گوگل با رونمایی «پروژه Astra» مستقیماً قابلیت‌های جدید ChatGPT را هدف گرفت

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
پروژه هوش مصنوعی گوگل Astra
پروژه‌ی Astra گوگل معرفی شد؛ دستیاری بر پایه‌ی هوش مصنوعی که فراتر از کلام عمل می‌کند.
تبلیغات

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O 2024 با معرفی پروژه‌‌ی Astra گفت که قصد دارد کاربرد جدیدی از هوش مصنوعی قدرتمند خود را رخ رقبا بکشد.

گوگل برای رونمایی پروژه‌ی Astra تا مراسم امروز خود صبر نکرد و روز گذشته ویدئویی از اپلیکیشن هوش مصنوعی مبتنی‌بر دوربین خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. دمیس هاسابیس، مدیرعامل بخش دیپ‌مایند گوگل، اعلام کرد تیم او همیشه می‌خواست دستیارهای هوش مصنوعی همه‌کاره توسعه دهد تا بتواند در زندگی روزمره مفید واقع شود و پروژه‌‌ی Astra پاسخی به این هدف است.

پروژه‌ی Astra چیست؟

طبق ویدئویی که گوگل روز گذشته به‌نمایش گذاشت، پروژه‌ی Astra اپلیکیشنی است که رابط کاربری اصلی آن نمایی از دوربین گوشی را نشان می‌دهد. در ویدئو، فردی گوشی خود را بالا می‌برد و دوربین آن را به‌سمت بخش‌های مختلف دفترچه‌ای می‌گرفت و سپس می‌گفت: «وقتی چیزی را دیدی که صدا تولید می‌کند، به من بگو.» هنگامی‌که بلندگویی در‌کنار مانیتور دیده می‌شود، هوش مصنوعی جمنای که چهارچوب اصلی این اپلیکیشن است، پاسخ می‌دهد: «یک بلندگو می‌بینم که صدا تولید می‌کند.»

پروژه‌ی گوگل Astra
Engadget

در ادامه‌ی ویدئو گوگل، هوش مصنوعی جمنای در Astra بخش‌های مختلف کد روی مانیتور را شناسایی و کاربر را راهنمایی می‌کند. جالب‌تر اینکه Astra حتی توانست به سؤال «به‌یاد می‌آوری عينکم را کجا دیدی؟» پاسخ دهد؛ درحالی‌که عینک‌ به‌طور کامل خارج از قاب بود. جمنای در پاسخ به‌ پرسش مذکور گفت: «بله، به‌یاد می‌آورم. عينک شما روی میزی نزدیک یک سیب قرمز بود.»

پروژه‌‌ی آسترا چگونه کار می‌کند؟

به‌نوشته‌ی انگجت، Astra نه‌تنها داده‌های بصری را به‌صورت بلادرنگ پردازش می‌کند؛ بلکه آنچه را که می‌بیند، به‌خاطر می‌سپرد و با انبوهی چشمگیر از اطلاعات ذخیره‌شده کار می‌کند. سرعت پاسخ‌گویی Astra بسیار زیاد است. هاسابیس در پست وبلاگی خاطرنشان کرد: «درحالی‌که در توسعه‌ی سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند اطلاعات چندوجهی را درک کنند، پیشرفت‌های کم‌نظیری کرده‌ایم، کاهش زمان پاسخ‌دهی چالش مهندسی بسیار دشواری محسوب می‌شود.»

گوگل روی طبیعی‌تر‌کردن حالت گفتاری هوش مصنوعی خود کار کرده و از مدل‌های گفتاری و طیف وسیعی از آهنگ‌ها برای بهبود صدای آن‌ها بهره گرفته است.

پروژه‌‌ی Astra چه زمانی در‌دسترس خواهد بود؟

درحالی‌که Astra همچنان در مراحل اولیه‌ی توسعه قرار دارد و به برنامه‌‌ی انتشار عمومی آن اشاره‌ای نشده است، برخی از قابلیت‌های پروژه‌ی مذکور اواخر امسال به محصولات گوگل ازجمله دستیار هوش مصنوعی جمنای اضافه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات