بررسی جامع فناوری Radeon Image Sharpening در کارتهای گرافیکی Navi
در این مقاله نگاه عمیقتری خواهیم کرد به یکی از ویژگیهای جدیدی که AMD همراه پردازندههای گرافیکی جدیدش با معماری Navi شامل رادئون RX 5700 و رادئون RX 5700 XT معرفی کرد. پیشتر نیز جزئیات مربوط به معرفی کارتهای گرافیکی جدید AMD و پوشش زندهی کنفرانس این شرکت را در زومیت خوانده بودید. بااینحال، گزارشها دربارهی این پردازندهها بیشتر عملکرد و ارزش کلی را ارزیابی میکرد و اطلاعات چندانی از ویژگیهای منحصربهفرد و تازهی این سری از تراشههای AMD را آشکار نمیکرد.
یکی از این خصوصیات، شفافساز تصویر رادئون (Radeon Image Sharpening) نام دارد که ویژگی ضدلگ رادئون (Radeon Anti-Lag) را نیز در خود جای داده است. در این مقاله، تنها ویژگی شفافساز تصویر رادئون بررسی خواهد شد. هر دو این فناوریها قابلیتهای درخورتوجهی دارند. درحالیکه خصوصیات مذکور بهعنوان ویژگیهای اصلی برای بازاریابی کارتهای گرافیکی جدید AMD محسوب نمیشوند، میتوان اینگونه گفت این موارد امتیاز ویژهای برای خریداران بهشمار میآیند و این باور وجود دارد که ویژگی ضدلگ از پردازندههای گرافیکی قدیمی نیز پشتیبانی میکند.
سؤالی که پیش میآید، این است که ویژگی شفافساز تصویر رادئون دقیقا چیست؟ این ویژگی ازنظر اصولی نوعی فرایند پساپردازشی است که طبق ادعای AMD، تقریبا تأثیر منفی روی عملکرد و کاهش نرخ فریم نمیگذارد. ازنظر تئوری پس از روشنکردن این حالت، وضوح کلی در جلوههای بصری بازی بهبود و همهچیز به خوبی و خوشی پایان مییابد. بااینحال، همانگونه که پیشتر در زومجی هنگام بررسی ویژگی DLSS بهکاررفته در سری جیفورس انویدیا، مخفف Deep Learning Super Sampling بهمعنای نمونهبرداری تصاویر با کمک یادگیری عمیق، مشاهده کردیم، ادعاهای تولیدکننده همیشه واقعیات را نشان نمیدهد.
استفاده از ابزار Image Sharpening جدید AMD در دو مورد میتواند مهم باشد:
- اولین مورد مربوط به بازیهایی است که از همان ابتدا تصاویری با زوایای منحنی و صاف دارند. خیلی از بازیها این روزها از تکنیک Anti-Aliasing موقت یا بهاختصار TAA استفاده میکنند که ترفندی برای گولزدن چشم است تا لبههای دندانهدار را بهصورت صاف و منحنی جلوه دهد که گاهی به تارشدن تصاویر منجر میشود. Radeon Image Sharpening یا بهاختصار RIS راهی برای شفافسازی آن بازیها و بهدستآوردن تصاویری با وضوح بیشتر است.
- دومین مورد استفاده از این ویژگی در کاهش تعمدی رزولوشن یا داونسمپلینگ است. برای مثال، زمانیکه صفحهنمایشی با کیفیت 4K دارید و میخواهید عملکرد بازی را بهبود بخشید، میتوانید رزولوشن بازی را بکاهید و در مقیاس ۸۰ درصد با رزولوشن 1800p آن را اجرا کنید. در این حالت، ازآنجاکه تصاویر در اندازهی رزولوشن طبیعی رندر نمیشوند، بهصورت اجتنابناپذیری باعث خواهد شد جلوههای بصری صاف و منحنیوار و بهگونهای تار نمایش داده شوند. فناوری RIS با پردازش تصویر میتواند با افزودن به وضوح آن، کیفیت تصویر اشارهشده را به جلوهای بازگرداند که در حالت 4K شاهد بودیم تا هیچ افت کیفیتی نداشته باشیم.
RIS از یک نظر عملکردی مشابه انویدیا دارد که تلاش میکند با ویژگی DLSS خود انجام دهد. در ادامه این دو ویژگی را باهم مقایسه خواهیم کرد. RIS، تنها فیلتری ساده برای افزایش وضوح تصاویر نیست؛ بلکه از الگوریتم وضوح تطبیقی کنتراست یا CAS استفاده میکند که AMD اخیرا در مجموعهی FidelityFX معرفی کرده است. درحالیکه توسعهدهندگان بازیها با بهکارگیری FidelityFX میتوانند آن را بهگونهای مناسب در بازیهای خود پیادهسازی کنند، فناوری RIS فرایندی گستردهتر است که به پیادهسازی در بازی نیازی ندارد. بهمعنای دیگر، سویچی ساده در تنظیمات رادئون است.
برای نگاهی عمیقتر به عملکرد CAS، بهتر است نقلقولی مستقیم از گفتههای AMD را ذکر کنیم:
RIS برپایهی الگوریتمی ساخته شده که میتواند بسته به میزان کنتراست درجهی وضوح را تعدیل کند. این در حالی است که قسمتهای دارای کنتراست زیاد را بهصورت گستردهای دستنخورده باقی میگذارد و جزئیات مربوط به اشیای داخل بازی را واضحتر جلوه میدهد.
AMD با این اشارات قصد دارد نشان دهد ویژگی مذکور از بهوجودآمدن جلوههای غیرطبیعی جلوگیری میکند که در نوع سنتی افزایش سطح وضوح شاهدشان هستیم. البته در این بین، مشکل بزرگتری وجود دارد. با اینکه ویژگی شفافساز تصویر رادئون به پیادهسازی توسعهدهنگان یا شخص دیگری نیاز ندارد، درحالحاضر تنها از بازیهای مبتنیبر دایرکتایکس ۹ و ۱۲ و نیز رابط برنامهنویسی نوظهور Vulkan پشتیبانی میکند. این بدینمعنی است که ویژگی RIS قابلیت اجراشدن روی عناوین مبتنیبر دایرکتایکس ۱۱ را ندارد.
AMD دربارهی دلیل پشتیبانینکردن فناوری RIS از نسخهی ۱۱ دایرکتایکس گفته است قصد دارد روی عناوین جدید متمرکز شود و دلیل حضور دایرکتایکس ۹ در این فهرست، صرفا آسانبودن اجرای ویژگی شفافساز تصویر رادئون روی رابط برنامهنویسی مدنظر بوده است. همچنین، اعلام کرده است قدم بعدی شرکت در توسعهی ویژگی RIS درصورت وجود تقاضای کاربران، پشتیبانی از دایرکتایکس ۱۱ در بهروزرسانیهای بعدی است. خوشبختانه با توجه به بازیهای فراوانی که تنها قابلیت اجراشدن روی دایرکتایکس ۱۱ را دارند یا درصورت پشتیبانی از نسخهی ۱۲ دایرکتایکس عملکرد بهتری روی نسخهی ۱۱ دارند، مطمئنا AMD قابلیت پشتیبانی از این نسخه را به فناوری RIS اضافه خواهد کرد.
فعالکردن ویژگی شفافساز تصویر رادئون بسیار آسان است. با نصب آخرین نسخه از درایورها، وارد قسمت Display شوید و هر دو بخش پیمایش GPU و Radeon Image Sharpening را فعال کنید. ازآنجاکه قابلیت RIS برای اجرای الگوریتم وضوح تطبیقی کنتراست (CAS) بدون افت عملکردی بر سختافزار متکی است، این فناوری فقط روی پردازندههای گرافیکی مبتنیبر معماری Navi، شامل رادئون RX 5700 و رادئون RX 5700 XT اجراشدنی است و از کارتهای گرافیکی سری Vega یا معماریهای پیشین پردازندههای گرافیکی AMD پشتیبانی نمیکند.
شایان ذکر است ویژگی RIS، تنها با گزینهی Global، بهمفهوم کلی در تمامی بازیها، قابلیت اجرا دارد و نمیتوانید با استفاده از بخش نمایهی بازی در تنظیمات رادئون، وبژگی مدنظر را تنها برای تعداد محدودی از بازیها فعال کنید. بهدلیل اینکه گیمرها شاید نخواهند ویژگی RIS در تمامی بازیها اجرا شود، نبودن گزینهی Local برای انتخاب بازیهای خاص بهمنظور اجرای شفافساز تصویر رادئون، به بازنگری AMD نیاز دارد. باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که برای خاموش و روشن کردن حالت RIS، باید از بازی خارج شوید و دوباره آن را اجرا کنید. استفاده از کلید ترکیبی Alt و Ctrl برای تعویض پنجرهها بهمنظور فعالکردن ویژگی RIS، هیچ دردی از شما دوا نمیکند و درواقع، تنها اجرای مجدد بازی باعث فعالشدن این ویژگی میشود.
کیفیت تصویر
در این مطلب، برای مقایسهی کیفیت بصری تصاویر از بازی Metro Exodus استفاده شده است.این بازی مبتنیبر رابط برنامهنویسی دایکتایکس ۱۲ است و از قابلیت DLSS نیز در کارتهای گرافیکی انویدیا پشتیبانی میکند که نمایانگر این است ویژگی مدنظر، تنها روی عناوینی قابلیت اجرا دارد که از این ویژگی پشتیبانی کنند. علاوهبراین، بازی Metro Exodus محیطهایی با گسترهی بزرگی از جزئیات را شامل میشود.
ویژگی RIS در رزولوشن طبیعی 4K
ابتدا تفاوتهای موجود در تصاویر حاصل از خاموش یا روشن بودن RIS در رزولوشن طبیعی 4K را مقایسه میکنیم. بازی Metro واضحترین تصاویر را در زمان اجرا روی رزولوشنهای طبیعی ارائه نمیدهد. در اصل، تصاویر خلقشده در این بازی بهخودیخود صاف و منحنیوار است و بازی Metro Exodus از Anti-Aliasing بهره نمیبرد؛ اما جزئیات فراوانی در رزولوشن طبیعی 4K ارائه میدهد.
تصاویر خلقشده با ویژگی RIS واضحتر است و از میزان تاری مشاهدهشده در رزولوشن طبیعی 4K کاسته شده است. این ویژگی بهویژه تأثیر چشمگیری بر جزئیات شاخوبرگها میگذارد و تصاویر برگها و درختان که در رزولوشن پیشفرض صاف و تارترین عناصر بازی بودند، هنگام فعالبودن حالت RIS، جلوهی واضحتری از خود نشان دادند. ویژگی RIS اثر کمتری روی بافتهای نزدیک میگذارد و وضوح تصویری که از قبل وجود داشت، اندکی بهبود میبخشد. بهنظر میرسد الگوریتم وضوح تطبیقی کنتراست یا CAS در نادیدهگرفتن المانهایی که نمیخواهید واضحتر شوند، ازجمله تاری تصاویر هنگام حرکت (Motion Blur) یا عمق اثرهای میدانی (Depth of Field)، کارایی راضیکنندهای از خود نشان میدهد. اگرچه این کارایی در تصاویر ثبتشده هنگام حرکت کاملا بینقص نیست، تشخیصدادن وجود چنین مشکلی کار سختی است.
با تمامی این گفتهها، نقصهایی وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند. بهطور کلی، تصاویر شفافشده با ویژگی RIS روشنایی بیشتری دارند. در تصاویر بالا، هنگام بزرگنمایی روی شاخوبرگهای کوچک متوجه خواهید شد تصاویر ثبتشده در حالت RIS فعال، روشنایی بسیار بیشتری دارند. دربارهی واگنهای قطار و مناطق دیگری در بازی، وضعیت بههمین منوال است. البته اگر تصاویر ثبتشده را درکنار هم قرار دهید و مقایسه نکنید، تشخیص میزان تغییر در روشنایی کار آسانی نیست؛ اما دستکاری فیلتر RIS در این بخش بهچشم میآید.
الگوریتم CAS در تشخیص برخی از عناصر بازی بهدلیل نادیدهگرفتنشان هنگام اجرای ویژگی RIS ناموفق عمل کرده است. این الگوریتم واقعا نمیتواند المانهایی که نیاز به افزایش وضوح دارند از آنهایی که نباید واضحتر شوند، تفکیک کند. برای مثال، در تصاویر بالا در نزدیکی رودخانه، بازتابی مصنوعی از فضای داخل بازی روی آب ایجاد میکند. ازآنجاکه جلوههای مصنوعی هنگام فعالبودن RIS وضوح بیشتری پیدا میکنند تا بیشتر قابلرؤیت باشند، بر شدت بازتاب مصنوعی ایجادشده بر آب افزوده میشود. با اینکه این حالت مشکل چندانی ایجاد نمیکند، درصورت بررسی جزئیات میتوان آن را متوجه شد.
بهطورکلی بهنظر میرسد ویژگی RIS عملکرد خوبی در افزایش وضوح تصاویر طبیعی 4K دارد و تصاویر خلقشده کیفیت بهتری از نمونهی اصلی آن هنگام خاموشبودن ویژگی RIS دارند؛ حتی اگر غیرواقعی باشند. هنگام اجرای بازی، وقتی لحظهای در بازی مکث میکنید تا اشکالات یادشده را بررسی کنید، احتمال دارد تصاویر بیشازحد واضح بهنظر برسند؛ اما زمان حرکت در محیط بازی و بدون توقف صحنه، چنین جلوههای ناخوشایندی کمتر توجه شما را به خود جلب میکند.
عملکرد ویژگی RIS هنگام کاهش رزولوشن تا 1440p و 1800p
زمان آن فرارسیده است تا نتایج را در هنگام داونسمپلینگ ارزیابی کنیم. با شروع مقایسهی سطح وضوح بین رزولوشنهای 1440p و 4K، بلافاصله متوجه خواهید شد تصاویر گرفتهشده حین اجرای بازی، با رزولوشن طبیعی 1440p بسیار صافتر از 4K طبیعی و هنگام آپاسکیل به 4K، تصویر تار بهنظر میرسد. درمجموع، اجرای بازی با رزولوشن پایین روی صفحات نمایش با رزولوشن بالا، ایدهی خوبی نیست.
تصاویر بهدستآمده از رزولوشن 1440p هنگام فعالبودن ویژگی RIS بهبودهای درخورتوجهی در مقایسه با تصاویر ثبتشدهی طبیعی در همان رزولوشن نشان میدهند؛ اما درنهایت جزئیاتی را ارائه نمیکنند که در رزولوشن 4K طبیعی شاهد بودیم. در نماهای نزدیک، تصاویر واضحتر میشوند؛ اما میتوان اینگونه گفت در تصاویر شاخوبرگ درختان و دیگر عناصر کوچک، تعداد پیکسلها در رزولوشن 1440p برای شبیهسازی صحنههای 4K با استفاده از فیلتری پساپردازشی(RIS) کافی نیست.
بااینحال، هنگام داونسمپلینگ به محدودهی رزولوشن 1800p (رزولوشنی بالاتر از 1440p) نتایج متفاوتی را شاهدیم. در بازی Metro Exodus، با تنظیم پیمایش سایهزنی (Shader Scale) روی مقیاس ۰.۷ برابری، رزولوشنی تقریبا معادل 1800p بهدست میآید. واضح است که درصورت فعالنبودن ویژگی RIS در این رزولوشن، تصاویر مشخصا صافتر از رزولوشن طبیعی 4K است. این تصویر به بدی رزولوشن 1440p نیست؛ اما میزان زیادی از جزئیات در مقایسه با رزولوشن طبیعی، از دست رفته و وضوح تصویر نیز کاهش یافته است.
با فعالکردن شفافساز رادئون برای رزولوشن 1800p نتایج شگرفی بهدست میاید. تصاویر ایجادشده به خوبیِ تصاویر در حالت 4K نیست و هنوز برخی مشکلات را درنتیجهی استفاده از فناوری پساپردازشی RIS دارد؛ اما در بسیاری از صحنهها، شباهت چشمگیری با رزولوشن طبیعی 4K دارد و تفاوت میان جلوههای خلقشده در این دو رزولوشن تشخیصدادنی نیست. رزولوشن 4K جزئیات دقیقتری در شاخوبرگ درختان و عناصر کوچک دارد؛ اما مخصوصا اگر تصاویر را درکنار هم قرار ندهید، تشخیص تفاوت آنها بهغایت دشوار است.
مقایسهی ویژگیهای RIS و DLSS
قبل از اینکه نگاهی به عملکرد این ویژگیها بیندازیم، تصاویر مربوط به اجرای DLSS روی کارت گرافیکی RTX 2070 را واکاوی میکنیم. در رزولوشن 4K، هنگام فعالبودن فناوری DLSS براساس الگوریتم یادگیری انویدیا، کیفیت تصاویر از رزولوشن 1440p به رزولوشن 4K آپاسکیل میشود. پیادهسازی DLSS روی بازی Metro Exodus یکی از بهترین کارکردها را دارد و وضوح تصاویر بسیار بهتر از تصاویر ایجادشده با فناوری شفافساز تصویر رادئون در رزولوشن 1440p است؛ اما به خوبیِ جلوههای بصری ارائهشده در رزولوشن 1800p هنگام استفاده از شفافساز رادئون نیست.
در بهترین حالت، فناوری DLSS درزمینهی ایجاد وضوح در اشیاء و عناصر بزرگ و فضاهای بسته، به خوبیِ ویژگی RIS در رزولوشن 1800p عمل کرده است؛ اما جلوهی نقاشی رنگ روغن (Oil Painting)، تأثیری منفی روی وضوح تصاویر میگذارد و در برخی محیطهای داخل بازی، تصاویر را بد نشان میدهد. ازدستدادن جزئیات، بهویژه در سنگها و شاخوبرگ داخل بازی نیز، بر کاهش وضوح تصاویر تأثیرگذار بوده است. روشی که انویدیا برای غلیظکردن جزئیاتی مانند شاخههای درختان یا کابلها با فناوری DLSS خود در پیش گرفته است، باعث کاهش وضوح تصاویر خلقشده با این فناوری میشود. بهطور کلی، حداقل در بازی Metro، ویژگی RIS در مقایسه با DLSS، عملکرد نزدیکتری به رزولوشن طبیعی 4K دارد.
عملکرد
در هر سه حالت، براساس آزمونهایی که وبسایت فناوری Techspot در بازی Metro Exodus گرفته است، هنگام فعالبودن گزینهی RIS افت عملکردی ۱ تا ۲ درصدی وجود داشت که باعث کاهش ناچیز نرخ فریم، بهمیزان ۱ تا ۲ فریم در هر ثانیه میشد. درنتیجه اگر شفافساز رادئون جلوههای بصری را در بازی مدنظر بهبود میبخشد، میتوان بدون نگرانی از کاهش کارایی از این ویژگی استفاده کرد. کاربرانی که رزولوشن 1800p را با فعالسازی RIS بهعنوان جایگزینی با کارایی بالاتر برای رزولوشن 4K در نظر گرفتهاند، بدون هیچ افت کیفیتی در میزان وضوح، ۲۷ درصد نرخ فریم بالاتری در مقایسه با متوسط نرخ فریم در بازی Metro بهدست میآورند.
در نمودار زیر، نتایج مربوط به تصاویر ثبتشده در حالت DLSS با کارت گرافیکی متفاوتی نمایان است که مسلما بهدلیل تفاوت در کارتهای گرافیکی، این اطلاعات با نتایج کارت گرافیکی RX 5700 XT دقیقا مطابقت نخواهد داشت. در آخرین نسخه از بازی Metro Exodus، زمانیکه فناوری DLSS در رزولوشن 4K فعال است، وضوح تصاویر مشابه با رزولوشن 1800p حالت RIS است. آمار و ارقام نشان میدهد فیلتر شفافساز AMD میتواند بهاندازهی فناوری DLSS خوب باشد یا بهویژه در این بازی، عملکرد بهتری داشته باشد. با اینکه امید بر آن بود انویدیا عملکرد ویژگی DLSS خود را در گذر زمان بهبود بخشد، در عمل چنین اتفاقی هنوز رخ نداده است.
درادامه، بازی Battlefield V نیز بررسی شد و مشاهدات در این بازی همانند Metro Exodus بود. تصاویر ایجادشده با ویژگی RIS وضوح و کیفیت خوبی دارند. در رزولوشن طبیعی، Battlefield وضوح بیشتری از Metro ارائه میکند؛ اما بهواسطهی تأثیرات Anti-Aliasing موقت، تصویر کمی صاف و تار است. با کمال تعجب هنگام فعالبودن گزینهی گرین (دانهبندی) فیلم در این آزمایش، فیلتر RIS باعث نشد تصاویر واضحتر دیده شوند که این نیز میتواند بهدلیل تأثیرات جانبی گرین فیلم باشد.
برای کاهش رزولوشن، پیمایش تراکم پیکسلی در این بازی را باید در مقیاس ۷۸ درصد قرار دهیم که رزولوشنی تقریبا برابر با 1700p ایجاد میکند. دلیل داونسمپلینگ در این عنوان، ایجاد مطابقت با افزایش عملکرد بهواسطهی ویژگی DLSS است. هنگام کاهش رزولوشن، سطح وضوح و کیفیت در نسخهی بتلفیلد استفادهشده برای مطابقت با صفحهنمایش 4K، بهخوبی ارتقا یافته و درواقع در رزولوشن یادشده، تنها میزان کمی از وضوح در مقایسه با 4K طبیعی کاسته شده است و همانگونه که در تصاویر مشاهده میشود، مقدار کمی از جزئیات را از دست داده و نیز اندکی تصویر حاصل صاف و تار است؛ اما در کل راضیکننده است. همین باعث میشود رزولوشن 1700p گزینهی مناسبی برای اجرای ویژگی RIS باشد. نکتهی حیرتانگیز این است که تصاویر خلقشده هنگام فعالبودن حالت RIS، با اینکه رزولوشن کمتری از 4K طبیعی دارند، درحقیقت وضوح بیشتری از رزولوشن یادشده ارائه میدهند.
با بهکارگیری ویژگی DLSS، تصاویر بهصورت فاجعهباری بدتر از تصاویر بهدستآمده در رزولوشن 1700p در حالت RIS روشن است. در بازی Battlefield V، پیادهسازی DLSS بهصورت ضعیفی اجرا شده و این ویژگی نمیتواند رقیبی جدی برای فیلتر شفافساز AMD باشد. درحقیقت، حتی تصاویر در رزولوشن طبیعی 1700p پیش از اجرای DLSS وضوح بهتری دارند؛ بنابراین، میتوان اینگونه استنباط کرد بازی بتلفیلد ضعفهای فناوری DLSS را آشکار کرد.
با اینکه در بازی Battlefield V در صحنههای مربوطبه قسمتهای متراکم شاخوبرگ درختان، ویژگی RIS عملکرد مناسبی نداشته است، درمجموع توانسته تصاویری با وضوح نسبتا نزدیک به رزولوشن طبیعی 4K ارائه کند. البته ازدستدادن مقدار کمی از کیفیت بصری هزینهای است که برای افزایش ۳۰ درصدی نرخ فریم پرداخت میشود.
بازی دیگری که آزمایشهای مربوطبه عملکرد فناوری RIS را روی آن انجام دادیم، Division 2 بود. شایان ذکر است این بازی از قابلیت DLSS پشتیبانی نمیکند و هنگام داونسمپلینگ، بهخوبی با صفحهی نمایش 4K سازگاری پیدا میکند و میتوانید آن را در مقایس ۷۵ درصد از رزولوشن کل صفحهنمایش با مقدار کمی کاهش کیفیت در مقایسه با 4K اجرا کنید.
مقیاس ۷۵ درصدی از رزولوشن در این بازی، برای اجرای ویژگی RIS بسیار مناسب است. در رزولوشن یادشده هنگام فعالکردن فناوری شفافساز رادئون، تصاویر واضحتر از رزولوشن طبیعی 4K هستند؛ اگرچه در برخی موارد گوشههای اشیاء بهصورت دندانهداری دیده میشوند یا در نمای دور از شاخوبرگ درختان، برخی از جزئیاتی که در رزولوشن 4K مشاهده میکنید، دیگر وجود ندارد. بااینحال، خروجی تصاویر در مقیاس ۷۵ درصدی رزولوشن هنگام فعالبودن ویژگی RIS اغلب ۳۵ درصد از رزولوشن طبیعی 4K سریعتر بود و نرخ فریم بیشتر از آن است. این پیروزی بزرگی برای ویژگی شفافساز تصویر رادئون و درمجموع، AMD محسوب میشود.
پیش از ارائهی نتایج مربوطبه بازی Resident Evil 2، بهتر است این نکته را یادآور شویم Anti-Aliasing موقت در بازی مذکور کارایی مناسبی ندارد که به صافبودن بیشازحد تصاویر و اغلب تاربودنشان منجر شده است. استفاده از ویژگی RIS در رزولوشن طبیعی 4K بدون ایجاد لبههای دندانهدار در اشیای داخل بازی، اساسا باعث بهبود وضوح تصاویر شده است. شایان ذکر است لرزش بهوجودآمده هنگام فعالکردن گزینهی SMAA، هنگام روشنکردن RIS وجود ندارد. SMAA مخفف Subpixel Morphological Anti-Aliasing و نوع جدیدی از آنتی الیاسینگ زیرپیکسلی برپایهی مورفولوژی (ریختشناسی) است که در عناوین جدید بهکار میرود و تصاویر را درست پیش از نمایش اصلاح میکند. این یکی از دیگر موارد جالب هنگام استفاده از ویژگی شفافساز رادئون است که ارزش در نظر گرفتهشدن را دارد.
نتایج
شفافساز تصویر رادئون گزینهی تأثیرگذاری در اجرای بازیها است و به پیادهسازیِ توسعهدهندگان نیاز ندارد. این فیلتر کارش را در افزایش وضوح تصاویر بهخوبی انجام میدهد که باعث میشود در بسیاری از شرایط مفید واقع شود. بعد از صرف زمان بیشتر برای استفاده از RIS، متوجه خواهید شد بهترین مورد استفاده از آن، داونسمپلینگ تصاویر در صفحات نمایش با رزولوشن بالا است. تصاویر بهدستآمده در رزولوشن 1800p با استفاده از این ویژگی، به خوبیِ تصاویر طبیعی 4K است و این معنی را میدهد که میتوانید با استفاده از این فناوری در کارتهای گرافیکی سری Navi، با کمترین افت کیفیتی ۳۰ درصد نرخ فریم بیشتری داشته باشید. داونسمپلینگ تا رزولوشن 1440p، نتایج خوبی ارائه نمیدهد و بهتر است کاهش رزولوشن در مقیاس ۷۰ تا ۸۰ درصد از رزولوشن صفحهنمایش باشد.
همچنین ویژگی RIS توانایی فراوانی در افزایش وضوح بازیهایی دارد که پس از اجرای تکنیکهای آنتیالیاسینگ پساپردازشی مانند آنتیالیاسینگ موقت (TAA)، میزان کمی از صافبودن و تاری را در تصاویر ایجاد میکنند. با توجه به اینکه این روزها در تمامی عناوین، بهجای تکنیکهای متمرکزتر مانند MSAA (آنتیالیاسینگ با نمونهبرداریهای چندگانه) یا SSAA (آنتیالیاسینگ با نمونهبرداریهای کامل) از همان TAA استفاده میشود، ترکیب نتایج حاصلشده از این تکنیک با ویژگی شفافساز رادئون، تصاویری بهبودیافته خلق میکند. البته بررسی انواع مختلف آنتیالیاسینگ بحث گستردهتری است که امکان بررسی آن در این مطلب وجود ندارد.
همچنین، مشخص است ویژگی شفافساز تصویر رادئون معادلی از ویژگی DLSS انویدیا با قابلیتهای برتر و فاصلهی بسیار زیاد، در کارتهای گرافیکی AMD است. هنگام استفاده از هر دو قابلیت در نرخ فریم یکسان، RIS تصاویری واضح و شفافتر را با کمترین میزان دستکاری که بهصورت بصری قابلمشاهده باشد، ارائه میدهد. درواقع، فیلتر سادهی شفافساز بدون کوچکترین کاهش عملکردی، بهتر از ویژگی DLSS کار میکند و AMD نیز وظیفهی خود را در پیادهسازی چنین فیلتری بهنحو احسن انجام داده است.
شایان ذکر است با نگاهی منصفانه به دستاورد انویدیا، تکنیک DLSS در تصاویر با رزولوشن یکسان 1440p، کیفیت بهتری در مقایسه با ویژگی شفافساز AMD ایجاد میکند؛ اما ضعف DLSS در هزینهای است که برای افزایش وضوح تصاویر پرداخت میکند. اگر کاهش کارایی یا به عبارت دیگر کاهش نرخ فریم، صفر بود، DLSS گزینهی خوبی محسوب میشد؛ اما متأسفانه کاهش شدید نرخ فریم هنگام فعالکردن DLSS، آن را درمقابل فیلتر شفافساز AMD بیارزش جلوه میدهد.
علاوهبراین شفافساز تصویر رادئون حتی با اینکه از دایرکتایکس ۱۱ پشتیبانی نمیکند، سازگاری فراوانی با بازیهای جدید دارد. فهرست بازیهایی که RIS از آنها پشتیبانی میکند، بسیار بلندبالاتر از فهرست DLSS است. همچنین، این فناوری در تمامی رزولوشنها قابلیت اجراشدن دارد؛ درحالیکه DLSS در رزولوشنها و کارتهای گرافیکی و سطوح کیفیت خاصی پیادهسازی میشود.
بااینحال، ویژگی شفافساز تصویر رادئون چندان هم بینقص نیست. در شرایطی که تصاویر در رزولوشن طبیعی از قبل واضح باشند، این تکنیک، تنها تصاویر را واضحتر و مصنوعیتر جلوه میدهد و اگر آن را فعال نکنید، باصرفهتر است. در برخی موارد نیز عملکرد دقیقی ندارد و اشیا و سابجکتهایی را شفاف میکند که نباید شفاف کند؛ اما با درنظرگرفتن اینکه افزایش وضوح با این ویژگی هیچ هزینهای در عملکرد ایجاد نمیکند، مشکلات کوچکی که استفاده از آن ایجاد خواهد کرد، میتوان نادیده گرفت.
نتایج اینگونه نشان میدهد ویژگی RIS در بسیاری از موارد کاری که DLSS نمیتواند آن را درست اجرا کند، بهنحو احسن بهاتمام رسانده است؛ ازجمله ایجاد روشی ساده که بدون هیچ افت کارایی و کاهش نرخ فریم، داونسمپلینگ رزولوشن را موجه و بادوام نشان دهد. با افزایش خرید و استفاده از کارتهای گرافیکی سری Navi، دیدن این موضوع جذاب خواهد بود که ویژگی شفافساز تصویر رادئون براساس نتایج خوبی که بهدست آورده، چه اندازه با استقبال گیمرها مواجه خواهد شد.