هشدار نیویورک‌تایمز به موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی Perplexity: از محتوای ما استفاده نکنید

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
لوگو نیویورک‌تایمز در سر در ساختمان
نیویوررک‌تایمز به موتور جست‌وجوی هوش مصنوعی پرپلکسیتی بابت استفاده از مطالبش هشدار داد.
تبلیغات

روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز در نامه‌ای رسمی خطاب به استارتاپ هوش مصنوعی پرپلکسیتی، خواستار توقف فوری استفاده از محتوای این روزنامه شد. هشدار نیویورک‌تایمز در پی گزارش‌هایی مبنی‌بر استفاده‌ی غیرمجاز پرپلکسیتی از مطالب همین روزنامه مطرح شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز درحال‌حاضر علیه شرکت‌های OpenAI و مایکروسافت نیز به‌دلیل استفاده‌ی غیرقانونی از محتوای خود در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، اقدام قانونی کرده است. پیش‌تر نشریات فوربس و Condé Nast ادعای مشابهی مبنی‌بر استفاده‌ی غیرمجاز پرپلکسیتی از مطالبشان مطرح کرده بودند.

نیویورک‌تایمز در بخشی از نامه‌اش می‌نویسد: «پرپلکسیتی و شرکای تجاری‌اش، با بهره‌برداری غیرمجاز از مطالب روزنامه‌نگاری دقیق، پژوهش‌شده و ویراستاری‌شده‌ی نیویورک‌تایمز، بدون اخذ مجوز لازم، به‌طور غیرقانونی سود برده‌اند.»

نیویورک‌تایمز صراحتاً استفاده از محتوای خود برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را ممنوع کرده و با به‌روزرسانی فایل robots.txt، دسترسی چندین خزنده‌ی هوش مصنوعی، از جمله خزنده‌ی شرکت پرپلکسیتی، به محتوای خود را مسدود کرده است. فایل robots.txt به موتورهای جست‌وجو اعلام می‌کند که کدام صفحات وب قابل فهرست‌بندی هستند.

سارا پلاتنیک، سخنگوی پرپلکسیتی، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که این شرکت از وب اقدام به جمع‌آوری داده‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی می‌کند. او با دفاع از عمل «فهرست‌بندی صفحات وب و نمایش اطلاعات واقعی»، استدلال می‌کند که هیچ نهاد یا سازمانی نمی‌تواند ادعای انحصار بر مطالب داشته باشد.

در پی اتهامات مطرح‌شده در خصوص سرقت ادبی در فصل تابستان، پرپلکسیتی با چندین ناشر قراردادهایی منعقد کرد. بر اساس این توافقات، ناشرانی همچون فورچون، تایم و تگزاس تریبون، در ازای همکاری با پرپلکسیتی، از مزایایی همچون درآمد حاصل از تبلیغات و اشتراک رایگان برخوردار خواهند شد.

آراویند سرینیواس، مدیرعامل پرپلکسیتی، در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال اظهار داشت که این شرکت هیچ تمایلی به ایجاد مخالفت یا تقابل با هیچ‌یک از بازیگران این حوزه را ندارد و مایل است با تمامی ناشران، از جمله روزنامه‌ی نیویورک تایمز، همکاری کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات