«پروژه بزرگ» اپل فاش شد؛ هوش مصنوعی در راه آیفون و مک‌بوک

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
ادی کیو و کریگ فدریگی مدیران ارشد اپل در میان جمعیت
منابع آگاه می‌گویند اپل برای تزریق همه‌جانبه‌ی هوش مصنوعی به آیفون و سایر محصولاتش آماده می‌شود.
تبلیغات

بر اساس ادعای مارک گرمن، افشاگر بلومبرگ، اپل با تمام توان در تلاش است هوش مصنوعی را به‌ سرویس‌ها و محصولاتش اضافه کند؛ آن هم در شرایطی که تقریباً تمامی رقبای این شرکت به‌طور ویژه به استقبال فناوری موردبحث رفته‌اند.

اپل برای جا نماندن از رقابت، باید سریع‌ عمل کند. زمانی که ChatGPT با هیاهوی فراوان از راه رسید، اپل دست‌روی‌دست گذاشت؛ وقتی گوگل و مایکروسافت نسخه‌ی هوش مصنوعی موتورهای جست‌و‌جوی خود را در دسترس قرار دادند، اپل باز هم تصمیم گرفت سکوت کند.

مایکروسافت حتی اپلیکیشن‌های اصلی ویندوز را هم به قابلیت‌های هوشمندتر مجهز کرد و آمازون سراغ رونمایی نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی دستیار الکسا رفت.

همزمان با پیشرفت گوگل و مایکروسافت در هوش مصنوعی،‌ اپل دست‌روی‌دست گذاشت

تمامی این تحولات در حالی رخ دادند که تنها اقدام اپل برای استقبال از هوش مصنوعی، بهبود سیستم تصحیح خودکار در iOS 17 بود (که برای آشنایی بیشتر با آن می‌توانید بررسی iOS 17 را در زومیت بخوانید).

تیم کوک، مدیرعامل اپل، اخیراً گفته که این شرکت «سال‌ها» روی هوش مصنوعی کار کرده است. مارک گرمن می‌گوید حقیقت این است که مدیران ارشد اپل انتظار نداشتند هوش مصنوعی با چنین سرعتی به محبوبیت برسد و به‌همین‌دلیل از اواخر سال گذشته‌ی میلادی برای پیشرفت در این حوزه دست‌و‌پا زده‌اند.

یکی از کارمندان اپل که نخواسته نامش فاش شود، به بلومبرگ گفته است: «اضطراب زیادی درباره‌ی این موضوع وجود دارد و اپل به‌صورت داخلی، جا ماندن از رقابت هوش مصنوعی را شکستی بزرگ محسوب می‌کند.»

اپل با اتکا به دانش متخصصانش، مدل زبانی بزرگی به نام Ajax توسعه داد و چت‌باتی اختصاصی با نام Apple GPT بر پایه‌ی این مدل هوش مصنوعی تولید کرد. این چت‌بات فعلاً به‌صورت داخلی آزموده می‌شود و قرار نیست به‌صورت عمومی در دسترس قرار بگیرد. اقدام حیاتی بعدی اپل، نحوه‌ی تزریق هوش مصنوعی به سرویس‌ها و محصولات مختلف است.

جان جیاناندریا مدیر هوش مصنوعی اپل در حال مصاحبه
جان جیاناندریا، رهبر هوش مصنوعی اپل

آن‌طور که بلومبرگ می‌گوید، جان جیاناندریا و کریگ فدریگی، به‌ترتیب قائم‌مقام تیم هوش مصنوعی و قائم‌مقام مهندسی نرم‌افزار، وظیفه‌ی رهبری پروژه‌ی هوش مصنوعی اپل را برعهده گرفته‌اند. مدیران ارشد اپل، این دو نفر را «حامیان مدیریتی» پروژه‌ی هوش مصنوعی می‌دانند.

اپل جاماندن از رقابت هوش مصنوعی را شکستی بزرگ برای خودش محسوب می‌کند

ادی کیو، رئیس تیم خدمات نرم‌افزاری اپل، دیگر فرد مهمی است که در پروژه‌ی هوش مصنوعی نقش دارد. او به‌همراه جیاناندریا و فدریگی می‌خواهند سالانه یک میلیارد دلار به هوش مصنوعی اختصاص دهند.

جیاناندریا روی توسعه‌ی فناوری مورداستفاده برای سیستم‌‌های جدید هوش مصنوعی کار می‌کند و اعضای تیم او مشغول توسعه‌ی نسخه‌ی جدیدی از سیری با تمرکز ویژه بر هوش مصنوعی هستند. نسخه‌ی هوشمندتر سیری احتمالاً سال آینده آماده می‌شود.

تیم مهندسی نرم‌افزار فدریگی در تلاش است هوش مصنوعی را به نسخه‌ی بعدی iOS اضافه کند. بر اساس ادعای منابع آگاه، اپل می‌خواهد تا حد امکان قابلیت‌های هوش مصنوعی در iOS 18 پرتعداد باشند و همگی بر پایه‌ی مدل زبانی اختصاصی توسعه داده شوند. احتمالاً هوش مصنوعی تأثیر چشمگیری روی سیری و آی‌مسیج خواهد گذاشت.

ادی کیو / Eddy Cue رهبر بخش خدمات اپل با کت شلوار مشکی
ادی کیو، رهبر خدمات نرم‌افزاری اپل
کریگ فدریگی / Craig Federighi رهبر تیم نرم افزار اپل Apple در حال سخنرانی
کریگ فدریگی، رهبر مهندسی نرم‌افزار اپل

اعضای تیم مهندسی نرم‌افزار اپل در تلاش‌اند هوش مصنوعی مولد را به ابزارهایی مثل Xcode نیز اضافه کنند. با اضافه‌شدن هوش مصنوعی به Xcode، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های جدید را زودتر بسازند. این تغییر احتمالاً Xcode را به سرویس‌هایی مثل مایکروسافت گیت‌هاب کوپایلت شبیه خواهد کرد.

همزمان ادی کیو و اعضای تیمش تلاش می‌کنند هوش مصنوعی را به تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های اپل مثل اپل موزیک بیاورند؛ یکی از قابلیت‌های جدید اپل موزیک، ساخت خودکار پلی‌لیست خواهد بود. اپل همچنین هوش مصنوعی را به نرم‌افزارهایی مثل Pages و Keynote اضافه خواهد کرد (این دو، رقیب ورد و پاورپوینت هستند).

مدیران اپل هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و مشخص نیست که هوش مصنوعی به‌صورت محلی به دستگاه‌های اپل اضافه می‌شود یا بر پایه‌ی سرورهای ابری.

پردازش محلی، سریع‌تر و امن‌تر است؛ اما پردازش ازطریق سرور قابلیت‌های پیشرفته‌تری را به‌همراه می‌آورد. اپل درصورت پایبندی به روش اول، برای به‌روزرسانی مداوم سرویس‌های هوش مصنوعی در آیفون با مشکل مواجه خواهد شد. شاید این شرکت در نهایت روش ترکیبی را در پیش بگیرد: پردازش بخشی از وظایف به‌صورت محلی و بخشی دیگر ازطریق سرورهای ابری.

اپل می‌خواهد هوش مصنوعی را افزون‌بر آیفون، به محصولات دیگرش مثل مک بوک هم اضافه کند. مشخص نیست که اضافه‌شدن هوش مصنوعی، روی قیمت گوشی آیفون و قیمت لپ تاپ مک‌بوک اثر خواهد گذاشت یا نه.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات