هوش مصنوعی شاید جای مدیران ارشد شرکت‌ها را بگیرد

شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
هوش مصنوعی جایگزین شغل
بسیاری از کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی آسان‌تر از آنچه‌ فکرش را بکنید، جای مدیران ارشد شرکت‌ها را می‌گیرد.
تبلیغات

فیبی مور، پروفسور مدیریت و آینده‌ی کاری دانشگاه اسکس انگلستان، به نیویورک تایمز گفت: «برخی افراد جنبه‌های اجتماعی داشتن رئیس انسانی را دوست دارند؛ اما پس از همه‌گیری، بسیاری از آن‌ها با نداشتن آن (رئیس انسانی) مشکلی ندارند.»

ازآنجاکه مدیران c-suite (مدیران سطح اجرایی) انتظار دریافت حقوق زیادی دارند، صرفه‌جویی از هزینه‌ها انگیزه‌ی بسیار زیادی برای جایگزینی از‌طریق هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند.

آنانت‌آگاروال، مدیر سابق علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: «ابتدا تفکر من این بود که همه‌ی نیروها را می‌توان جایگزین کرد، به‌جز مدیران ارشد؛ اما وقتی عمیق‌تر فکر کردم، متوجه شدم ۸۰ درصد از کارهایی که مدیر انجام می‌دهد، می‌توان با هوش مصنوعی جایگزین کرد.»

بخشی از نقش مدیران اجرایی «رهبری» است؛ تصور می‌شود که ربات‌ها برای جمع‌آوری و استخدام نیروی انسانی مناسب نیستند؛ اما آن‌ها اکنون تصمیم می‌گیرند و تصمیم‌ها این روزها اغلب مبتنی‌بر داده‌ها است.

ماشین متفکر بی‌طرف داده‌های بیشتری را می‌تواند پردازش کند و منطقی‌ترین تصمیم را بدون سلیقه‌های شخصی و منیت‌های تحمل‌ناپذیر و شاید بازدارنده‌های اخلاقی بگیرد؛ در‌نتیجه، برای اخراج هزاران کارمند پشیمانی وجود ندارد.

وینای‌منون از مشاوران کورن فری (شرکت آمریکایی خدمات حرفه‌ای) به نیویورک‌تایمز گفت: «همیشه برای برون‌سپاری تلاش می‌کنیم؛ با‌این‌حال، درحالی‌که ممکن است به تعداد یکسان به رهبر نیاز نباشد، همچنان به یک رهبر نیاز خواهید داشت.»

در نظرسنجی شرکت مشاوره‌ی IT AND Digital از رهبران کسب‌وکارها‌، ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که هوش مصنوعی می‌تواند مشاغل آن‌ها را تصاحب کند. ۴۵ درصد دیگر اعتراف کردند که قبلاْ تصمیم‌های تجاری بزرگی از‌طریق ChatGPT می‌گرفتند.

برخی از شرکت‌ها مانند تولیدکننده‌ی نوشیدنی لهستانی به‌ نام Dictador، قبلاْ مدیران‌ عامل خود را تغییر داده‌اند. این شرکت رباتی انسان‌نما به نام میکا را به‌عنوان مدیرعامل آزمایشی خود منصوب کرد.

در‌نهایت درست مانند انسان‌هایی که هوش مصنوعی را ایجاد کردند، آن‌ها نیز به‌طرز باورنکردنی ناقص هستند و تنها می‌توانند داده‌هایی را پردازش کنند که به آن‌ها آموزش داده شده است.

همه‌گیری مردم را برای جایگزینی آماده کرد. در سال ۲۰۲۰ بسیاری از کارمندان دورکار بودند و برخی از آن‌ها هنوز‌هم چند روز در هفته دورکاری می‌کنند. ارتباط کارمندان با مدیران اجرایی از‌طریق ماشین‌آلات انجام می‌شود و این گام کوچکی برای برقراری ارتباط با ماشینی است که احساسات انسانی ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات