چین شرکت‌های داخلی هوش مصنوعی را به فاصله‌گرفتن از تراشه‌های غربی تشویق کرد

شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گرافیک هوش مصنوعی انویدیا
چین به‌منظور کاهش وابستگی‌ها به شرکت‌های آمریکایی و حمایت از تراشه‌سازان داخلی، از خرید تراشه‌های انویدیا خودداری کنند.
تبلیغات

چین تلاش‌های خود را برای کاهش وابستگی به فناوری‌های خارجی تشدید کرده است و شرکت‌های داخلی را تشویق می‌کند که به‌جای تراشه‌های هوش مصنوعی تولید شرکت آمریکایی انویدیا، از تراشه‌های داخلی استفاده کنند. این اقدام با هدف تقویت صنعت نیمه‌هادی‌های چین و مقابله با تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.

به‌گزارش بلومبرگ، مقام‌های چینی به استارتاپ‌های هوش مصنوعی توصیه کرده‌اند که به‌منظور آمادگی برای محدودیت‌های احتمالی بیشتر آمریکا و حمایت از تولید‌کنندگان تراشه‌ی داخلی، از خرید شتاب‌دهنده‌های H20 انویدیا خودداری کنند. این راهنمایی در واکنش به کنترل‌های صادراتی دولت بایدن صادر شده است که دسترسی چین به سخت‌افزارهای پیشرفته هوش مصنوعی، از‌جمله تراشه‌های A100 و H100 انویدیا را محدود کرده است.

محدودیت‌های آمریکا بر صادرات تجهیزات پیشرفته‌ی هوش مصنوعی به چین، تأثیرات زیادی بر غول‌های فناوری چین مانند بایت‌دنس و علی‌بابا گذاشته و باعث شده است تا برخی از شرکت‌ها به اجاره‌ی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) و حتی بازارهای سیاه روی بیاورند. در‌ همین‌ حال، شرکت‌های داخلی مانند هواوی و بایرنتک (Birentech) راه‌حل‌های داخلی خود را معرفی کرده و توانسته‌اند جایگاهی در بازار پیدا کنند.

بازار چین برای انویدیا همچنان حیاتی است و ۱۲ درصد از درآمد فصلی آن (حدود ۳٫۷ میلیارد دلار) را تشکیل می‌دهد. انویدیا با معضلی پیچیده روبه‌روست. این شرکت باید به معرفی راه‌حل‌های مطابق با مقررات ادامه دهد؛ وگرنه تجارت خود در چین را به‌خطر خواهد انداخت؛ به‌ویژه با احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا بر صادرات پردازنده‌های گرافیکی H20.

مقام‌های چینی، ازجمله وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، راهنمایی‌های غیررسمی (Window Guidance) برای کاهش استفاده از محصولات انویدیا صادر و شرکت‌ها را به استفاده از فروشندگان داخلی مانند هواوی و کمبریکن (Cambricon) تشویق کرده‌اند. با‌این‌حال، صنعت تراشه‌های هوش مصنوعی چین با وجود سرمایه‌گذاری‌های سنگین دولت و یارانه‌های ارائه‌شده، از‌لحاظ فناوری همچنان از انویدیا عقب است.

شرکت‌های فناوری چینی اکنون بر سر دوراهی مانده‌اند. برخی از آن‌ها در تلاش‌اند تا ضمن خرید تراشه‌های داخلی برای جلب رضایت پکن، پیش از اعمال تحریم‌های احتمالی آمریکا تراشه‌های H20 انویدیا را نیز بخرند. این وضعیت نشان‌دهنده‌ی مشکلات موجود در حرکت به‌سمت تراشه‌های داخلی و فاصله‌گرفتن از تراشه‌های پیشرو خارجی در بخش هوش مصنوعی در حال رشد چین است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات