مدیرعامل بایدو تب‌وتاب شدید هوش مصنوعی در بازار چین را «اتلاف بی‌رویه منابع» می‌داند

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
یک مرد جوان روی استیج با عبارت AI بایدو
مدیرعامل بایدو، از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین، دیدگاه‌های جالبی درمورد تب‌وتاب هوش مصنوعی ارائه داده است.
تبلیغات

رابین لی یانی هانگ، بنیانگذار و مدیرعامل بایدو که بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی چین به‌حساب می‌آید، باور دارد کشورش در تب‌وتاب شدید هوش مصنوعی، اکنون مدل‌های زبانی بزرگ زیادی دارد که کاربردهای عملی آن‌ها بسیار کم است.

مدیرعامل بایدو می‌گوید: «در سال ۲۰۲۳، رقابت شدید بین بیش‌ از ۱۰۰ مدل زبانی بزرگ در چین شکل گرفته که به اتلاف بی‌رویه‌ی منابع، به‌ویژه قدرت محاسباتی منجر شده است. من متوجه شده‌ام که بسیاری از افراد هنوز تمرکز اصلی خود را روی مدل‌های پایه‌ای قرار می‌دهند اما می‌خواهم بپرسم: کاربردهای واقعی آن‌ها چیست؟ چه کسی از آن‌ها استفاده می‌کند؟»

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) گزارش داد تعداد اختراعات چین در زمینه‌ی هوش مصنوعی طی ۱۰ سال گذشته ۶ برابر ایالات‌متحده بوده؛ اما داده‌های WIPO نشان می‌دهد این کشور از نظر استناد عقب‌تر است، به‌طوری‌که فقط آکادمی علوم چین در فهرست ۲۰ سازمان برتر با بیشترین استناد به پژوهش قرار دارد.

SCMP می‌نویسد، مدل‌های زبان بزرگ در دسترس عموم در چین، به تأییدیه‌ی نظارتی نیاز دارند. تا مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳)، بیش‌ از ۲۰۰ شرکت هوش مصنوعی برای دریافت مجوز درخواست داده‌اند که ۱۱۷ مورد از آن‌ها از پکن چراغ سبز گرفته‌اند. وجود این تعداد مدل زبانی بزرگ یعنی همه‌ی آن‌ها برای به‌دست آوردن سهم خود از بازار، درحال رقابت هستند و همه برنده نخواهند شد.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ زمانی که دسترسی به API شرکت OpenAI در چین از ۹ جولای (۱۹ تیر ۱۴۰۳) متوقف می‌شود، برای تصاحب سهم بازار این شرکت عجله خواهند داشت. غول‌های فناوری چینی ازجمله Tencent، بایدو و علی‌بابا برای جذب مشتریان به محصولات خود، شروع به ارائه‌ی تخفیف و برنامه‌های ویژه کرده‌اند.

اگرچه رقابت برای هر بازاری خوب است، گزینه‌های بیش‌ازحد می‌تواند به سخت شدن تصمیم‌گیری برای مشتریانی منجر شود؛ زیرا به‌سادگی تحت‌تأثیر تعداد خدمات با قیمت‌های مشابه قرار می‌گیرند. در این سناریو، شرکت‌های بزرگ‌تر به‌احتمال زیاد برنده خواهند بود، زیرا صندوق‌های مالی بزرگ‌تری دارند که می‌توانند از آن‌ها برای خرید رقبای کوچک‌تر یا زمین‌گیرکردن آن‌ها استفاده کنند. برنارد لئونگ، مدیرعامل Dorje AI در سنگاپور می‌گوید: «احتمالاً حمام خون برای مدل‌های زبانی بزرگ در راه است و گمان می‌کنم در نهایت تعداد کمی از شرکت‌های هوش مصنوعی در این حوزه باقی خواهند ماند.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات