ناگفته‌های یک هفته بحرانی در OpenAI؛ حتی مایکروسافت هم غافلگیر شد

شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو OpenAI در پشت یک فرد با گوشی
با گذشت زمان، اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که OpenAI در یک هفته‌ی بحرانی گذراند، منتشر شده است.
تبلیغات

ما هنوز کل داستان مربوط به درگیری بین سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI و هیئت‌مدیره‌ی این شرکت را نمی‌دانیم، اما روزبه‌روز اطلاعات بیشتری به بیرون درز می‌کند.

گزارش جدیدی از نیویورکر ادعا می‌کند که هیئت‌مدیره‌ی قدیمی OpenAI پس از رأی‌گیری اولیه برای اخراج سم آلتمن، عمداً مایکروسافت را مطلع نکرد؛ چرا که معتقد بودند که این شرکت از تصمیم آن‌ها حمایت خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که مدیران مایکروسافت به این دلیل از تصمیم برکناری سم آلتمن بی اطلاع ماندند که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت به آلتمن از قبل، درباره‌ی آنچه قرار بود رخ دهد، هشدار ندهد.

آلتمن فرد باهوشی است و بخشی از تصمیم عدم اطلاع‌رسانی به مایکروسافت این بود که هیئت‌مدیره مطمئن شود که او غافلگیر خواهد شد.

وقتی OpenAI برکناری آلتمن را اعلام کرد، به نظر می‌رسید که این اخراج به‌دلیل بحث خطرات هوش مصنوعی و این باور که آلتمن اطلاعات کافی در این مورد نداشت، می‌چرخید و هیئت‌مدیره‌ فکر می‌کرد که مایکروسافت تصمیم آن‌ها را درک خواهد کرد.

مایکروسافت که تلاش‌هایش در زمینه‌ی هوش مصنوعی در بهترین حالت بی‌نتیجه مانده بود، یک بخش هوش مصنوعی مسئولانه ایجاد کرد و نگران خطرات این فناوری بود. این شرکت حتی می‌خواست از توسعه‌ی هوش‌مصنوعی انسان‌گونه هم جلوگیری کند.

با این حال، این شرکت GPT را خیلی سریع در محصولات خود ادغام کرد و به وضوح می‌خواهد افراد بیشتری هوش مصنوعی را وارد زندگی روزمره‌ی خود کنند. نادلا، حتی در مراسم معرفی بینگ مجهز به چت‌بات، گفت که می‌خواهد از هوش مصنوعی به‌عنوان راهی برای رقصیدن گوگل استفاده کند.

احتمالاً به همین دلیل است که بسیاری در مایکروسافت تصمیم هیئت‌مدیره‌ی OpenAI را «احمقانه» دانستند و احساس کردند که این تصمیم می‌تواند سازنده‌ی ChatGPT را نابود کند.

مدیران مایکروسافت سپس سه طرح ارائه کردند. اولین مورد، پشتیبانی از مدیر ارشد تکنولوژی OpenAI، میرا موراتی بود که توسط هیئت‌مدیره به مدت چند ساعت به‌عنوان مدیر اجرایی منصوب شد و شرکت را وادار کرد که یا تصمیم خود را لغو کند یا دلیل آن را توضیح دهد. مورد دوم استفاده از نفوذ خود به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار OpenAI برای بازگرداندن آلتمن بود و مورد سوم که در نهایت انجام شد، استخدام آلتمن و هر فرد دیگری بود که می‌خواست برای بازسازی مایکروسافت با او همراه شود.

البته در نهایت آلتمن به OpenAI بازگشت و مایکروسافت به‌عنوان ناظر به هیئت‌مدیره‌ی OpenAI پیوست و هنوز دلایل دقیق اخراج آلتمن توسط هیئت‌مدیره را نمی‌دانیم.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات