دیجیکالا نکست، بازوی نوآوری دیجیکالا با هدف توسعه هوش مصنوعی افتتاح شد
روز چهارشنبه ۸ خرداد ۹۸، دیجیکالا از دیجیکالا نکست با حضور متخصصان و فعالان حوزه تکنولوژی، اکوسیستمهای کارآفرینی و استارتاپی، اهالی رسانه و مسئولان دولتی در محل کارخانه نوآوری رونمایی کرد. نکست، هدف اصلی دیجیکالا نکست برقراری ارتباط دیجیکالا، بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک ایران به استارتاپهایبرتر کشور است. در سال جاری تمرکز اصلی دیجیکالا نکست، حوزه هوش مصنوعی (AI) خواهد بود.
در ابتدا حمید محمدی و سعید محمدی از دیجیکالا نکست بهعنوان مهمترین اتفاق سرنوشتساز دیجیکالا نام بردند که میتواند برای کشور اتفاق مهمی باشد. در حال حاضر در کشور ما حلقههای واسط میان شرکتهای پژوهشی و صنعت هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکردند که ایجاد نمونههایی همچون دیجیکالا نکست میتواند به این افزایش جایگاه این قسمت از بازار کمک بسزایی داشته باشد. همانند بسیاری از شرکتهای تکنولوژی محور در دنیا مانند آمازون و علیبابا، ایکامرس تنها یکی از محصولات تکنولوژی محور آنها است. چنین شرکتهایی باسیاستهای تازه در حال شکل دادن نظم جدیدی در جهان هستند. در این مراسم اعلام شد که ازاینپس دیجیکالا نیز مسیر مشابهای قرارگرفته و بهعنوان یک برند ملی با کمک ظرفیتهایی موجود قصد تولید قدرت برای کشور را دارد.
سپس سهیل مقدم، معاون ارشد تکنولوژی دیجیکالا و فواد نصرتی، یکی از مدیران تکنولوژی دیجیکالا، در بخشی از صحبتهای خود گفتند:
دیجیکالا بهعنوان یک خردهفروشی آنلاین شروع به کار کرد و با خلق تجربه کاربری متفاوت نسبت به همه فروشگاههای آنلاین دیگر، خود را بهعنوان مهمترین بازیگر این حوزه معرفی کرد. در ۱۳ سال گذشته، بهترین مهندسان ایرانی و خارجی در تیم فنی دیجیکالا مشغول به کار شدند و زیرساختهایی طراحی کردند که امروز به مهمترین ابزارهای فنی این حوزه در کشور تبدیل شده است.
ارائه دادههای دیجیکالا بهصورت عمومی یکی از دستاوردهای تیم فنی دیجیکالا و دیجیکالا نکست است تا برای مثال یک گروه استارتاپی بتوانند با استفاده از دادههای واقعی، با ابزارهای هوش مصنوعی مصرف سوخت را در کشور بهینه کنند. این موضوع نمونهای کوچک از امکاناتی است که اکنون دیجیکالا میتواند در اختیار محققان و پژوهشگران حوزههای مرتبط قرار دهد.
روحالله رحمانی، رئیس هیات مدیره و و امیر صالحی مدیرعامل مرکز نوآوریهای دیجیکالا در این برنامه فرصتهای سرمایهگذاری در حوزههای اینترنت اشیا، رایانش ابری، تجارت الکترونیک، لجستیک و … را معرفی کردند و هدف از راهاندازی دیجیکالا نکست را سرمایهگذاری در فناوری، پژوهش مستقیم ازطریق پروژه دانشگاهی و ایجاد امکان استفاده از دادههای باز (Open Data) عنوان کردند. دیجیکالا نکست فرصتهایی به منظور سرمایهگذاری در تکنولوژیهای مرتبط با هوش مصنوعی در حوزههایی مثل تجارت الکترونیک (E-Commerce)، هوش تجاری، ابزارهای تحلیلی نظارت در قیمتگذاری، محتوا و مرکز داده، لجستیک و بازاریابی برای فعالان این حوزه فراهم کرده است.
به نظر شما دیجیکالا نکست آینده چه نوع محصولاتی را در ایران شکل خواهد داد؟