در سال ۲۰۳۰ نرم‌افزارها جهان را کنترل خواهند کرد

یک‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
جهان ما در دهه‌ی بعد چگونه خواهد بود؟ شیوه‌ی زندگی ما با پیشرفت فناوری چه تغییر خواهد کرد؟ در ۲۰۳۰، نرم‌افزارها همه‌چیز را زیرنظر خواهند داشت.
تبلیغات

همه‌ی ما روزانه با نرم‌افزارهای متعددی کار می‌کنیم. وقتی در زوم با همکارانمان جلسه داریم، برادرمان در کلاس آنلاین شیمی با دوستش صحبت می‌کند. این دوران برای ما دوران عجیبی است. با اینکه خانواده‌هایمان را خیلی دوست داریم، در اوضاع‌واحوال کنونی، زمان خیلی کمی را با یکدیگر می‌گذرانیم. این دوران، دورانی معمولی نیست. در چنین وضعیتی، دولت‌ها و کسب‌و‌کارها و مدارس هرگز با تعطیل‌کردن تمام مراکز موافقت نخواهند کرد و پزشک قبول نمی‌کند شما را ازطریق ویدئوکنفرانس معاینه کند.

هیچ‌کس بیرون مغازه‌ی خوار‌و‌بار‌فروشی نمی‌ایستد و مراقب این نیست که از نفر بعدی ۱۸۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. در چنین اوضاع‌واحوالی، تصمیماتی که سال‌ها زمان می‌برند، در چند ساعت گرفته می‌شوند. خلاصه اینکه دنیای فیزیکی، دنیای خشت‌و‌ملات، تعطیل شده است؛ بااین‌حال، هنوزهم کار خودش را انجام می‌دهد؛ ولی اکنون از درون خانه‌های مردم.

این دوره‌ی به‌شدت غیرمعمول یادآور سال ۲۰۰۸ است که عمق بحران مالی بود. آلفرد چوانگ، مالک و بنیان‌گذار شرکت BEA، شرکت خود را با قیمت ۶/۸ میلیارد دلار به اوراکل (Oracle) فروخت. این نقدینگی هم بدترین و طاقت‌فرساترین دوره و هم به‌لطف ملاقات با کارآفرینانی متعدد و الهام‌بخش، بهترین دوره‌ی شغلی چوانگ بود.

این دوره یادآور سال ۲۰۰۸ و شدیدترین بحران مالی دنیا است که استارتاپ‌هایی قدرتمند کار خود را از آنجا آغاز کردند

آن کارآفرینان درخشان‌ترین و سخت‌کوش‌ترین بنیان‌گذاران این حوزه بودند که هرگز جواب «نه» را قبول نمی‌کردند و بسیاری از CEOها باطن خود را آشکار ساختند. در آن دوره، اسلک (Slack)، لیفت (Lyft)، اوبر (Uber)، کردیت کارما (Credit Karma)، تویلیو (Twilio)، اسکویر (Square)، کلودرا (Cloudera) و... کار خود را آغاز کردند. تمامی این شرکت‌ها بازارهایی چندین‌میلیارد‌دلاری دارند و چوانگ باید در بعضی از آن‌ها سرمایه‌گذاری و با آن‌ها شراکت می‌کرد.

در این دوره نیز، مجددا باید منتظر بود و دید جهان حدودا در دَه ساله آینده چگونه خواهد شد. چگونگی زندگی، یادگیری، مصرف‌کردن و ارتباط برقرار‌کردن ما با یکدیگر در دهه‌ی بعدی چه شکلی به‌خود خواهد گرفت؟ درادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت، توصیف سال ۲۰۳۰ را از دیدگاه آلفرد چوانگ خواهید دید.

دَه سال بعد چگونه خواهد بود؟

به ۲۰۳۰ خوش آمدید! اکنون بیش از دو دهه از اختراع گوشی آیفون و معرفی رایانش ابری و یک دهه از معرفی شبکه‌های گسترده اینترنت نسل پنجم گذشته است. تمامی فناوری‌های لازم برای تغییر شیوه‌ی زندگی و کار و خوراک ما نهایتا به این مرحله رسیده‌اند و با سرعتی بی‌سابقه در حال گسترش هستند. جمعیت جهان به ۵/۸ میلیارد نفر رسیده و هرکسی یک دستگاه گوشی هوشمند دارد که تمامی اپلیکیشن‌های روزمره روی آن نصب هستند. این جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت دو دهه‌ی پیش زمین بیشتر است. دسترسی عالی به اینترنت و ابزارهای ارتباطی جهان جدیدی خلق کرده است.

بزرگ‌ترین مدرسه‌ی جهان شرکت نرم‌افزاری است و موتور یادگیری آن از هوش مصنوعی برای فراهم‌آوردن سرفصل‌های درسی شخصی‌سازی‌شده در هر زمان و مکانی بدون نیاز به فضای فیزیکی استفاده می‌کند. تمامی دانش‌آموزان مشابه روشی که اپل برای به‌اوج‌رساندن صنعت موسیقی با نرم‌افزار آیتونز به‌کار گرفت، می‌توانند هر اطلاعاتی را با قیمت بسیار ارزان دانلود کنند. شهریه‌ی دانش‌آموزان به‌شدت کاهش یافته است و هیچ‌یک از دانش‌آموزان مقروض نیستند. کودکان بالاخره می‌توانند روی یادگیری و نه‌فقط آموزش تمرکز کنند و همه به‌طور‌مساوی به آموزش مناسب دسترسی دارند.

بزرگ‌ترین بانک دنیا شرکت نرم‌افزاری است و تمامی تراکنش‌های مالی به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شوند. اگر بخواهید به‌صورت زنده با یک بانکدار صحبت کنید، ازطریق پیام‌دادن یا ویدئوکنفرانس این کار را می‌کنید. دیگر پول فیزیکی کثیفی در کار نیست و تمامی پول‌های موجود در جهان در بلاک‌چین لجر (Blockchain ledger) ذخیره شده و رهگیری‌پذیر و کاملا ایمن است. زیرساخت‌های مالی می‌توانند کار تمامی مشتریان را در همه‌ی مناطق جغرافیایی و حوزه‌های سیاسی، به هر میزانی و از هر نوع استفاده‌ای (تولید‌کننده یا توزیع‌کننده یا  مصرف‌کننده) انجام دهند.

بزرگ‌ترین خواروبارفروشی جهان شرکت نرم‌افزاری و رباتیک است و خواروبارفروشی‌ها می‌توانند محصولاتشان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در زمان و مکان دلخواه تحویل دهند. موادغذایی بدون دخالت انسان ازطریق ربات یا پهپاد تحویل داده می‌شوند. مشتریان می‌توانند می‌توانند مکان و زمان موادغذایی و افراد دخیل در تولید و بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل آن را رهگیری کنند. هوش مصنوعی براساس خریدهای قبلی و تقویم به ما می‌گوید چه چیزی نیاز داریم.

بزرگ‌ترین بیمارستان جهان شرکت رباتیک و نرم‌افزاری است و تمامی تشخیص‌های اولیه براساس ویدئوکنفرانس انجام می‌شوند. پزشک در سان‌فرانسیسکو با استفاده از سوابق بیماران که تماما به‌صورت دیجیتالی ثبت شده است و مشاور هوش مصنوعی او، می‌تواند داروهای موردنیاز بیمارانش در هنگ‌کنگ را تجویز کند. افزون‌براین، تمامی جراحی‌ها با کمک ربات‌ها و البته زیرنظر پزشک انجام می‌شوند. ما هنوز کاملا دیوانه نشده‌ایم و البته پزشکان می‌توانند در خانه کارشان را انجام دهند.

تمامی نیروی کاری ما در خانه کار می‌کنند؛ زیرا هدف اصلی از وجود هر دفتر، پشتیبانی از کارکنان شرکت برای انجام مؤثر کارهایشان است. از سال ۲۰۲۰، تمامی شرکت‌ها و به‌ویژه CEOهای آن‌ها متوجه شده‌اند کارکردن کارکنان در منزلشان بهینه‌تر و بهتر است. بدین‌صورت، تمامی شرکت‌ها نه‌تنها ساعت‌ها در زمان رفت‌و‌آمد صرفه‌جویی می‌کنند؛ بلکه بدون نیاز به فضای دفتر هزینه‌هایشان نیز کاهش می‌یابد و می‌توانند منابعشان را روی کارکنانشان خرج کنند. به دَه سال قبل فکر می‌کنید و با خود می‌گویید: «هنوز روزهایی را به‌خاطرم دارم که دفتر کار وجود داشت».

بزرگ‌ترین شرکت سرگرمی دنیا شرکت نرم‌افزاری است و تمامی سرگرمی‌های دلخواه دیجیتالی هستند. تمامی فیلم‌های پرمخاطب مستقیما به‌صورت ویدئویی و نه در سینما منتشر می‌شوند. می‌توانیم از آلکسا (Alexa) پاپ‌کورن سفارش دهیم و در خانه‌مان با دوستانی فیلم ببینیم که کیلومترها از ما فاصله دارند. اگر از آنچه در فیلم می‌بینید خوشتان بیاید، می‌توانید آن را بلافاصله بخرید و مستقیما مقابل درِ منزل تحویل بگیرید. دیگر نیازی نیست در صف بایستید و هیچ زمانی را در رفت‌و‌آمد تلف نمی‌کنید؛ آلودگی کمتر و سیاره بهتر!

در سال ۲۰۳۰، آموزش کاملا به‌صورت نرم‌افزاری خواهد بود و پهپادها خریدهایتان را مقابل درِ منزل تحویل خواهند داد و ربات‌ها جراحی خواهند کرد

این‌ها تنها چندین مثال معدود از صنایعی بود که تا سال ۲۰۳۰ کاملا متحول خواهند شد؛ اما این تغییرات تقریبا همه‌چیز را در دنیا دربر می‌گیرند. به ما گفته شده بود نرم‌افزار جهان را می‌بلعد. به‌قول معروف، «شما از چیزی ساخته شده‌اید که می‌خورید». در سال ۲۰۳۰، نرم‌افزار جهان است. ایمنی و حفاظت، تنها درباره‌ی چیزهای ملموس به‌کار نمی‌روند. هرچه برایمان ارزشمند است؛ مانند حساب کاربری ایمیل و سابقه‌ی گفت‌وگو و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی، به‌صورت دیجیتالی ذخیره می‌شود. این روند به همین شکل ادامه می‌یابد. آلفرد چوانگ می‌گوید:

با اینکه بحران کنونی باعث شده است آینده‌ی نزدیک تاریک به‌نظر برسد، به دنیای جدید و تغییراتی که فردا در شرکت‌ها ایجاد می‌شوند، خوش‌بینم. حتی درباره‌ی توانایی ما برای تغییر نژاد انسان و اینکه چگونه این بحران و فناوری شیوه‌ی زندگی ما را سرعت می‌بخشند، هیجان‌زده‌ام.

این طوفان نیز می‌گذرد؛ بااین‌حال، انتخاب‌های کنونی ما زندگی ما را برای همیشه تغییر خواهند داد. چوانگ درپایان بیان می‌کند:

من و تیمم مفتخریم در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که به شکل‌گرفتن جهان جدید کمک می‌کنند: فناوری‌های جدید و اثرگذار که برای بسیاری از نسل‌های آتی مهم هستند و شرکت‌هایی که برای انسان اهمیت دارند؛ چیزی که بتوانیم برای نوادگانمان تعریف کنیم.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات