تسلا آماده تأمین پیشرانه و باتری موردنیاز رقبا است

جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
درحالی‌که تسلا به‌تازگی از استارتاپ ریوین به دلیل سرقت اطلاعات شکایت کرد، ایلان ماسک می‌گوید که این شرکت برای اعطای مجوز استفاده از نرم‌افزار و باتری‌هایش به خودروسازان آمادگی دارد.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا می‌گوید که این خودروساز برقی آمادگی دارد تا مجوز استفاده از نرم‌افزار، پیشرانه و باتری‌ را به سایر خودروسازان اعطا کند. نخستین‌بار نیست که تسلا قطعات خودروهای الکتریکی را برای سایر خودروسازان عرضه می‌کند. پیش‌تر تسلا بسته‌های باتری خودروی الکتریکی را به مرسدس بنز و تویوتا فروخته بود، اما در آن زمان این دو خودروساز سرمایه‌گذاری چشم‌گیری در تسلا انجام دادند.

ایلان ماسک در توئیتر نوشت:

تسلا برای صدور مجوز استفاده از نرم‌افزار و تأمین سیستم‌های محرکه و باتری آماده است. ما فقط می‌خواهیم به گسترش انرژی تجدیدپذیر سرعت ببخشیم، نه اینکه رقبای خود را خُرد کنیم. 

ایلان ماسک تأیید کرد ک تأمین فناوری‌های مربوط به خودروهای الکتریکی شامل صدور مجوز نرم‌افزار دستیار راننده (نرم‌افزار خودروی خودران) برای شرکت‌های علاقه‌مند نیز می‌شود. نخستین‌بار نیست که تسلا علاقه‌ی خود را برای صدور مجوز استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزار خود به سایر شرکت‌ها ابراز می‌کند. در سال ۲۰۱۴، شرکت سازنده‌ی خودروهای برقی مستقر در پالو آلتو اعلام کرد که تمام دارایی‌های معنوی تسلا آزادانه دردسترس خواهد بود.

تسلا همچنین اعلام کرد:

تسلا دادخواست حق ثبت اختراع را علیه هر کسی که با حسن نیت می‌خواهد از فناوری ما استفاده کند، به دادگاه ارائه نمی‌دهد.

اگرچه تسلا تسلا چنین اجازه‌ای را به شرکت‌ها داده است، اما این مانع از طرح دعوی علیه استارتاپ ریوین اتومبیل (Rivian Automobile) نمی‌شود. شرکت متبوع ایلان ماسک آن‌ها را متهم به جذب کارمندان و سرقت اسرار تجاری می‌کند. تسلا همچنین مدتی قبل از Xpeng و استارتاپ Zoox در چین شکایت کرد که تردیدها را نسبت به انگیزه خودروساز نوپای آمریکایی افزایش می‌دهد. 

ایلان ماسک به‌تازگی در کنفرانسی اعتراف کرد که خودروهای برقی تسلا «به اندازه‌ی کافی مقرون‌به‌صرفه نیستند» و محدودیت واقعی رشد این شرکت، تولید باتری است. برای همین منظور، تسلا همکاری‌های خود را با پاناسونیک، CATL و LG Chem گسترش داد و اکنون می‌خواهد کارخانه‌ی جدید باتری در کالیفرنیا راه‌اندازی کند. همچنین انتظار می‌رود که تسلا پکیج باتری «کم‌هزینه و با طول عمر بالا» را در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) معرفی کند که گفته می‌شود اولین‌بار در خودروی برقی تسلا مدل ۳ استفاده خواهد شد.

گزارش‌های رسیده از سیلیکون‌ولی نشان می‌دهد که تسلا هم‌اکنون روی مرکز جدید و بزرگ تولید باتری در دفتر مرکزی خود در فریمونت کالیفرنیا کار می‌کند. این پروژه با نام Roadrunner، دارای سه شیفت کارمند است که تمام روزها و بی‌وقفه فعالیت دارند و به ظاهر روی باتری‌های جدید تمرکز کرده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات