نیسان از باتری خودرو الکتریکی برای تولید برق خانگی استفاده خواهد کرد
«قدرت هوشمند، محرکهی هوشمند، یکپارچگی هوشمند». بهگفتهی فرانسیسکو کارانزا، مدیر خدمات انرژی نیسان، شیوهای که خودروساز ژاپنی بهسمت آیندهی الکتریکی حرکت میکند، این سه ستون را شکل خواهد داد. نیسان که با محبوبترین خودرو الکتریکی جهان، یعنی لیف (Leaf)، هنر خود را بهرخ همگان میکشد، اینک با تمرکز تازهای بهسمت پایاندادن به تولید خودرو احتراق داخلی و پیشنهاد انتخاب جالب سبک زندگی بهجای تولید صرف خودرو حرکت میکند. نیسان لیف هماکنون با فروش ۴۰۰ هزار دستگاه در سراسر جهان، محبوبترین خودرو برقی بهشمار میرود.
فرانسیسکو کارانزا گفت:
قدرت هوشمند دراینزمینه، این است که بدانیم باید موتورهای احتراقداخلی را جایگزین و تمام محصولات خود را به پلتفرم الکتریکی تبدیل کنیم. پیش از سال ۲۰۳۰، بحث عمومی مهم برای ما برنامهریزی است؛ برنامهریزی برای زمانیکه نیسان ممکن است تولید وسایل نقلیهی احتراقداخلی را متوقف کند.
نیسان میداند تغییر الکتریکی بهاندازه خرید خودرو برقی ساده نیست. کارانزا افزود:
باید زمان زیادی را صرف ارتقای زیرساخت شبکه کنید و نمیتوانید پیش از برنامهریزی برای تسهیل استفاده از وسایل نقلیهی برقی، خودروهای احتراق داخلی را در داخل شهر ممنوع کنید.
رئیس بخش انرژی نیسان اعتقاد دارد «محرک هوشمند» قاعدهی کلی نیسان برای این است که چنین خودروهایی بسیار بیشتر از روشی برای جابهجایی بهکار گرفته شوند. کارانزا معتقد است:
خودروها باید بیشازپیش هوشمند باشند تا بتوانند به نیازهای اساسی مشتریان ما پاسخ دهند. «ایمنی» و «تجربهی رانندگی» اصول اساسی برای ما و مشتریان است.
اخیرا بسیاری از خودروسازان نیز اظهار کردهاند خریداران امروزی میخواهند خودرو منعکسکننده انتخاب سبک زندگی، حساسیت زیستمحیطی، ساختار اعتقادی و دنیای پیشرفته و متصل باشد. مطمئنا خودروها هوشمندتر میشوند؛ اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به هدف وجود دارد؛ زمانیکه بتوانید قدرت گوشی هوشمند خود را در کف دست کنترل کنید.
همچنین، آنچه نیسان بهعنوان «یکپارچگی هوشمند» میخواند، مفهوم جالبی است و به این واقعیت اشاره میکند که درمقایسهبا هر زمانی از تاریخ، خودرو به انجام کارهای بیشتری نیاز دارد.
کارانزا با اشاره به شیوهی تغییر بازی گفت:
خودرو دیگر محصول جداگانهای نیست و به اینترنت و شبکهی برق متصل است. خودرو الکتریکی به تعامل بسیار پیچیدهای با برق نیاز دارد.
در ۱۰۰ سال گذشته، خودرو تغییرات بسیار اساسی در زندگی ما داشتهاند؛ اما تغییراتی که در دههی آینده در زندگی ما خواهند داشت، بههیچوجه تصورپذیر نیست. نیسان از تولید خودرو الکتریکی استقبال میکند و معتقد است موفقیتهای پیدرپی آن میتواند راه را برای برخی تغییرات دیگر فراهم کند.
کارانزا گفت:
سه ستون اصلی یادشده در حال تعیین نحوهی کار ما در شرایط حاضر و آینده است. ما فقط شرکت خودروسازی نیستیم و موضوع اصلی نیز تنها دربارهی زیبایی و راحتی محصولات نیست. ما میخواهیم در زندگی مشتری بیشتر از قبل حضور یابیم، فراتر از اینکه خودرو چگونه کار میکند یا چه کاری انجام میدهد. مفاهیم پشت این سه ستون فوقالعاده هستند و چنین مفاهیمی تغییر اساسی در نحوهی کسبوکار ما است، نه فقط شعاری برای بازاریابی.
نباید تعجب کنید که خودروسازان مسئول بهدنبال چیزی فراتر از مرحلهی اول عمر باتری خودرو الکتریکی برای کاهش تأثیرات زیستمحیطی درازمدت آنها هستند و این دقیقا همان چیزی است که نیسان انجام میدهد. فرانسیسکو کارانزا در گفتوگویی در مادرید گفته است باتریهای نیسان لیف بین ۱۰ تا ۱۲ سال پس از خودرو عمر خواهند کرد. چنین موضوعی نشانهای واضح است که نیسان دربارهی زندگی مجدد باتریها پس از پایان عمر وسایل نقلیه فکر میکند.
کارانزا گفت:
نیسان بر عواملی مانند الگوها و چرخههای شارژ و تخریب باتری در بیش از ۴۰۰ هزار خودرو الکتریکی لیف در جادههای اروپا نظارت میکند. زندگی دوم باتری، نکته اصلی است. ما هماکنون بیشتر از ۴۰۰ هزار خودرو داریم و اطلاعات زیادی دربارهی باتری دریافت میکنیم که بیشازپیش اطمینانبخش هستند. واضح است که عمر باتری بیشتر از عمر خودرو خواهد بود. ما باتری را از روی خودرو برقی خارج خواهیم کرد و ۱۰ سال دیگر نیز پس از خودرو باقی خواهد ماند. بخشی از مسئولیت ما این است که آثار مضر محصولات خود را کاهش دهیم و این فراتر از خودروهای الکتریکی خواهد بود. ما هماکنون سیستم خورشیدی بزرگی روی سقف انبار تدارکات در آمستردام داریم و تولید باد نیز در کارخانهی بریتانیا انجام میشود.
نیسان پروژههای متعددی برای استفاده مجدد از باتریهای دستدوم و نو لیف تعریف کرده که از کاربردهای مصرفی برای خودرو جدا هستند. مثالی از این موضوع، سیستم ذخیرهسازی سه مگاواتی با استفاده از ۱۴۸ باتری نیسان لیف در ورزشگاه فوتبال آمستردام است. نیسان همچنین مجموعهای از سلولهای خورشیدی و باتریها را برای استفادهی خانگی ارائه میدهد و بستههای باتری حملشدنی که میتوانند بهسادگی برای تأمین برق مکان اردوگاه یا لپتاپ استفاده شوند.
هنگامیکه دربارهی استفاده از مواد بازیافتی در تولید وسیلهی نقلیه سؤال شد، کارانزا نگاه مثبتی به کارهایی داشت که خودروسازان باید انجام دهند. وی گفت:
مشتریان باید بهسمتی حرکت کنند که شیوهی زندگی خود را با خودرویشان تغییر دهند. هرروز درصد درخورتوجهی از مواد بازیافتی را در خودروها مشاهده میکنیم. میبینیم هزینههای استفاده از این مواد کاهش مییابد و معتقدیم باید این را تشویق کنیم. ما میخواهیم مشتریان سبک زندگی خود را تغییر دهند و نه صرفا خودرو الکتریکی بخرند.
وقتی کارانزا به تغییر شیوهی زندگی مصرفکنندگان اشاره میکند، یکی از مثالهای آن، استفاده از خودرو الکتریکی بهعنوان منبع انرژی است که میتواند مانند پنل خورشیدی خانگی برای ارسال برق به شبکه بهکار گرفته شود. کارانزا دراینباره گفت:
محاسبه کردهایم مالکان خودرو برقی در دانمارک میتوانند سالانه حدود ۱۵۰۰ یورو از نیسان لیف خود برق تولید کنند و به شبکهی توزیع برق بفروشند. چنین موضوعی اکوسیستمی پیچیده است؛ اما باتوجهبه اینکه خودرو برقی به شبکهی توزیع دسترسی پیدا میکند، ارزش زیادی دارد. مشتریان از ما انتظار دارند راهحلهایی فراتر از خودرو الکتریکی برای آنها بهارمغان بیاوریم؛ بههمیندلیل، میبینید که نیسان در سراسر جهان بهدنبال سازمانهایی برای مشارکت دراینزمینه است. چنین کاری بسیار بزرگتر از آن چیزی است که شرکت خودروسازی بهتنهایی میتواند انجام دهد. ما به شرکا و مشتریانی نیاز داریم که بتوانند دراینباره کمک کنند و ابزارهای لازم را نیز دراختیار داشته باشند.
نظرات