آمریکا با تصویب قانونی جدید، صادرات تراشه هوش مصنوعی به خاورمیانه را تسهیل می‌کند

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا
آمریکا فروش تراشه‌های هوش مصنوعی به برخی کشورهای خاورمیانه را به‌صورت کنترل‌شده تسهیل خواهد کرد.
تبلیغات

وزارت بازرگانی ایالات متحده قانونی را تصویب کرد که می‌تواند صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به دیتاسنترهای داخل خاورمیانه را تسهیل کند. از سال گذشته تاکنون، صادرکنندگان آمریکایی ملزم بودند تا قبل از ارسال پردازنده‌های پیشرفته به برخی از مناطق خاورمیانه و آسیای مرکزی، مجوز دریافت کنند.

براساس قانون جدید، دیتاسنترها می‌توانند برای کسب وضعیت کاربر تأییدشده (Validated End User) درخواست دهند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تراشه‌ها را تحت یک اعتبار عمومی دریافت کنند. این روش موجب می‌شود تأمین‌کنندگان آمریکایی احتیاجی به کسب مجوزهای جداگانه برای ارسال تراشه‌ نداشته باشند.

به‌گزارش رویترز از یک مقام آمریکایی، ایالات متحده با دیتاسنترهای خارجی که به‌عنوان کاربر نهایی تأیید شده باشند و همچنین با دولت‌هایشان همکاری خواهد کرد تا امنیت فناوری را تضمین کند.

این اقدام در مواجهه با نگرانی‌های واشنگتن صورت می‌گیرد که خاورمیانه به کانالی برای صادرات پردازنده‌های پیشرفته به چین تبدیل شود که ارسال آن‌ها به‌صورت مستقیم به چین ممنوع است.

G42، شرکت هوش مصنوعی مستقر در امارات متحده‌ی عربی به‌دلیل روابط گسترده‌ی سابق با چین، مرکز توجه مقامات آمریکا بوده است. پیش‌تر، مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد ۱٫۵ میلیارد دلار در G42 سرمایه‌گذاری کند و برنامه‌هایی برای تأمین تراشه‌ و افزایش پیچیدگی مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت در نظر دارد.

تصمیم ردموندی‌ها با سخت‌گیری نمایندگان کنگره‌ی آمریکا مورد بررسی قرار گرفت، حتی با وجود اینکه G42 اعلام کرده بود که از چین جدا شده و محدودیت‌های تحمیلی آمریکا برای همکاری با شرکت‌های آمریکایی را پذیرفته است.

به‌گفته‌ی وزارت بازرگانی، دیتاسنترهایی که برای تأیید درخواست می‌دهند، تحت فرایند بررسی دقیق قرار خواهند گرفت تا اطمینان حاصل شود که اقدامات حفاظتی به‌درستی اجرا خواهد شد.

طبق قانون جدید، متقاضیان باید با الزامات گزارش‌دهی و بررسی‌های میدانی توسط نمایندگان دولت ایالات متحده موافقت کنند و کشورهای میزبان ممکن است نیاز به ارائه‌ی تضمین‌هایی در مورد استفاده‌ی ایمن و مطمئن از فناوری داشته باشند.

وزیر بازرگانی آمریکا افزود مجوزی که در نهایت صادر می‌شود، محدودیت‌هایی روی تعداد و نوع تراشه‌هایی که می‌تواند به یک دیتاسنتر خاص صادر شود، اعمال خواهد کرد. او هدف از این کار را «گسترش استفاده‌ی کشورهای مختلف از فناوری‌های هوش مصنوعی، ضمن کاهش احتمال خطر برای آمریکا و جهان» عنوان کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات