مایکروسافت در حال توسعه دانگل اختصاصی برای استریم بازی ویدئویی است
به گزارش Engadget، مایکروسافت بهمنظور گسترش استریم بازیها، در حال کار روی دستگاهی مقرونبهصرفه به شکل دانگل کرومکست است تا به کمک آن، به تعداد بیشتری از گیمرها دسترسی پیدا کند. در حال حاضر گیمرها برای تجربهی بازیهای مبتنی بر پردازش ابری به رایانه شخصی احتیاج دارند. دستگاه یادشده به کاربران امکان میدهد بازیهای ایکسباکس را بهصورت استریم و بدون نیاز به بارگیری در تلویزیون هوشمند یا مانیتور خود تجربه کنند.
سال گذشته، مایکروسافت در اقدامی غیر منتظره زنیمکس (ZeniMax)، شرکت مادر بتسدا را با تمامی استودیوها و آثار محبوبش خریداری کرد و چندی پیش، مشخص شد که ردموندیها برای معرفی عناوین جدید رویدادی مشترکی با بتسدا تدارک دیدهاند که همسو با کنفرانس جهانی E3، رأس ساعت ۲۱:۳۰ یکشنبه، ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) برگزار خواهد شد.
در راستای هفتهی بسیار مهم پیش رو برای دوستداران صنعت گیم، مدیران غول نرمافزاری جهان اطلاعات ارزندهای در رابطه با آیندهی کلاد گیمینگ و استریم بازیهای ویدئویی به اشتراک گذاشتهاند که بهنوعی سیاست کاملا متفاوت این شرکت را در مقایسه با سونی و کنسول پلیاستیشن نشان میدهد.
روز گذشته، سران مایکروسافت نظیر فیل اسپنسر، ساتیا نادلا و سایر مدیران در یک نشست رسانهای ضبطشده، به بررسی عملکرد چشمگیر سرویس گیم پس (Game Pass) و آژور (Azure) پرداختند و برخی از سیاستهای این شرکت را در قبال بازیهای ابری برجسته کردند.
به گفتهی مایکروسافت، تیم ایکسباکس در همکاری با تولیدکنندگان جهانی تلویزیون در تلاش است تا گیم پس را در تلویزیونهای هوشمند ارائه بدهد. با خرید اشتراک گیم پس آلتیمیت، کاربران میتوانند از قابلیت کلاد گیمینگ یا همان بازیهای مبتنی بر پردازش ابری بهرهمند شوند. ویژگی مذکور به افراد امکان میدهد آرشیو بزرگی از عناوین ایکسباکس را فقط با استفاده از یک کنترلر تجربه کنند؛ به عبارت دیگر، کاربران دیگر نیازی به خرید کنسول بازی ندارند. علاوه بر این، مایکروسافت بهطور رسمی در حال ساخت یک مدل دانگل پخش بازی ویدیویی است که میتواند قابلیت استریم بازی را در تلویزیون و مانیتور به ارمغان بیاورد.
در ویدئو منتشرشده لیز هرمن، معاون رئیس بخش ایکسباکس، در رابطه با دستاوردهای جدید مایکروسافت میگوید: «ما در حال توسعه دستگاهی برای استریم مستقل بازیها هستیم که میتوانید آن را به تلویزیون یا مانیتور متصل کنید و اگر اتصال اینترنتی قوی دارید، تجربه کنسول بازی ایکسباکس را داشته باشید.» تاکنون اطلاعاتی از پشتیبانی تلویزیونهای هوشمند و زمان عرضهی دانگل استریم بازی منتشر نشده است؛ اما گمان میرود زمان زیادی برای انتظار باقی نمانده است و مایکروسافت بهزودی اطلاعات تکمیلی را ارائه خواهد داد.
گفته میشود در چند هفته آینده، تمامی مشترکان سرویس گیم پس آلتیمیت (حداقل ۱۸ میلیون نفر واجد شرایط)، به بازیهای ابری مبتنی بر مرورگرهای اِج، کروم و سافاری دسترسی خواهند داشت. این ویژگی در ماه آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) بهصورت بتا راهاندازی شد و از طریق یک برنامه تحت وب پیشرفته، برای iOS نیز ارائه خواهد شد. افزون بر این، مرکز داده ابری مایکروسافت برای ارائهی تجربهی بهتر، قرار است با کنسولهای نسل نهمی این شرکت بهروز شود و به موجب آن، استریم ابری بهبود در زمان بارگذاری، بهبود فریمریت و افزایش بهینگی بازیها را تجربه خواهد کرد.
تاکنون قدرت پردازشی ایکسباکس کلاد توسط سرورهای تیغهای مبتنی بر کنسول ایکسباکس وان اس تأمین میشد؛ اما با انتقال به نسل جدید و جاهطلبی برای پشتیبانی از استریم بازیها در دستگاههای مجهز به نمایشگر بزرگتر، مایکروسافت بسیاری از این واحدها را با کنسول نسل نهمی ایکسباکس سری اس و ایکس جایگزین کرده است.
اواخر امسال، بازی ابری از طریق اشتراک گیم پس آلتیمیت در استرالیا، برزیل، مکزیک و ژاپن در دسترس خواهد بود. علاوه بر این، مایکروسافت بازیهای ابری را مستقیماً در برنامه Xbox در رایانههای شخصی ادغام خواهد کرد و در کنسولهای بازی نیز ویژگیهای ابری مانند اجرای بخشی کوچکی از بازی قبل از بارگیری را ارائه خواهد داد.
تیم ایکس باکس همچنین در حال کار روی دستهی جدید گیم پس است که بهمنظور دسترسی بیشتر به بازیکنان در سراسر جهان طراحی شده است. مایکروسافت در آیندهای نزدیک قصد دارد برنامه Xbox All Access را ارائه بدهد که به افراد امکان میدهد کنسول جدید نسل نهمی ایکسباکس و اشتراک گیم پس آلتیمیت را با پرداخت ۲۵ دلار در ماه طی دو سال خریداری کنند.
طبق گزارشهای اخیر، مایکروسافت با بهرهگیری از استودیوهای بازیسازی خود همچون بتسدا، قصد دارد هر فصل حداقل یک بازی بزرگ و انحصاری جدید برای سرویس گیم پس منتشر کند که این تصمیم، استراتژی متفاوت مایکروسافت در نسل نهم کنسولهای ویدئو گیم را در مقایسه با رقیب دیرینهاش سونی نشان میدهد. درحالیکه شرکت ژاپنی با پلی استیشن ۵ و تأکید بر بازیهای انحصاری، یک مسیر سُنتی برای غلبه بر بازار سختافزاری کنسولها را دنبال میکند، کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت واسطهای برای تهیه اشتراک و ارائهی سرویس گیم پس هستند که از شبکه بزرگ آژور بهره میگیرند؛ چیزی که سونی در صورت همکاری نکردن با ارائهدهندگان سرویسهای ابری، قادر به انجام آن نیست.
این محوری است که مایکروسافت از زمان راهاندازی ایکسباکس وان در سال ۲۰۱۳ پایهریزی کرده. هشت سال پیش، ردموندیها کنسولی را آماده کردند که همیشه آنلاین باشد و برای بارگیری بازیهای دیجیتال و استریم آنها طراحی شده بود. در آن مقطع، گیمرها و پهنای باند شبکه آماده نبودند که دیسکهای فیزیکی را کنار بگذارند و به سمت محتوای آنلاین حرکت کنند؛ اما امروز داستان کاملا متفاوت است و شاید تا فراگیر شدن استریم بازیها زمان زیادی باقی نمانده باشد.
نظرات