هواوی می‌گوید تراشه AI جدیدش از تراشه ۴ساله A100 انویدیا سریع‌تر است

یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تراشه هواوی درمقابل تراشه انویدیا با زمینه بنفش و مشکی
هواوی ادعا می‌کند تراشه‌ی هوش مصنوعی Ascend 910B این شرکت از تراشه‌ی هوش مصنوعی انویدیا A100 عملکرد بهتری دارد.
تبلیغات

میان شرکت‌های آمریکایی و چینی، رقابت بسیار داغی در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی وجود دارد. هواوی به‌عنوان یکی از غول‌های فناوری چین، با تراشه‌ی جدید خود به نام Ascend 910B، ادعا می‌کند از شرکت انویدیا در این حوزه پیشی گرفته است.

درواقع انویدیا ادعا می‌کند تراشه‌ی H100 این شرکت نسبت‌ به A100 تا ۳۰ برابر سریع‌تر عمل می‌کند؛ درحالی‌که هواوی می‌گوید تراشه‌ی هوش مصنوعی جدیدش حدود ۲۰ درصد از A100 سریع‌تر است.

با تحریم‌های شدید آمریکا، دسترسی هواوی به قطعات پیشرفته‌ی هوش مصنوعی ازجمله محصولات انویدیا و AMD با محدودیت مواجه شد. این اتفاق، غول فناوری چینی را به ساخت محصولات مورد نیازش سوق داد و در همین راستا، تراشه‌ی هوش مصنوعی Ascend 910B را توسعه ساخت.

به گفته‌ی وانگ تائو، مدیر ارشد عملیات بخش Ascend و Kunpeng هواوی، تراشه‌ی Ascend 910B در زمینه‌ی آموزش هوش مصنوعی تا ۲۰ درصد از رقیب قدرتمند خود یعنی انویدیا A100 بهتر عمل می‌کند. این موضوع نشان از تلاش هواوی برای ارتقای جایگاه اکوسیستم Ascend دارد.

تاریخ عرضه

معماری

انویدیا A100

۲۰۲۰

آمپر

انویدیا H100

۲۰۲۲

هاپر

انویدیا B100

۲۰۲۴

بلک‌ول

جدول مشخصات تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا

اخیراً گزارش‌هایی مبنی‌بر استقبال بسیار ضعیف از تراشه‌های هوش مصنوعی سری H20 انویدیا که مخصوص بازار چین طراحی شده‌اند، منتشر شده است. این موضوع باعث‌ شد انویدیا برای حفظ جایگاه خود در این بازار، قیمت محصولاتش را کاهش دهد.

شرکت‌های پیشرو چینی مانند Tencent و بایدو، از تراشه‌ی Ascend 910B استفاده کرده‌اند که نشان‌دهنده‌ی پذیرش گسترده‌ی این محصول در بازار چین است.

ازآنجاکه بخش قابل‌توجهی از درآمد شرکت‌هایی مثل انویدیا در گذشته از بازار چین به‌دست آمده است، این رویکرد می‌تواند ضربه‌ی مهلکی به آن‌ها وارد کند و فرصت مناسبی برای هواوی و سایر شرکت‌های چینی به‌وجود آورد.

نباید فراموش کرد که سه شرکت بزرگ انویدیا، AMD و اینتل، با به‌روزرسانی سالانه‌ی نقشه راه هوش مصنوعی خود، همچنان در حوزه‌ی تراشه پیشگام هستند. این موضوع می‌تواند دستیابی به برتری را برای هواوی دشوار کند، زیرا هنوز فاصله‌ی زیادی با تراشه‌های نسل جدید انویدیا H100 و نسل‌های بعدی یعنی B100 و B200 دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات