شرکت مادر تیک‌تاک مدل هوش مصنوعی جدیدی را با تراشه‌های هواوی تعلیم می‌دهد؛ گزارش رویترز

دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
مطالعه 2 دقیقه
تراشه هوش مصنوعی | AI SoC
بایت‌دنس برای توسعه‌ی مدل جدید هوش مصنوعی خود به یکی از بزرگ‌ترین خریداران تراشه‌های هوش مصنوعی هواوی تبدیل شده است.
تبلیغات

به گزارش رویترز، بایت‌دنس به‌عنوان شرکت مادر تیک‌تاک، قصد دارد مدل هوش مصنوعی خود را که با تراشه‌های هواوی آموزش داده شده است، توسعه دهد. محدودیت‌های ایالات متحده برای غول رسانه‌های اجتماعی چینی، این شرکت را برای تأمین ملزومات خود، بیشتر به سمت کشور چین سوق می‌دهد.

ایالات متحده از سال ۲۰۲۲ شروع به محدود کردن صادرات تراشه‌های پیشرفته‌ی هوش‌ مصنوعی به شرکت‌های چینی کرد. نتیجتاً بایت‌دنس بیشتر به سمت خرید از تأمین‌کنندگان چینی‌ تولیدکننده‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی متمایل شد.

گفته می‌شود که قدم بعدی بایت‌دنس در رقابت هوش مصنوعی، استفاده از تراشه‌ی Ascend 910B هواوی برای آموزش یک مدل زبانی بزرگ است. ظاهراً درحال‌حاضر روی ساخت مدل جدید هوش مصنوعی کار می‌کند، اما هنوز معلوم نیست که آیا برای این کار از تراشه‌های هواوی استفاده خواهد کرد یا خیر.

بایت‌دنس درحال‌حاضر عمدتاً از Ascend 910B برای وظایف ساده‌تر استفاده می‌کند که شامل انجام پیش‌بینی توسط مدل‌های هوش مصنوعی‌ای که پیش‌تر آموزش دیده‌ بودند، است. آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به توان پردازش حجم عظیمی از داده‌ها نیاز دارد و فعلاً تنها در تراشه‌های پرقدرت و شناخته‌شده، مثل مدل‌هایی که شرکت انویدیا تولید می‌کند، یافته می‌شود.

یکی از افراد مطلع در زمینه‌ی هوش مصنوعی شرکت بایت‌دنس می‌گوید پیچیدگی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید بایت‌دنس که با پارامتر‌های محاسباتی اندازه‌گیری می‌شود، کمتر از مدل هوش مصنوعی پیشین بایت‌دنس، یعنی مدل Doubao است.

اگرچه سخنگوی تیک‌تاک در واشنگتن به نمایندگی از بایت‌دنس گفت که هیچ مدل هوش مصنوعی جدیدی در دست توسعه نیست، اما این شرکت بیش‌ از ۱۰۰٬۰۰۰ واحد تراشه‌ی Ascend 910B به هواوی سفارش داده و تا مرداد ماه تنها ۳۰٬۰۰۰ عدد را تحویل گرفته است.

ظاهراً محدودیت عرضه و قدرت محاسباتی محدود تراشه‌های هواوی نسبت به تراشه‌های پیشرفته‌تر انویدیا، بایت‌دنس را از تعیین جدول زمانی برای مدل جدید هوش مصنوعی خود بازداشته‌ است.

تکنولوژی فعلی هوش مصنوعی بایت‌دنس در چت‌بات Doubao و ابزار تبدیل متن به ویدئو Jimeng به کار گرفته شده است. این شرکت دو مدل هوش مصنوعی بر پایه‌ی Doubao را برای رقابت با OpenAI معرفی کرد.

چت‌بات شرکت بایت‌دنس از اوایل سال ۲۰۲۴ محبوبیت‌ زیادی پیدا کرده و به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های چین با بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال ماهانه تبدیل شده است.

تأکید زیاد بایت‌دنس بر هوش مصنوعی، آن را به یکی از بزرگ‌ترین خریداران تراشه‌های هوش مصنوعی هواوی تبدیل کرده است و همچنین بزرگ‌ترین خریدار تراشه‌ی H20 AI انویدیا محسوب می‌شود. انویدیا این تراشه را با در نظر گرفتن محدودیت‌های ایالات متحده و مخصوص بازار چین توسعه می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات