گزارش IDC: عامل اصلی رشد AI PC-ها نیاز کاربران به ارتقای سختافزار است، نه هوش مصنوعی
کارشناسان IDC معتقدند که کاربران با هدف بهرهمندی از هوش مصنوعی کامپیوترهای شخصی را ارتقاء نمیدهند؛ بلکه نیاز به ارتقاء سختافزار باعث افزایش فروش کامپیوترهای هوش مصنوعی میشود.
محبوبیت پردازندههای هوش مصنوعی روزبهروز درحال افزایش است؛ بهویژه با عرضهی اسنپدراگون ایکس، ایامدی رایزن AI 300 و اینتل کور اولترا 200V که NPU-هایی با قدرت ۴۰ ترافلاپس و بالاتر ارائه میدهند.
براساس گزارش جدید IDC Research، پذیرش کامپیوترهای هوش مصنوعی بهویژه کامپیوترهای ویندوزی کوپایلت پلاس، عمدتاً بهدلیل نیاز به خرید کامپیوترهای جدید یا نیاز به ارتقاء لپتاپهای موجود است؛ نه بهدلیل قابلیتهای هوش مصنوعی آنها.
جیتش اوبرانی، یکی از مدیران ارشد IDC، میگوید: «هوش مصنوعی اخیراً به یک واژهی رایج تبدیل شده، اما هنوز محرک خرید در بین خریدارهای کامپیوتر نیست.»
اوبرانی میافزاید که اکثر مشتریان خردهفروشیها از مزایای واحد پردازش عصبی (NPU) بیخبرند. سازندگان لپتاپها باید مزایای NPU-ها را بیان کنند تا خریداران بتوانند ویژگیهای کامپیوترهای هوش مصنوعی را بفهمند.
بهرغم بازاریابی تهاجمی مایکروسافت برای کامیپوترهای کوپایلت پلاس، فروش فعلی این دستگاهها کمتر از حد انتظار است. از آنجایی که تمام پردازندههای جدید اینتل، AMD و کوالکام دارای NPU داخلی هستند، انتظار میرود فروش کامپیوترهای مبتنیبر هوش مصنوعی در سالهای آینده بهطور تصاعدی رشد کند.
دسته محصول | فروش در ۲۰۲۴ | رشد ۲۰۲۳/۲۰۲۴ | فروش در ۲۰۲۸ | رشد در ۲۰۲۷/۲۰۲۸ | رشد مرکب سالانه |
---|---|---|---|---|---|
تبلت | ۱۳۷٫۹ میلیون | ۷٫۲ درصد | ۱۴۰٫۵ میلیون | ۰ درصد | ۰٫۵۰ درصد |
کامیپوترهای سنتی | ۲۶۱ میلیون | ۰٫۳ درصد | ۲۸۰٫۷ میلیون | ۰٫۶ درصد | ۱٫۸۰ درصد |
مجموع | ۳۹۸٫۹ میلیون | ۲٫۶ درصد | ۴۲۱٫۳ میلیون | ۰٫۴ درصد | ۱٫۴۰ درصد |
برای سال ۲۰۲۴ انتظار میرود فروش ثابت بماند و رشد بازار به ۰٫۳ درصد محدود شود. باوجوداین کاهش فروش کامپیوترهای شخصی با رشد فروش تبلتها جبران خواهد شد. انتظار میرود فروش تبلتها ۷٫۲ درصد افزایش یابد که عمدتاً ناشی از ارائهی مدلهای جدید تبلت به بازار است؛ چراکه سازندهها مدلهای جدید را با عملکرد بهتر و صفحهنمایش بزرگتر عرضه میکنند.
نکتهی قابلتوجه این است که آیپد هیچ تاثیری بر رشد فروش تبلتها ندارد و رشد اصلی ناشی از رویکرد تهاجمی سازندگان تبلتهای اندرویدی است.
تحلیلگر ارشد IDC میگوید: «نیمهی اول سال ۲۰۲۴ نشان داد که برخی از فروشندگان تا چه حد هنگام رقابت در بازار تبلتها تهاجمی عمل کردند و از فرصتها برای تقاضای پایدار تبلتها در مناطق نوظهور مانند آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن) و چین بهره گرفتند.»
درنهایت انتظار میرود رشد بلندمدت تبلتها تا سال ۲۰۲۸ به صفر برسد؛ چراکه تبلتها هنوز عملکرد کاملی در حد لپتاپها ندارند.