هوش مصنوعی «توت‌فرنگی» OpenAI دو هفته دیگر منتشر می‌شود

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
ربات چت جی پی تی ساخت Open AI
مدل هوش مصنوعی جدید OpenAI که با نام Strawberry شناخته می‌شود، به‌زودی با تمرکز بر استدلال منطقی از راه می‌رسد.
تبلیغات

علاقه‌مندان به دنیای فناوری با اشتیاق منتظر نسل بعدی ChatGPT هستند. در همین‌ حال گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی مدل هوش مصنوعی جدید OpenAI با اسم رمز Strawberry در حال شکل‌گیری است. براساس گزارش‌های اولیه، قرار بود این مدل در پاییز منتشر شود؛ اما طبق اعلام The Information، مدل مذکور احتمالاً زودتر از موعد، یعنی در دو هفته‌ی آینده، منتشر خواهد شد.

آنچه Strawberry را از سایر مدل‌های هوش مصنوعی متمایز می‌کند، تمرکزش بر پاسخ‌های مبتنی‌بر استدلال است. درحالی‌که مدل‌های هوش مصنوعی مکالمه‌محور کنونی معمولاً به‌صورت لحظه‌ای پاسخ می‌دهند، Strawberry قبل از ارائه‌ی پاسخ، ۱۰ تا ۲۰ ثانیه فکر می‌کند.

تأخیر عمدی در پاسخ‌های Strawberry به این مدل هوش مصنوعی اجازه می‌دهد با روشی متداول‌تر به پرسش‌ها نزدیک شود. درنتیجه، احتمال بروز خطا کاهش و عملکرد آن در کارهایی که به استدلال پیچیده یا چند مرحله‌ای نیاز دارند، بهبود می‌یابد. به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر این مدل برای برتری در زمینه‌هایی مانند حل مسائل ریاضی و کدنویسی و حتی وظایف مرتبط با کسب‌وکار ازجمله تولید استراتژی‌های بازاریابی دقیق طراحی شده باشد.

گفته می‌شود که مدل هوش مصنوعی Strawberry به‌عنوان گزینه‌ی مستقل با پلتفرم ChatGPT ادغام خواهد شد. جزئیات مربوط به نحوه‌ی ارائه‌ی این مدل همچنان مشخص نیست؛ اما احتمال دارد کاربران بتوانند Strawberry را از فهرست مدل‌های هوش مصنوعی موجود در چت‌بات OpenAI انتخاب کنند.

Strawberry در زمان انتشار فقط از متن پشتیبانی خواهد کرد و فاقد قابلیت‌های چندوجهی خواهد بود. مدل‌های هوش مصنوعی چندوجهی علاوه‌بر متن می‌توانند تصاویر را پردازش کنند. آزمایش‌کنندگان اولیه اشاره کرده‌اند که ارائه‌ی پاسخ به پرسش‌های ساده ازطریق این مدل گاهی اوقات زمان زیادی طول می‌کشد. اگرچه هدف Strawberry به‌خاطرسپردن مکالمات قبلی برای ارائه‌ی پاسخ‌های شخصی‌تر است، طبق گزارش‌ها این ویژگی درحال‌حاضر با برخی ناسازگاری‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

انتظار می‌رود قیمت‌گذاری Strawberry با مدل فعلی ChatGPT که شامل سطوح رایگان و مبتنی‌بر اشتراک است، متفاوت باشد. طبق این گزارش، مدل هوش مصنوعی جدید OpenAI احتمالاً در چند پلن پولی عرضه می‌شود که محدودیت‌هایی را در تعداد پیام‌هایی اعمال خواهد کرد که کاربران می‌توانند در هر ساعت ارسال کنند.

علاوه‌بر‌این، گزینه‌ای برای پلن پولی گران‌تر با سرعت پاسخ‌گویی بیشتر دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود مشتریان پولی ChatGPT Plus قبل از کاربرانی که از نسخه‌ی رایگان این چت‌بات استفاده می‌کنند، به مدل Strawberry دسترسی یابند.

معرفی Strawberry می‌تواند انرژی تازه‌ای به گروه ChatGPT تزریق کند و تا زمان ورود ChatGPT 5 شکاف موجود را پُر کند. دراین‌میان، گوگل نیز تلاش‌های زیادی در حوزه‌ی هوش مصنوعی می‌کند. این شرکت با هوش مصنوعی جمنای (Gemini) گام‌های بزرگی برداشت و آن را به دستیار هوشمند پیش‌فرض در گوشی‌های سری پیکسل ۹ خود تبدیل کرد. غول جست‌وجوی اینترنت به‌تدریج جمنای را با مجموعه برنامه‌ها و خدمات خود ادغام می‌کند و باید دید ادامه‌ی مسیر رقابت چگونه طی خواهد شد و کدام شرکت از دیگری سبقت خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات