گجت Humane AI Pin

پشت پرده شکست AI Pin؛ منفورترین گجت هوش مصنوعی

چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 6 دقیقه
گجت هوش مصنوعی AI Pin قرار بود جای گوشی هوشمند را بگیرد، اما به شکست سختی دچار شد؛ پشت پرده‌ی این شکست چه بود؟
تبلیغات

یک ماه پس از عرضه و شکست یک‌شبه‌ی AI Pin که منفورترین گجت هوش مصنوعی لقب گرفت، بنیان‌گذاران استارتاپ هیومین (Humane) تلاش کردند کسب‌وکار خود را به یکی از شرکت‌های بزرگ فناوری بفروشند.

مدتی پیش، نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای مشروح افشا کرد که «چگونه هیومین محصولی را که پیش از عرضه شکست‌خورده بود، به خط تولید رساند و پس از چند به‌روزرسانی، به فکر فروش این محصول و کل شرکت افتاد.»

شرکت هیومین سال ۲۰۱۸ توسط عمران چادری و بتانی بونجورنو، دو کارمند سابق اپل تأسیس شد و بودجه‌ای معادل ۲۳۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران بزرگی مانند سم آلتمن مدیرعامل OpenAI و مارک بنیوف، مدیرعامل Salesforce دریافت کرد. این شرکت قبل از عرضه‌ی عمومی گجت AI Pin حدود یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود.

هیومن توسط دو کارمند سابق اپل با سرمایه سم آلتمن تأسیس شد

AI Pin قرار بود به‌نوعی ابزارهای ارتباطی سری تلویزیونی «پیشتازان فضا» را تداعی کند. این گجت به‌صورت مغناطیسی روی پیراهن افراد نصب می‌شد و کاربران برای دستورات صوتی باید با انگشتان خود روی گجت ضربه می‌زدند. بنیان‌گذاران شرکت از ابتدا با افتخار می‌گفتند که AI Pin مهر پایانی به دوران اپلیکیشن‌ها است، چرا که کار با این محصول کاربر را از استفاده از هر اپلیکیشنی بی‌نیاز خواهد کرد.

بااین‌حال، وقتی این محصول به‌ظاهر هیجان‌انگیز به دست کاربران رسید، هیچ‌یک از ویژگی‌ها و قابلیت‌های معرفی‌شده در مراسم را نداشت. پین هوش‌مصنوعی صرفا یک دستیار فیزیکی مبتنی‌بر اندروید در قالب جعبه‌ای کوچک بود که از یک پنل لمسی، دو باتری و دوربین و میکروفون داخلی بهره می‌برد.

جایگزین «انقلابی» گوشی‌ها؛ گجتی که همه از آن متنفرند
جایگزین «انقلابی» گوشی‌ها؛ گجتی که همه از آن متنفرند
مطالعه '11

این گجت به‌جای صفحه‌نمایش از پروژکتور لیزری برای نمایش رابط کاربری دستگاه در کف دست کاربران استفاده می‌کرد. کنترل این رابط نیز مستلزم ژست‌های حرکتی دست کاربران بود.

نکته‌ی قابل‌توجه اینکه گجت هوش‌مصنوعی هیومین با قیمت ۷۰۰ دلار به‌علاوه‌ی حق اشتراک ماهانه‌ی ۲۴ دلاری عرضه شد که مشخصاً رقم بالایی برای یک دستیار شخصی است؛ به‌ویژه وقتی بلافاصله پس از عرضه‌ی اولیه مشخص شد هیچ‌یک از ادعاهای تبلیغاتی مؤسسان شرکت حقیقت ندارد.

وبسایت ورج AI Pin را محصولی ناتمام خواند که کوچک‌ترین شباهتی به آنچه درباره‌اش تبلیغ شده بود، نداشت. مارکز برانلی یوتیوبر فناوری نیز این گجت را بدترین محصولی دانست که تاکنون بررسی کرده است.

نه‌تنها کارشناسان، بلکه کاربران نیز تجربه‌ی کار با این دستیار هوش‌مصنوعی را «افتضاح» توصیف کردند؛‌ عمر باتری آن، بسیار کوتاه و بین دو تا چهار ساعت بود، وزن سنگین گجت باعث می‌شد پیراهن افراد به پایین کشیده شود و پروژکتور دستگاه در بسیاری از شرایط نوری خوب کار نمی‌کرد.

عملکرد ضعیف AI Pin کم بود، احتمال آتش‌سوزی کیس گجت نیز به سایر مشکلاتش اضافه شد

پس‌از آن، اخباری منتشر شد که حاکی از احتمال خطر آتش‌گرفتن کیس باتری‌های ای‌آی پین بود. پیرو این اخبار شرکت هیومین به تمام مشتریان خود ایمیل زد و از آنان خواست که «فوراً استفاده از کیس باتری‌ها را متوقف کنند.» در این ایمیل آمده بود که به‌علت برخی واحدهای باتری معیوب، ممکن است خطر آتش‌سوزی کیس وجود داشته باشد.

چه کسی به ارزش‌گذاری غیرواقعی شرکت هیومین بها می‌دهد؟

فکر می‌کنید میزان سودآوری شرکت هیومین چقدر است که بنیان‌گذارانش به فکر افتاده‌اند کل مجموعه‌ای را که ساخته‌اند، بفروشند؟ به گزارش تایمز، اوایل آوریل امسال، این شرکت حدود ۱۰ هزار دستگاه را پیش‌فروش کرده بود و امید داشت ۱۰۰ هزار نسخه را در طول سال ۲۰۲۴ بفروشد.

باتوجه‌به قیمت هفتصد دلاری و هزینه‌ی اشتراک گجت، اگر تمامی محصولات طبق پیش‌بینی‌ها به فروش می‌رفتند، درآمد امسال هیومین به ۷ میلیون دلار می‌‌رسید. اما تصور اینکه این شرکت پس از تمام نقدهای منفی و طوفان ویرانگر بررسی‌های اولیه به سودآوری برسد، کار بسیار دشواری است.

باوجود شکست سخت و غیرمنتظره‌ی AI Pin، بنیان‌گذاران هیومین همچنان بر ارزش‌گذاری زودهنگام استارتاپ خود که پیش از عرضه‌ی اولیه‌ی محصول اعلام شده بود، پافشاری می‌کنند.

سه منبع نزدیک به شرکت می‌گویند یک هفته پس از انتشار نقدهای منفی، بنیان‌گذاران مذاکره با شرکت HP را آغاز کردند تا هیومین را به مبلغی بالای یک میلیارد دلار بفروشند.

شرکت HP به‌عنوان خریدار احتمالی معرفی شده است

ایده‌ی قیمت‌گذاری یک‌میلیارد دلاری، آن‌هم باتوجه‌به درآمد سالانه‌‌ی حدودا هفت میلیون‌ دلاری جاه‌طلبانه و بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد. البته باید یادآوری کنیم که اچ‌پی پیش‌از این نیز تمایل خود را به خرید شرکت‌های فناوری رو‌به‌مرگ مانند Palm، سازنده‌ی اولین دستیار دیجیتال شخصی، نشان داده بود؛ بنابراین احتمال سرگرفتن معامله‌ بین اچ‌پی و هیومین دور از انتظار نیست.

مدیریت AI Pin: وقتی انتقاد به قیمت اخراج تمام می‌شود

برای‌اینکه بهتر بفهمیم هیومین با چنین محصول نامتعارف و ضعیفی چگونه راه خود را به بازار باز کرد، بد نیست نگاهی به فرهنگ‌ سازمانی آن داشته باشیم:

عمران چادری و بتانی بونجورنو بنیان‌گذاران شرکت Humane
عمران چادری و بتانی بونجورنو بنیان‌گذاران شرکت Humane در حال مذاکره با شرکت HP هستند

مجله‌ی تایمز چندی پیش با ۲۳ کارمند، مشاور و سرمایه‌گذار فعلی و سابق هیومین مصاحبه و حکایت‌های آن‌ها را از حضور در این شرکت منتشر کرد. ظاهراً دو بنیان‌گذار شرکت، تعریف و تمجید و بازخورد مثبت را به هرگونه انتقادی ترجیح می‌دهند و همین امر باعث شد نسبت‌به هشدارهایی که درباره‌ی عمر کم باتری داده شده بود، بی‌توجه باشند.

درواقع، وقتی کارمندان نگرانی‌های خود را درباره‌ی داغی بیش‌ازحد دستگاه مطرح کردند، بنیان‌گذاران هیومین پاسخ دادند که بهبودهای نرم‌افزاری با کاهش مصرف انرژی، این مشکل را برطرف خواهد کرد. چادری که هدایت تیم طراحی محصول را بر عهده داشت، می‌خواست شکل ظاهری دستگاه به‌ هر طریقی حفظ شود.

مدیران هیومین هر کارمندی را که به روند توسعه‌ی محصول معترض بود، اخراج کردند

یکی از مهندسان نرم‌افزار ارشد هیومین پس از طرح سؤالاتی درمورد محصول، از شرکت اخراج شد و به‌دنبال آن ۱۰ کارمند دیگر نیز کنار گذاشته شدند. این مهندس نرم‌افزار می‌گوید در یکی از جلسات سؤال کرده که آیا این گجت واقعاً برای عرضه به بازار آماده است؟ بنیان‌گذاران پس از مطرح شدن این سوال جلسه‌ای تشکیل دادند و اظهار کردند که این مهندس نرم‌افزار «با انتقاد از هیومین، مقرارت شرکت را نقض کرده است.»

در دنیای فناوری امروز، اگر کارمندان از ترس اخراج یا توبیخ‌شدن نتوانند صادقانه درمورد نکات منفی و مثبت کار خود صحبت کنند، شانس تولید محصول خوب بسیار کم خواهد بود.

چرخش نظر مؤسسان هیومین پس از شکست محصول

بااین‌حال بازار رقابتی جهانی، بنا به ترجیح کارآفرینان و بنیان‌گذاران برای دریافت بازخورد مثبت تنظیم نمی‌شود.

هیومین نیز باوجود اینکه در طول توسعه‌ی محصول خود علاقه‌ای به شنیدن انتقادات نداشت، پس از عرضه‌ی محصول، بونجورنو، یکی از هم‌بنیان‌گذاران، تیم را دور هم جمع کرد و گفت شرکت باید به تمام بازخوردهای دردناک توجه کند. او در ادامه، بررسی‌های منفی کارشناسان را «هدیه‌ای» نامید که به شرکت عطا شده است.

مشکل این نوع تفکر کجا است؟ مؤسس شرکت زمانی حاضر شد اسم بازخورد منفی را به زبان بیاورد که محصول عرضه شده و بیشترین توجه مخاطبان را جلب کرده بود؛ البته توجهی که عموماً سمت‌وسوی منفی داشت.

شاید بخشی از مسئله این باشد که هیومین تا پس از عرضه‌ی اولیه‌ی گجت، مدیر بازاریابی نداشت؛ گرچه کارمندان شرکت مکرراً درخواست کرده بودند چنین جایگاهی در شرکت وجود داشته باشد.

بنیان‌گذاران هیومین پس از شکست AI Pin، بازخورد منفی کارشناسان را «هدیه‌ای به شرکت» نامیدند

اما پیش از مشخص‌شدن خطر آتش‌سوزی کیس، مشکل اصلی این گجت به‌عنوان دستیار هوش‌مصنوعی این بود که هیچ‌کدام از وظایف یک دستیار را به درستی انجام نمی‌داد. در مرحله‌ی اول دستگاه با تلفن همراه همگام‌سازی نمی‌شد، به سؤالات کاربران پاسخ‌ درستی نمی‌داد و قادر نبود محیط اطراف را به‌خوبی شناسایی کند.

از طرف دیگر درحالی‌که ترجمه‌ی هم‌زمان یکی از هیجان‌انگیزترین قابلیت‌های گجت معرفی شده بود، AI Pin نمی‌توانست آهنگ‌های دوزبانه را پردازش کند. همچنین از انجام وظایف ساده‌ای مانند برقراری تماس تلفنی، تنظیم آلارم و یادداشت نوشتن در تقویم عاجز بود. در نهایت کاربران برای دیدن عکس‌ها و ویدیوهایی که گرفته بودند، باید به پرتال شرکت مراجعه می‌کردند.

حال، بنیان‌گذاران هیومین اعتراف می‌کنند که بین تست محصول و عرضه‌ی آن به بازار، فاصله‌ی زیادی وجود دارد.

مشخص نیست هیومین تا چه مدت بتواند به مسیر خود ادامه دهد. مجموع سرمایه‌ی ۲۳۰ میلیون‌دلاری و فروش هفت میلیون‌دلاری باید هزینه‌ی پنج سال توسعه‌ی محصول، هزینه‌ی سرورها و حقوق حداکثر ۲۵۰ کارمند را پوشش دهد. AI Pin هنوز با قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلاری در خط فروش قرار دارد و به گفته‌ی کارشناسان شاید بهترین گام بعدی این شرکت این باشد که یک حراج بزرگ برای فروش موجودی انبار به‌راه بیندازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات