قابلیت Sketch to Image سامسونگ

ابزار طراحی هوش‌مصنوعی جدید سامسونگ؛ مفرح، حیرت‌انگیز، نگران‌کننده

شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰مطالعه 9 دقیقه
قابلیت هوش‌مصنوعی Sketch to Image سامسونگ آنقدر کارش را خوب انجام می‌دهد که آدم از آنچه دارد بر سر خلاقیت هنری می‌آید، نگران می‌شود.
تبلیغات

درباره‌ی خطرات هوش مصنوعی زیاده صحبت شده؛ از شغل‌های ازدست رفته و تقلب‌های دانشگاهی و تصاویر واقع‌گرایانه‌ی دروغین بگیر تا جنگ‌افزارهای خودمختار و خیزش ربات‌ها. اما درباره‌ی یکی از مهم‌ترین خطرات هوش مصنوعی کمتر صحبت می‌شود؛ خطر از دست رفتن لذت انجام کارهای هنری.

هوش مصنوعی قرار است از ما یک انسان رنسانسی تمام‌عیار بسازد؛ هر کدام قرار است لئوناردو داوینچی‌هایی باشیم که به چند زبان صحبت می‌کنیم، کد می‌نویسیم، زیباترین نقاشی‌ها و گوش‌نوازترین آهنگ‌ها را خلق می‌کنیم، شعر می‌گوییم، فیلم‌نامه می‌نویسیم و جواب تمام سوالات را می‌دانیم؛ اما واقعا این‌طور نیست، چراکه مشخصه‌ی اصلی انسان رنسانسی «کنجکاوی سیری‌ناپذیر» و «تخیلی به‌شدت خلاقانه» است؛ ویژگی‌هایی که هوش مصنوعی رفته‌رفته از ما می‌گیرد تا کمتر فکر کنیم و لذت خلق کردن را از دست بدهیم.

این‌ها را گفتم تا به قابلیت هوش مصنوعی جدید سامسونگ برسم که فعلا در گلکسی زد فولد ۶ و گلکسی زد فلیپ ۶ دردسترس است، اما بعید نیست به‌زودی در گوشی‌های دیگر سامسونگ هم ارائه شود. قابلیتی به نام «Sketch to Image» که با استفاده از هوش مصنوعی مولد، طرح‌های ناشیانه‌ و به‌دور از هرگونه استعداد هنری ما را در چشم‌برهم‌زدنی به آثار هنری چشم‌نواز و یا تصاویر واقع‌گرایانه تبدیل می‌کند و با یک تیر، دو نشان می‌زند؛ هم احتمالا بسیاری از افراد را به‌زودی از یادگیری مهارت طراحی دلسرد می‌کند و هم چشم‌ها را به‌راحتی فریب می‌دهد.

Sketch to Image به‌طرز غافلگیرانه‌ای کارش را خوب انجام می‌دهد

قابلیت «Sketch to Image» یا «طراحی به تصویر» سامسونگ به‌طرز غافلگیرانه‌ای کارش را خوب انجام می‌دهد؛ آن‌قدر خوب که حتی نیازی به استفاده از قلم برای طراحی دقیق نیست و همان طرح‌های کج‌ومعوجی که با سر انگشت روی نمایشگر می‌کشیم برای تبدیل شدن به تصاویر واقع‌گرایانه کافی است.

این قابلیت برای پردازش طرح‌های ما به اینترنت نیاز دارد، چون لازم است آن‌ها را به سرورهای ابری سامسونگ بفرستد. بسته‌ به اینکه از Sketch to Image در اپلیکیشن نوت یا گالری استفاده می‌کنید، عملکرد متفاوتی دارد؛ اگر در نوت طرحی بکشید و بعد از هایلایت آن، گزینه‌ی Sketch to Image را انتخاب کنید، منویی از چند استایل مختلف (مثلا کارتون سه‌بعدی، آبرنگ، پاپ‌ آرت) باز می‌شود تا با انتخاب یکی از آن‌ها، طرح‌تان به چیزی که در ذهن داشتید، نزدیک‌تر شود. این طرح همیشه حالت نقاشی خواهد داشت و هیچ‌وقت با تصویر واقعی اشتباه گرفته نخواهد شد.

مثلا طرح بسیار ساده‌ی سیبی که با سر انگشت در زد فلیپ ۶ کشیدم در یک پلک‌برهم‌زدن به نقاشی آبرنگ چشم‌نواز و خوش‌رنگ‌ولعابی تبدیل شد؛ برایم جالب است که هوش مصنوعی، گوشه‌ی سمت راست سیب را فرورفته‌تر به‌تصویر کشید تا با طرح اولیه‌ی من هم‌خوانی داشته باشد.

طرح سیب با قابلیت sketch to image اپلیکیشن نوت سامسونگ
طرح سیب با قابلیت sketch to image اپلیکیشن نوت سامسونگ
طرح سیب با قابلیت sketch to image اپلیکیشن نوت سامسونگ

البته طرح‌ها همیشه به چیزی که در ذهن دارید، نزدیک نیستند و گاهی نتایج نامشخص و گاهی خنده‌دار از آب درمی‌آیند؛ مثلا طرح زیر قرار بود یک تراشه باشد، اما برداشت گلکسی AI از آن به چیزی شبیه کولر آبی نزدیک بود.

قابلیت Sketch to Image در اپ نوت سامسونگ - طرح تراشه
قابلیت Sketch to Image در اپ نوت سامسونگ - طرح تراشه

اما داستان جایی واقعا جالب می‌شود که بخواهید از Sketch to Image روی تصاویر استفاده کنید. هوش مصنوعی سامسونگ در بیشتر موارد چنان متبحرانه طرح‌های ناشیانه‌ی ما را به‌شکل اجسام کاملا واقع‌گرایانه به تصویر اصلی اضافه می‌کند که اگر سوژه عجیب و دورازذهن نباشد، به‌سختی می‌توان واقعی نبودش را تشخیص داد.

مثلا به تصویر زیر نگاه کنید؛ اگر آن را جایی غیر از این مقاله دیده بودید، اصلا فکر می‌کردید که شاید دستکاری شده باشد؟ ابعاد اسب با سایر اجزای تصویر هماهنگ است، پاهایش به‌درستی روی زمین آسفالت قرار گرفته و سایه‌اش به‌راحتی ذهن‌ها را فریب می‌دهد. اگر این تصویر را مثلا هنگام اسکرول در اینستاگرام ببینید و نخواهید روی جزییاتی مثل گوش و چشم سمت راست سوژه متمرکز شوید، به‌احتمال زیاد فکر می‌کنید حتما اسب سفیدی درحال چرا در پارک است.

اضافه‌کردن اسب به تصویر با قابلیت Sketch to Image سامسونگ

یا در تصویر زیر، انعکاس اژدهای سفید در آب چنان واقعی به‌نظر می‌رسد که اگر زیاد به جزییات عکس دقت نکنید، ممکن است فکر کنید دریاچه‌ی باغ گیاه‌شناسی تهران حالا میزبان مجسمه‌ یا قایق بادی فانتزی است!

تصویر ساخته‌شده با Sketch to Image گلکسی

بگذریم که این اژدها قرار بوده کاراکتر سرندیپیتی کارتون محبوب دوران کودکی‌ام باشد، اما به‌نظرم تفسیر هوش مصنوعی سامسونگ از نقاشی نه‌چندان دقیق من، خیلی بد از آب درنیامده است. شاید بهتر بود طرح را با رنگ صورتی می‌کشیدم، چراکه ظاهرا Sketch to Image می‌تواند تاحدی رنگ استفاده‌شده در طرح اولیه‌ی ما را به تصویر تولید‌شده با هوش مصنوعی بیاورد؛ مثل تی‌رکس قرمز زیر که شبیه کایجوهای فیلم پسیفیک ریم درحال تردد در آب است! جالب اینکه حتی وقتی طرح‌ها عجیب‌وغریب هستند، به‌قدری خوب از آب در می‌آیند که باورپذیر به‌نظر می‌رسند.

اضافه‌کردن دایناسور قرمز به تصویر با قابلیت Sketch to Image سامسونگ
زومیت

اگر هم برایتان سوال است برای به‌دست آوردن این نتایج تا چه حد باید استعداد نقاشی داشته باشید، جواب این است که تقریبا هیچ! باور ندارید، نگاهی به طرح‌های اولیه من بیندازید!

طرح تی‌رکس قرمز در آب
طرح سرندیپیتی که گلکسی AI آن را تی‌رکس تعبیر کرد
طرح اسب سفید در پارک
طرحی که مثلا شبیه اسب است و گلکسی AI آن را درست متوجه شد

البته Sketch to Image درمورد تصاویر هم کارش را همیشه آنطور که انتظار دارید، انجام نمی‌دهد. مثلا من هر کاری کردم، موفق نشدم روی پشت‌بام این برج طرح AI-ای از لوگوی بتمن داشته باشم، با اینکه به نظر خودم طرح بدی از آب درنیامده بود. گلکسی AI طرح دومی را که از بتمن کشیدم، به سگی غول‌پیکر شبیه اژدهای سفید فیلم «داستان بی‌پایان» تبدیل کرد که امکان ندارد کسی آن را با واقعیت اشتباه بگیرد؛ البته این بار درباره‌ی مهارت نقاشی‌ام ادعایی ندارم!

لوگوی بتمن روی پشت‌بام ساختمان
طرح ناشیانه بتمن روی سقف ساختمان
تصویر سگ تولید‌شده با هوش مصنوعی گلکسی

البته قابلیت Sketch to Image سناریوی جدید یا واقعا ترسناکی نیست؛ اول اینکه استفاده از آن کاملا دل‌به‌خواه است و به‌احتمال زیاد بسیاری از کاربران حتی متوجه چنین قابلیتی در اپلیکیشن گالری نخواهند شد. دوم اینکه این قابلیت همیشه به‌درستی کار نمی‌کند و حتی روی تمام تصاویری که من ویرایش کردم، لایه‌ی مات مستطیلی‌شکلی قرار می‌دهد که کیفیت تصویر را به هم می‌ریزد (پایین گوشه‌ی سمت چپ تصویر هم واترمارک AI می‌زند؛ اما می‌شود به‌راحتی این بخش را کراپ کرد). و سوم اینکه دستکاری‌کردن تصاویر از زمان عرضه‌ی فتوشاپ تاکنون وجود داشته و ایده‌ی انقلابی و جدیدی نیست.

اما آنچه Sketch to Image را کمی نگران‌کننده می‌کند، قابلیت دستکاری تصاویر در یک‌چشم‌برهم‌زدن، بدون نیاز به هیچ استعداد و تجربه و در همان دستگاهی است که تصویر اصلی با آن ثبت شده است. سادگی و سطح دسترسی به قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌حدی رسیده که اصلا بعید نیست به‌زودی تعداد تصاویر دستکاری‌شده در اینستاگرام بیشتر از تصاویر واقعی باشد. این موضوع به‌ویژه زمانی ناراحت‌کنند‌ه‌تر می‌شود که روزهای پیش از تصاحب اینستاگرام توسط مارک زاکربرگ را به‌خاطر داشته باشید؛ زمانی‌که با دوربین ۲مگاپیکسلی گوشی عکس می‌گرفتیم، با فیلترهای اینستاگرام تصاویر بی‌کیفیت‌مان را به شاهکار هنری تبدیل می‌کردیم و بعد با ده‌ها خط هشتگ سعی می‌کردیم این شاهکار را به تعداد بیشتری از کاربران نشان دهیم.

آنچه Sketch to Image را نگران‌کننده می‌کند، قابلیت دستکاری تصاویر در همان دستگاهی است که تصویر اصلی با آن ثبت شده

اما حالا نسل جدید با مفاهیم متفاوتی از عکاسی، ویرایش تصویر، طراحی و کلا خلاقیت روبه‌رو خواهد شد. اینکه با فشردن یک دکمه و کمترین تلاش می‌توان طرح‌های ناشیانه را به چیزی چشم‌نوازتر تبدیل کرد، ممکن است لذت خلق‌کردن را از ما بگیرد یا دست‌کم، برداشت نسل جدید از خلاقیت را به‌کلی عوض کند.

البته همه‌چیز هم کاملا تاریک و ناامید‌کننده نیست؛ در مدتی که تاشدنی‌های جدید سامسونگ برای بررسی در اختیار زومیت بود، تصاویر خنده‌داری با Sketch to Image ساختیم و حسابی سرگرم شدیم. مثلا گربه‌ی تصویر زیر قرار بود استخوان ماهی به دهان گرفته باشد، اما گلکسی AI شاهکار هنری من را به اسکلت ماهی ماقبل‌تاریخ تبدیل کرد!‌

اضافه‌کردن ماهی به تصویر گربه با Sketch to Image سامسونگ
زومیت

درحالی‌که اپل تصمیم گرفته قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را به آیفون ۱۵ پرو و مدل‌های جدیدتر محدود کند، سامسونگ رویکرد کاملا متفاوتی را در پیش گرفته و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴، هوش مصنوعی را به ۲۰۰ میلیون دستگاه بیاورد. قابلیت Sketch to Image درحال‌حاضر تنها در زد فلیپ ۶ و زد فولد ۶ دردسترس است، اما باتوجه به رویکرد سامسونگ برای گسترش استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی، به‌احتمال زیاد به‌زودی به سایر گوشی‌های گلسی خواهد آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات