هوش مصنوعی بی‌سروصدا آیفون و اپل واچ را متحول می‌کند

چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس اپل در دست از نمای جلو
آیفون‌های نسل جدید اپل تراشه‌ی ویژه‌ای برای هوش مصنوعی دارند؛ این درحالی است که اپل در کنفرانس Wonderlust حتی یک‌بار به عبارت هوش مصنوعی اشاره نکرد.
تبلیغات

اپل برخلاف سایر برندهای حوزه‌ی فناوری، هوش مصنوعی را صرفاً برای بهبود قابلیت‌های نسبتاً ساده در محصولاتش استفاده می‌کند؛ این درحالی است که سایر بزرگان به‌صورت همه‌جانبه به استقبال هوش مصنوعی رفته‌اند و بسیاری از سرویس‌هایشان را پیشرفته‌تر کرده‌اند.

اپل شب گذشته در کنفرانس Wonderlust حتی یک‌بار به عبارت هوش مصنوعی اشاره نکرد؛ با این‌حال آیفون‌ها و اپل واچ‌ های جدید یک‌سری از قابلیت‌هایشان را از هوش مصنوعی می‌گیرند.

محصولات جدید اپل از تراشه‌ی ویژه‌ای در دل سیستم-روی-چیپ (SoC) برای پردازش‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. اپل با هوش مصنوعی سراغ بهبود قابلیت‌هایی مثل پاسخ به تماس و ثبت تصاویر بهتر رفته است.

اپل حتی در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان که خردادماه برگزار شد نیز به هوش مصنوعی اشاره نکرد. این در حالی است که رویترز می‌گوید اپل از ماه‌ها قبل بدون هیاهوی رسانه‌ای سراغ توسعه‌ی پروژه‌های جدیدی بر پایه‌ی هوش مصنوعی رفته است.

اپل واچ سری ۹ از تراشه‌ی جدیدی استفاده می‌کند که قدرت پردازشی بیشتری نسبت‌به نسل قبل دارد. این پردازنده به موتور عصبی (Neural Engine) چهار هسته‌ای مجهز است که می‌تواند پردازش‌های یادگیری ماشین را دو برابر سریع‌تر از قبل انجام دهد. موتور عصبی، اسمی است که اپل برای تراشه‌ی هوش مصنوعی در نظر گرفته است. این تراشه که در هر ثانیه ۳۵ تریلیون عملیات انجام می‌دهد، باعث بهبود ۲۵ درصدی دقت دستیار صوتی سیری می‌شود.

تقویت تراشه‌ی هوش مصنوعی به اپل امکان داده است قابلیت جدیدی به نام Double Tap به اپل واچ اضافه کند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد بدون لمس کردن ساعت، با آن تعامل برقرار کنید. برای نمونه وقتی کسی به شما زنگ زد، می‌توانید تماس را با دوبار پینچ‌کردن (چسباندن انگشت شست و اشاره) پاسخ دهید. از این قابلیت می‌توان برای توقف پخش موسیقی و دسترسی به اطلاعاتی مثل آب‌و‌هوا نیز استفاده کرد.

قابلیت Double Tap به تراشه‌ی هوش مصنوعی متکی است و با بهره‌گیری از یادگیری ماشین می‌تواند حرکات اندک دست و تغییراتی را که در جریان خون ایجاد می‌شود، شناسایی کند.

اپل همچنین به بهبود قابلیت عکس‌برداری آیفون‌های نسل جدید اشاره کرد. اپل مدت‌ها «حالت پرتره» را در قالب گزینه‌ای مجزا به کاربران آیفون ارائه می‌داد. این حالت، پس‌زمینه را تار می‌کند تا جلوه‌ی بوکه روی تصویر ایجاد شود. در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، دوربین اصلی به‌صورت خودکار داده‌های عمق را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانید پس از ثبت عکس، روی آن جلوه‌ی بوکه قرار دهید.

هوش مصنوعی روی توانایی گیمینگ آیفون هم اثر گذاشته است. فناوری MetalFX که سال گذشته برای مک معرفی شد، عملکرد مشابه AMD FSR و Nvidia DLSS دارد و باعث بهبود نرخ فریم می‌شود. این فناوری که تا حدی وابسته به هوش مصنوعی است، اجرای بازی‌های سنگین را روی آیفون‌های جدید ممکن می‌کند.

اپل تنها شرکتی نیست که از هوش مصنوعی برای تقویت گوشی‌هایش استفاده می‌کند. پیکسل‌های گوگل از سال‌ها قبل با اتکا بر هوش مصنوعی قابلیت‌های هیجان‌انگیزی ارائه داده‌اند. برای نمونه کاربران پیکسل می‌توانند بخش‌هایی از تصویر را به‌راحتی ازطریق هوش مصنوعی پاک کنند.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس بهترین گوشی‌ های تاریخ اپل هستند. اپل می‌گوید قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو از ۹۹۹ دلار و قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس از ۱٬۱۹۹ دلار شروع می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات