و صفر تا صد تبلت و گوشی اندرویدی خود را آموزش می‌بینید.
14 مطلب
طرح مفهومی سخت‌افزار
شیرجه در سخت افزار با مقالات سخت‌افزاری زومیت در دریای هیجان‌انگیز سخت‌افزار از CPU و GPU تا هوش مصنوعی و شرکت‌های فناوری پیشرو شیرجه بزنید.
18 مطلب
پیکان زرد در کنار کنسول گیم‌بوی و نوکیا 6600
ماشین زمان با مقالات «ماشین زمان» به گذشته دنیای فناوری سفر کنید و همراه ما محصولات و تکنولوژی‌های نوستالژیک را مرور کنید.
44 مطلب
کره لاس وگاس درکنار شاتل فضایی
مهندسی بی‌نهایت داستان ساخت پیچیده‌ترین و خلاقانه‌ترین سازه‌های مهندسی دنیا، از آسمان‌خراش‌های بلند تا شاتل‌های فضایی را در بخش مهندسی بی‌نهایت دنبال کنید.
40 مطلب
کالکشن بیوگرافی
بیوگرافی بزرگان علم و فناوری با زندگی و دستاوردهای استادان نوآوری و شکل‌دهندگان دنیای علم و تکنولوژی آشنا شوید.

مقایسه قیمت و مشخصات 🛒

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7
3.7
پوکو X7 شیائومی

از26,699,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Pro
4.7
پوکو X7 پرو شیائومی

از27,990,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25
4.4
گلکسی اس 25 سامسونگ

از75,989,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16
3.5
آیفون 16 اپل

از68,600,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Maxپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Max
3.8
آیفون 16 پرو مکس اپل

از110,050,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
4.4
آیفون 16 پرو اپل

از94,100,000تومان

کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Proکنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Pro
4
اپل ایرپادز 4 به همراه کیساپل ایرپادز 4 به همراه کیس
3
اپل ایرپاد 4

از11,377,700تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
4.2
گلکسی A55 سامسونگ

از24,696,600تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15
4.4
گلکسی A15 سامسونگ

از10,499,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Pro
4.3
پوکو X6 پرو شیائومی

از25,000,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6
4
پوکو X6 شیائومی

از21,877,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Pro
4.5
پوکو F6 پرو شیائومی

از40,139,900تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
4.3
گلکسی A35 سامسونگ

از19,980,000تومان

پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024
3.8
موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13
4.1
آیفون 13 اپل

از44,999,900تومان

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفیدگوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفید
4.5
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24
4.4
گلکسی اس 24 سامسونگ

از75,400,000تومان

موبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueموبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blue
3.5
آیفون 13 پرو مکس اپل

از80,630,000تومان

موبایل آیفون 11 اپل بنفش / Apple iPhone 11 Purpleموبایل آیفون 11 اپل بنفش / Apple iPhone 11 Purple
3.8
آیفون 11 اپل

از41,999,000تومان

گوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبیگوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبی
4
آیفون 13 پرو اپل

از66,000,000تومان

گوشی موبایل شیائومی 12 پرو / Xiaomi 12 Pro سبزگوشی موبایل شیائومی 12 پرو / Xiaomi 12 Pro سبز
4.2
شیائومی 12 پرو

از32,459,000تومان

بهترین مقالات زومیت

مشاهده همه
با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات