تعریف عکس از نگاه بزرگان فناوری؛ اپل و گوگل اختلاف‌نظر دارند

پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
گوشی آیفون ۱۶ پرو در دست در حال عکس برداری
کوپرتینویی‌ها نظر متفاوتی درباره‌ی ویژگی‌های هوش مصنوعی برای ویرایش و اصلاح عکس دارند که با فلسفه‌ی گوگل متفاوت است.
تبلیغات

یکی از مدیران ارشد اپل نظر خود را درباره‌ی اینکه عکس چیست و چرا این شرکت ابزارهای ویرایش سنگین هوش مصنوعی را ارائه نمی‌دهد، به‌اشتراک گذاشته است. برخلاف گوگل که قابلیت‌های ویرایش عکس متنوعی را در گوشی‌های اندرویدی به‌کار می‌‌گیرد، هوش اپل به ویرایش‌های ضروری بسنده می‌کند.

مراسم رونمایی از گوشی پیکسل ۹ بدون شک مملو از ویژگی‌های هوش مصنوعی برای ادیت عکس بود؛ تا جایی که حتی یک تصویر واقعی را به چیزی کاملاً ساختگی اما واقع‌گرایانه تبدیل می‌کرد. چند هفته بعد، آیفون ۱۶ معرفی شد و در کمال تعجب، اپل هیچ قابلیت هیجان‌انگیزی برای ویرایش عکس با AI معرفی نکرد. اکنون یکی از مدیران اپل نظر خود را درباره‌ی تعریف عکس بیان می‌کند که تضاد واضحی را بین فلسفه‌ی اپل و گوگل نشان می‌دهد.

دو گوشی در کنار یکدیگر
ابزار هوش مصنوعی Magic Editor پیکسل ۹
Google

گوگل به کاربران خود ابزارهای لازم برای ثبت خاطرات بیش‌از حد فانتزی را که واقعی نیستند، ارائه می‌دهد. می‌توانید حالت چهره‌ی خود را در تصویر عوض کنید، رنگ‌های پس‌زمینه را تغییر دهید، اشیاء را اضافه یا حذف کنید، خود را به یک عکس گروهی ملحق کنید و موارد دیگر. این ویژگی‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویری از آنچه که می‌توانست در یک روز ایدئال اتفاق بیفتد، ذخیره کنند.

از سوی دیگر، اپل به مفاهیم عکاسی سنتی پایبند است و درعین‌حال از ویرایش‌هایی حمایت می‌کند که عکس‌ها را بهبود می‌بخشند؛ اما ذات آن‌ها را تغییر نمی‌دهند. بنابراین، به‌جای اینکه به کاربران اجازه دهد بهترین حالات چهره‌ی افراد داخل عکس را ادغام کنند، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از بین فریم‌های مختلفی که توسط یک عکس زنده ثبت شده‌اند، یکی را انتخاب کنند.

ابزار جدید پاک‌سازی هوش مصنوعی اپل به کاربران کمک می‌کند تا موارد مزاحم را از عکس‌ها حذف کنند؛ بدون اینکه به پس‌زمینه‌ی عکس دست بزنند.

جان مک‌کورمک، معاون مهندسی نرم‌افزار دوربین اپل، در بیانیه‌ای به ورج گفت: «ما دوست داریم به این شکل به عکس فکر کنیم که یک جشن شخصی از چیزی است که واقعاً و به‌طور تصادفی اتفاق افتاده است؛ چه یک چیز ساده مانند فنجانی قهوه با طراحی جالب باشد، یا اولین قدم‌های فرزند یا آخرین نفس‌های والدین. این چیزی است که نشانه‌ای در زندگی حقیقی فرد محسوب می‌شود و شایسته‌ی ثبت‌شدن. به‌همین دلیل، وقتی به‌فکر تکامل دوربین هستیم، به‌شدت به سنت پایبندیم.»

برخلاف گوگل، خالق آیفون می‌خواهد لحظاتی را ثبت کند که واقعاً اتفاق افتاده‌اند؛ نه اینکه خاطرات بی‌نقصی بسازد. مک‌کورمک تأکید می‌کند که عکاسی سنتی، تأثیرگذاری و قابلیت اعتماد بیشتری دارد. بنابراین، به‌راحتی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که iOS به‌زودی هیچ ابزار ویرایش عجیب و غریب مبتنی‌بر هوش مصنوعی ارائه نخواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات