Glaze چگونه از سرقت اثر هنری به‌واسطه هوش مصنوعی جلوگیری می‌کند

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استفاده از Glaze برای جلوگیری از سرقت اثر هنری
اگر نگران مولدهای هنری هوش مصنوعی هستید و می‌خواهید آثارتان را در امان نگه دارید، می‌توانید کارهایتان را Glaze کنید.
تبلیغات

پیشرفت‌ هوش مصنوعی به مجذوب و متحیر کردن مردم ادامه می‌دهد و این داستان توقف‌پذیر نخواهد بود. این موضوع مشاغل وسیعی از‌جمله مشاغل مرتبط با هنر را تحت‌تأثیر روانی قرار داده است. هنرمندان هرروز نگران‌تر می‌شوند که مبادا آثار هنری آن‌ها به‌سرقت برود و به الگوریتم‌های نرم‌افزار هوش مصنوعی داده شود تا سبک‌ آن‌ها را بازسازی کنند.

همان‌طور‌که تشخیص محتوای متنی تولیدشده با هوش مصنوعی امکان‌پذیر است، ابزاری برای جلوگیری از سرقت هنری هم طراحی شده است. Glaze به هنرمندان کمک می‌کند از آثارشان در‌برابر مولدهای هنری هوش مصنوعی محافظت کنند.

گلیز چیست و چگونه کار می‌کند؟

Glaze پروژه‌ی دانشگاه شیکاگو است که داده‌های پیکسلی معنی‌داری را به آثارتان اضافه می‌کند تا برنامه‌های هنری هوش مصنوعی نتوانند سبک شما را تقلید کنند. این برنامه با اِعمال تغییرات بسیار ظریف در آثار هنری کار می‌کند؛ تغییراتی بسیار جزئی که دشوار به چشم انسان‌ می‌رسد؛ اما می‌تواند نرم‌افزار هوش مصنوعی را به‌راحتی گیج کند. تغییرات اِعمال‌شده‌ی گلیز، سبک هنری را با استفاده از کلوکینگ (cloaking) پنهان می‌کند تا ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی نتوانند آن را تکرار کنند.

برای اینکه بهتر متوجه شوید، به این مثال توجه کنید: اگر هنر خود را به‌عنوان آهو و مجموعه داده‌های هوش مصنوعی را به‌عنوان شکارچی‌ای فرض کنید که به‌دنبال ردپای آهو است، آهو با عبور از رودخانه می‌تواند شکارچی را گیج و منحرف کند. این کاری است که گلیز انجام می‌دهد. توجه کنید که Glaze برای آثار هنری محافظ کلی نیست؛ بلکه به محافظت از عناصر اثر هنری کمک می‌کند.

گلیز اولین قدم ضروری به‌سمت ابزارهای محافظ هنرمند‌محور برای مقاومت در‌برابر تقلید هوش مصنوعی است؛ اما متأسفانه راه‌حلی دائمی دربرابر تقلید هوش مصنوعی نیست. هوش مصنوعی به‌سرعت تکامل می‌یابد و سیستم‌هایی مانند Glaze با چالشی ذاتی برای مصون‌ماندن در آینده مواجه هستند. تکنیک‌هایی که امروز برای کلوکینگ آثار هنری استفاده می‌شود، ممکن است با اقدامی متقابل در آینده از کار بیفتد و احتمالاً هنر قبلاً محافظت‌شده را نیز آسیب‌پذیر کند.

Glaze و سرقت اثر هنری

با وجود تمام این خطرها، Glaze به‌‌گونه‌ای طراحی شده است که تا‌حدممکن قدرتمند باشد؛ بنابراین، به‌طورگسترده دربرابر سیستم‌ها و اقدامات متقابل شناخته‌شده آزمایش شده است. تا‌ جایی‌ که می‌دانیم، گلیز تنها ابزار موجود برای هنرمندان است که می‌توانند از سبک آن‌ها در زمان پست‌شدن آثارشان در اینترنت محافظت کنند.

چگونه از گلیز استفاده کنیم؟

پس از دانلود Glaze آن را باز کنید. بلافاصله‌ Glaze مجموعه‌ای از ۹ منبع را دانلود می‌کند که مدتی زمان می‌برد. هنگامی‌که همه‌ی منابع دانلود شدند، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید. توصیه می‌کنیم حین استفاده از Glaze برای کارکرد سریع‌ترو کارآمدتر، برنامه‌های دیگر را ببندید.

تنظیمات Glaze
  • در گوشه‌ی سمت چپ بالا، روی Select کلیک کنید و تصویر یا تصاویری که می‌خواهید در Glaze آپلود کنید، پیدا کنید. می‌توانید هم‌زمان چندین عکس را انتخاب کنید.
  • هنگامی‌که تمام تصاویر انتخاب شدند، روی Open کلیک کنید. پس از انتخاب تصاویر در بخش Define Glaze Settings، باید درباره‌ی میزان پوشش و شدت Glaze روی تصویرتان و کیفیت نتیجه‌ی نهایی تصمیم بگیرید.
  • برای تغییر شدت Cloaking، نوار لغرنده را از چپ به راست بکشید. سمت چپ بسیار پایین و سمت راست بسیار زیاد است.
تنظیمات Glaze
  • برای تغییر کیفیت رندر که کیفیت تصویر نهایی را تعیین می‌کند، نوار لغرنده را روی Faster یا Medium یا Slower بکشید. رندر Faster حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد؛ درحالی‌که رندر Slower ممکن است بیشتر زمان ببرد. فراموش نکنید که رندرهای کندتر نتایج با‌کیفیت‌تری تولید می‌کنند که به‌معنای محافظت بهتر از تصاویر شماست.
  • بخش Output جایی است که تصویر شما پس از اجرای Glaze ذخیره می‌شود. برای شروع، روی Output کلیک و پوشه یا مکانی را انتخاب کنید تا تصویر پس از اتمام فرایند، ذخیره شود.
  • پس از انتخاب پوشه، روی Open کلیک کنید.
  • در مرحله‌ی بعد، اگر فقط یک تصویر دارید، با کلیک‌کردن روی Preview می‌توانید آن را ببینید تا مطمئن شوید که تصویر درست را انتخاب کرده‌اید. دقت کنید نمی‌توانید این کار را با بیش از یک تصویر انجام دهید.
  • روی Run Glaze کلیک کنید تا فرایند شروع شود. Glaze با تجزیه‌و‌تحلیل تصاویر و سپس رندرکردن آن‌ها کار را شروع می‌کند.

مدت‌زمان لازم برای تولید نتیجه‌ی نهایی به تعداد تصاویر و گزینه‌های کیفیتی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد.

بخشی اثر هنری قبل و بعد از کلاکینگ با Glaze
اثر هنری قبل از کلاکینگ با Glaze
  • پس از تکمیل رندر، تصاویر جدید در مکانی که برای خروجی انتخاب کرده‌اید، ذخیره می‌شوند.

در نگاه اول، ممکن است تفاوتی نبینید؛ زیرا تغییراتی که گلیز ایجاد می‌کند، بسیار ظریف هستند. با‌این‌حال با بررسی دقیق‌تر، متوجه تغییرات سبکی در جزئیات خواهید شد که تقریباً کپی‌کردن سبک شما به‌دست هوش مصنوعی را غیرممکن می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات