پاییز امسال ChatGPT و GPT-4 با «توت‌فرنگی» تقویت می‌شود

چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
لوگو چت بات OpenAI ChatGPT
ظاهرا OpenAI پاییز امسال چت‌بات خود را با هوش مصنوعی جدیدی به‌نام «توت فرنگی» تقویت خواهد کرد.
تبلیغات

براساس گزارشی جدید از اینفورمیشن، OpenAI می‌خواهد پاییز امسال هوش مصنوعی جدیدی با نام توت فرنگی (Strawberry) را برای تقویت چت‌بات ChatGPT و مدل GPT 4 معرفی کند.

هوش مصنوعی Strawberry که در گذشته با عنوان Q شناخته می‌شد، توسط ایلیا سوتسکور، دانشمند ارشد سابق OpenAI، ایجاد شد و بعداً توسط جیکوب پاچوکی و شایمون سیدور بهبود یافت. Strawberry همان هوش‌ مصنوعی‌ محسوب می‌شود که به ایجاد نگرانی‌های امنیتی و در نتیجه آشوب در OpenAI در سال ۲۰۲۳ منجر شد.

ویژگی متمایز Strawberry استدلال ریاضی پیشرفته‌‌ای است که آن را قادر به حل مسائل ریاضی بدون آموزش‌های قبلی می‌کند. Strawberry برنامه‌نویسی پیشرفته و مهارت‌های دیگری دارد که به آن اجازه می‌دهد به سؤالات در مورد موضوعاتی همچون استراتژی‌های بازاریابی پاسخ دهد.

هوش مصنوعی Strawberry که قرار است بخشی از ChatGPT شود، نسخه‌ی کوچک‌تر و ساده‌‌شده‌ی آن محسوب می‌شود. OpenAI می‌خواهد استرابری عملکرد مشابه مدل بزرگ‌تر را حفظ کند؛ اما ارزان‌تر و آسان‌تر باشد. فعلا مشخص نیست که Strawberry دقیقا چه‌زمانی به چت‌بات OpenAI اضافه خواهد شد.

OpenAI باور دارد که می‌تواند از Strawberry برای تولید داده‌های آموزشی با کیفیت بالاتر برای تغذیه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ خود استفاده کند. به‌لطف داده‌های آموزشی تولیدشده توسط هوش مصنوعی، نیاز شرکت به استفاده از متن و تصاویر از اینترنت برای آموزش مدل‌ها کاهش می‌یابد و از سوی دیگر می‌تواند به کاهش توهمات و خطاهای هوش مصنوعی کمک کند.

انتظار می‌رود که Strawberry بتواند به مشکل OpenAI در دستیابی به داده‌های کافی برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ خود کمک کند. ظاهرا این شرکت از نسخه‌ی بزرگ Strawberry برای آموزش جانشین GPT-4، با نام Orion نیز استفاده خواهد کرد.

OpenAI به اندازه‌ی کافی به Strawberry اطمینان دارد؛ چرا که این فناوری را به مقامات امنیتی آمریکا نشان داده است؛ اقدامی که می‌تواند به‌نوعی ابتکار OpenAI برای شفاف‌تر بودن در برابر سیاست‌گذاران قلمداد شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات