هوش مصنوعی اختصاصی کشور امارات برای رقابت با بزرگان دنیا معرفی شد

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی امارات
امارات با معرفی مدل هوش مصنوعی جدید و متن‌باز خود با نام فالکون ۲ وارد رقابت با غول‌های فناوری می‌شود.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی دولتی امارات‌ متحده‌ی عربی امروز مدل‌ جدید هوش مصنوعی متن‌باز خود را رونمایی کرد. این مدل می‌تواند به رقیب جدی هوش‌های مصنوعی بزرگ تبدیل شود.

مؤسسه‌ی فناوری و نوآوری ابوظبی (TII) اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی فالکون ۲ (Falcon 2) شامل مدل Falcon 2 11B برای پردازش متن و Falcon 2 11B VLM برای تبدیل تصویر به متن می‌شود. این مؤسسه مرکز تحقیقاتی زیرمجموعه‌ی شورای عالی علوم و فناوری پیشرفته‌ی ابوظبی است.

امارات، یکی از صادرکنندگان مهم نفت در خاورمیانه، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه‌ی هوش مصنوعی کرده است. به‌گزارش رویترز، شرکت هوش مصنوعی اماراتی G42 پیش‌ از تضمین سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری مایکروسافت که با هماهنگی واشنگتن صورت گرفت، از بازار سخت‌افزار چین خارج شد و سهام خود در شرکت‌های چینی را فروخت تا به‌طور کامل به فناوری‌های آمریکایی روی بیاورد.

فیصل بن‌حمد البنای، دبیرکل شورای عالی علوم و فناوری پیشرفته‌ی امارات، اعلام کرد که امارات در حال اثبات توانایی خود برای تبدیل‌شدن به یکی از بزرگان عرصه‌ی هوش مصنوعی است. این نهاد درزمینه‌ی تحقیقات راهبردی و فناوری‌های پیشرفته نیز به رئیس‌جمهور این کشور مشاوره می‌دهد.

هوش مصنوعی فالکون ۲ در زمانی معرفی می‌شود که شرکت‌ها پس‌ از انتشار ChatGPT در سال ۲۰۲۲، برای توسعه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ اختصاصی خود رقابت سنگینی را آغاز کرده‌اند. درحالی‌که برخی ترجیح می‌دهند کد هوش مصنوعی خود را به‌صورت اختصاصی حفظ کنند، برخی دیگر مانند فالکون امارات و Llama متا کد خود را به‌صورت عمومی برای استفاده‌ی همگان در‌دسترس قرار داده‌اند.

البنای درباره‌ی عملکرد مدل هوش مصنوعی فالکون ۲ ابراز خوش‌بینی کرد و گفت در حال کار روی نسل بعدی مدل با نام فالکون ۳ هستند. او می‌گوید: «بسیار مفتخریم که می‌توانیم فراتر از حد انتظار عمل و با بهترین شرکت‌های فناوری جهان رقابت کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات