وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست از شرکت هوش مصنوعی Perplexity به‌اتهام نقض کپی‌رایت شکایت کردند

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
موتور جست و جوی هوشمند پرپلکسیتی هوش مصنوعی
وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست از Perplexity به دلیل نقض کپی‌رایت، شکایت می‌کنند.
تبلیغات

بنابر گزارش Engadget، وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌‌پست، از شرکت نوپای هوش مصنوعی Perplexity شکایت کردند و این شرکت را به‌دلیل نقض حق‌نشر محتوای خود، تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند.

وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست ادعا کرده‌اند که شرکت هوش مصنوعی Perplexity بدون دریافت اجازه‌ی رسمی و پرداخت حق کپی‌رایت از الگوریتم‌های خود برای جمع‌آوری، تحلیل و بازنشر محتوای آن‌ها استفاده کرده است. این روزنامه‌ها معتقدند که استفاده‌ی غیرمجاز از محتوای‌شان به Perplexity امکان می‌دهد تا با استفاده از اطلاعات معتبر و کیفیت بالا، خدمات خود را بهبود بخشد و بدین‌ترتیب سودآوری بیشتری داشته باشد.

وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست ادعا می‌کنند که Perplexity با استفاده‌ی غیرمجاز از مقالات‌شان برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ خود، به کسب‌وکارشان آسیب می‌رساند. آن‌ها بر این باورند که Perplexity با ارائه‌ی پاسخ‌های دقیق و جامع به پرسش‌های کاربران براساس محتوای وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست، ترافیک وب‌سایت‌ها را کاهش می‌دهد و باعث زیان مالی می‌شود.

از موارد دیگری در شکایت وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست علیه Perplexity می‌توان‌ به ارائه‌ی کامل مقالات توسط Perplexity به کاربران اشاره کرد. این دو روزنامه همچنین معتقد هستند که شرکت نوپای هوش مصنوعی، در مواردی اطلاعات نادرست و ساخته‌شده‌ای را به مقالات آن‌ها نسبت می‌دهد که باعث خدشه‌دار شدن اعتبار و برند رسانه‌های یادشده می‌شود.

نیوز کورپ (News Corp)، مالک نشریاتی همچون وال‌‌استریت ژورنال، نیویورک‌پست و دیلی‌تلگراف، از دادگاه می‌خواهد که Perplexity را از استفاده‌ی بدون اجازه از محتوای نشریات تحت مالکیت خود، منع کند و همچنین خواستار پرداخت خسارت تا سقف ۱۵۰ هزار دلار برای هر مورد نقض کپی‌رایت است. نیوزکورپ اوایل امسال با OpenAI قراردادی امضا کرد که به مالک ChatGPT اجازه می‌دهد تا مقالات وب‌سایت‌هایش را برای آموزش مدل‌های خود، در پنج سال آینده استفاده کند و در ازای آن مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار دریافت کند.

درنهایت دعوای حقوقی وال‌استریت ژورنال و نیویورک‌پست علیه شرکت هوش مصنوعی Perplexity به‌دلیل نقض کپی‌رایت، چالش‌های جدید حقوقی در دنیای هوش مصنوعی و تکنولوژی را نشان می‌دهد. این مسئله می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روند کار شرکت‌های هوش مصنوعی و نحوه‌ی استفاده از محتواهای دیگر کسب‌و‌کارها داشته باشد. رعایت حقوق کپی‌رایت و قوانین مرتبط با آن، امری ضروری برای توسعه پایدار و اخلاقی تکنولوژی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات