در سال ۱۹۶۸، پورشه خودرو برگاسپایدر 909 (909 Bergspyder) را ساخت؛ مدل اسپیداستر سبکوزن ویژهی مسابقات هیلکلایمب (Hillclimb). پورشه برگاسپایدر 909 با رنگ سفید و سبز و وزن ۳۸۴ کیلوگرم معرفی شد که عمر کوتاهی داشت؛ اما نباید تصور شود پایانی برای این نام باشد.
پورشه در سال ۲۰۱۵ گروهی از مرکز توسعه ویساخ (Weissach) را برای ساخت خودرو اسپرت سبکوزنی براساس باکستر 981 مأمور کرد. هدف پورشه ساخت خودرویی با طراحی متفاوت و غیرمتعارف درمقایسهبا باکستر اسپایدر بود؛ درحالیکه تاحدممکن سبکوزن و مینیمالیستی باشد. با الهام از مدل 909 در اواخر دههی ۱۹۶۰، نتیجهی این پروژه برگاسپایدر 981 بود که همان رنگ سفید و سبز را دارد.
پورشه برگاسپایدر 981 بهعنوان خودرو اسپرت تکصندلی بدون دستگیرهی در و شیشه جلو، تفسیر مدرنی از مدل 909 با اندازهای بزرگتر بهشمار میرود. درست شبیه خودروهای مسابقهای مسابقات هیلکلایمب دههی ۱۹۶۰، پورشه برگاسپایدر 981 از بادگیر شفاف و مسطح بهره میبرد که در جلو راننده گسترش مییابد. سپس، چرم مصنوعی ساختهشده از تارپولین برای ادامهدادن بخش فیبرکربنی طراحی شد که یادآور پروشه 356 اسپیداستر مدل ۱۹۵۴ است.
درحالیکه بخشهای اصلی این خودرو اسپرت روباز با نسل سوم پورشه باکستر مشترک هستند، داخل کابین برگاسپایدر 981 از اسپایدر 918 بهارث رسیده است. ممکن است این خودرو مفهومی شبیه مدل تکصندلی بهنظر برسد؛ اما درِ سمت سرنشین میتواند بازشود و محفظهای برای قراردادن کلاه ایمنی و پوشش جداشدنی صندلی راننده و بارهای اضافی باشد.
بهلطف رژیم کاهش وزن، پورشه برگاسپایدر 981 تنها ۱،۰۹۹ کیلوگرم وزن دارد. قدرت این خودرو مفهومی اسپیداستر از پیشرانهی باکسر ۳.۸ لیتری با قدرت ۳۸۸ اسببخار گرفته میشود که متعلق به پورشه کیمن GT4 است. چنین پیشرانهای میتواند برگاسپایدر را حدودا در چهار ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند و رکورد آن در پیست نوربرگرینگ هفت دقیقه و ۳۰ ثانیه است.
تاکنون، همهچیز دربارهی برگاسپایدر 981 خوب پیش میرود، بهجز مجوز ترددش در برخی کشورها که میتواند بر فروش تأثیر بگذارد؛ بههمیندلیل پورشه این پروژه را اجرایی نکرد و بهعنوان خودرو مفهومی منحصربهفرد باقی ماند. برگاسپایدر پیش از رفتن به موزهی پورشه، در مرکز توسعهی این شرکت در ویساخ بهنمایش گذاشته شد؛ اما اولینبار در مسابقهی هیلکلایمب ۲۰۱۹ بهطوررسمی رونمایی میشود.
نظرات