امارات متحده مانع ملاقات استارتاپ اماراتی هوش مصنوعی با کنگره آمریکا شد

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
مطالعه 1 دقیقه
هوش مصنوعی امارات
امارات متحده عربی جلسات بین شرکت هوش مصنوعی G42 و کارکنان کنگره ایالات متحده را مسدود کرده است.
تبلیغات

به‌گزارش رویترز، سخن‌گوی کنگره‌ی آمریکا اعلام کرده است که امارات متحده عربی ملاقات‌هایی را لغو کرده است که قرار بود این ماه بین کارمندان کنگره آمریکا و شرکت هوش مصنوعی G42 برگزار شود. دلیل این اقدام نگرانی قانون‌گذاران آمریکایی از انتقال احتمالی فناوری‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی آمریکا به چین به‌واسطه‌ی این شرکت اماراتی است.

سفیر امارات در آمریکا شخصاً برای جلوگیری از این ملاقات‌ها میان کارمندان کمیته‌ی ویژه‌ی مجلس نمایندگان آمریکا در امور چین و مقام‌های اماراتی مداخله کرده است. کارمندان یادشده قصد داشتند درباره‌ی سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری مایکروسافت در شرکت G42 و نگرانی‌ها درباره‌ی انتقال فناوری‌های حساس به این شرکت که روابط تاریخی و تجاری با چین دارد، گفت‌وگو کنند.

هلدینگ G42 شرکتی متخصص در‌زمینه‌ی فناوری هوش مصنوعی است که در سال ۱۳۹۶ در پایتخت امارات، ابوظبی، تأسیس شد. هدف این شرکت توسعه‌ی زیرساختارهای اقتصادی هوش مصنوعی و کاربری‌های واقعی این فناوری در صنعت درمان و غذا و انرژی است. در سال جاری، این شرکت با مایکروسافت قراردادی ۱٫۵ میلیارد دلاری امضا کرد که هدف از آن معرفی جدیدترین فناوری‌های مایکروسافت در‌زمینه‌ی هوش مصنوعی و انتقال دانش و فناوری‌های جدید به امارات متحده عربی و آسیای مرکزی و آفریقا بود.

سخن‌گوی کنگره‌ی ایالات متحده گفته است: «با‌توجه‌به امتناع امارات از ملاقات با کارمندان کنگره برای بحث درباره‌ی این مسائل، نگرانی‌های کمیته درباره‌ی قرارداد G42 و مایکروسافت بیشتر شده است. بنابراین، انتظار می‌رود کنگره نظارت بیشتری بر این مذاکرات کند.»

ازنظر کارشناسان این اتفاق می‌تواند به روابط سیاسی بین آمریکا و امارات متحده عربی آسیب بزند و تنش‌ها را افزایش دهد. همچنین، ممکن است آمریکا قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای صادرات فناوری‌های پیشرفته، به‌خصوص در حوزه‌ی هوش مصنوعی، وضع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات