روی ترسناک فناوری؛ دانشجویان هاروارد شناسایی و استخراج آنی اطلاعات افراد را با عینک هوشمند متا ممکن کردند

پنج‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
مرد جوان با عینک هوشمند بر چشم او
تشخیص چهره‌ی آنی با استفاده از عینک‌های هوشمند و مدل‌های هوش مصنوعی که دردسترس همه قرار دارند، می‌تواند حریم خصوصی را به‌شدت درمعرض خطر قرار دهد.
تبلیغات

دو دانشجوی هاروارد موفق شدند از عینک هوشمند و فناوری تشخیص‌چهره برای شناسایی فوری هویت، شماره تلفن و آدرس افراد استفاده کنند. آن‌ها از عینک‌های متا Ray-Ban و پایگاه‌های داده عمومی استفاده کرده‌اند تا نشان دهند این فناوری چگونه می‌تواند اطلاعات شخصی را به‌طور لحظه‌ای نشان دهد.

فناوری I-XRAY با استفاده از قابلیت پخش‌زنده‌ی عینک‌ هوشمند متا و ترکیب آن با هوش مصنوعی، چهره‌ها را شناسایی و اطلاعات مربوط به افراد را از پایگاه‌های داده استخراج می‌کند. این فناوری حتی اطلاعات اقوام افراد را هم نمایش می‌دهد. دو دانشجوی هاروارد توانستند با روش مذکور چندنفر از همکلاسی‌ها و افراد غریبه را شناسایی کنند و اطلاعات شخصی آن‌ها را به‌دست آورند.

پخش از رسانه

فناوری تشخیص‌چهره بسیار دقیق شده است و تکنولوژی I-XRAY عملاً از ترکیب چندین فناوری موجود بهره می‌برد. با وجود این فناوری‌ها نگرانی‌های زیادی درباره‌ی حریم خصوصی به‌وجود آمده است، به‌خصوص از زمانی‌که شرکت Clearview AI از آن برای کمک به نیروهای پلیس استفاده کرد. تفاوت اصلی فناوری مذکور در استفاده از عینک‌های هوشمندی است که به‌راحتی دردسترس همه قرار دارند.

طبق اعلام دو دانشجوی هاروارد، هدف آن‌ها را از ساخت پروژه‌ی تشخیص هویت افراد با عینک هوشمند، آگاهی‌بخشی درباره‌ی دسترسی آسان به چنین فناوری‌هایی بوده است و قصد انتشار عمومی آن را ندارند. آن‌ها با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ و منابع داده‌ی گسترده نشان داده‌اند که چگونه می‌توان اطلاعات شخصی افراد را به‌صورت خودکار شناسایی کرد.

حریم خصوصی همواره مسئله‌ای مهم در عینک‌های هوشمند بوده است. هرچند ابزارهایی مثل متا Ray-Ban برای پذیرش گسترده‌ی عموم مردم طراحی شده‌اند، اما همچنان نگرانی‌هایی درباره‌ی سوءاستفاده از آن‌ها وجود دارد. با اینکه برخی ابزارهای حریم‌خصوصی در عینک‌های هوشمند تعبیه شده است، تشخیص آن‌ها در شرایط واقعی و محیط‌های شلوغ دشوار به‌نظر می‌رسد و امکان دارد مردم متوجه فیلم‌برداری نشوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات