هوش مصنوعی پرچمدار بعدی OpenAI پاییز امسال از راه می‌رسد؛ ادعای ورج

جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
لوگو چت بات OpenAI ChatGPT
بر اساس گزارشی جدید، هوش مصنوعی بزرگ بعدی OpenAI با نام «اوراین» تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.
تبلیغات

وب‌سایت ورج در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد که مدل هوش مصنوعی بعدی OpenAI با نام اوراین (Orion) تا ماه دسامبر ۲۰۲۴ (آذر و دی ۱۴۰۳) از راه می‌رسد.

اوراین برخلاف مدل‌هایی مثل GPT-4o و o1 قرار نیست از همان ابتدا ازطریق ChatGPT دردسترس عموم قرار بگیرد. به ادعای ورج، OpenAI در ابتدا دسترسی به اوراین را برای شرکت‌هایی که ارتباط نزدیک با آن‌ها دارد، امکان‌پذیر می‌کند تا شرکت‌ها مشغول توسعه‌ی سرویس‌ها و محصولات خود بر پایه‌ی اوراین شوند.

ورج می‌گوید مهندسان مایکروسافت می‌خواهند تا ماه نوامبر ۲۰۲۴ (آبان و آذر ۱۴۰۳) مدل هوش مصنوعی اوراین را روی سرورهای پلتفرم ابری آژور میزبانی کنند.

کارمندان OpenAI به اوراین به‌عنوان جایگزین GPT-4 نگاه می‌کنند، اما فعلا نام نهایی آن مشخص نیست و شاید OpenAI از عبارت دیگری به‌جای GPT-5 استفاده کند.

ورج می‌گوید برنامه‌ی OpenAI برای انتشار اوراین ممکن است دست‌خوش تغییر شود. OpenAI و مایکروسافت به درخواست ورج برای شفاف‌سازی درباره‌ی این گزارش پاسخ ندادند.

پیش‌تر یکی از مدیران ارشد OpenAI گفته بود که هوش مصنوعی بعدی این شرکت تا ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از GPT-4 خواهد بود که ادعایی چشمگیر است.

اوراین با هوش مصنوعی o1 که دو ماه پیش معرفی شد، تفاوت دارد. هدف نهایی OpenAI این است که در گذر زمان، مدل‌های زبانی بزرگش را ادغام کند تا مدل بسیار قدرتمندتری به‌وجود بیاید؛ مدلی که ممکن است در نهایت همان هوش جامع مصنوعی (AGI) یا هوش مصنوعی انسان‌گونه لقب بگیرد.

انتشار هوش مصنوعی اوراین در زمانی حساس برای OpenAI انجام می‌گیرد؛ استارتاپی پرحاشیه که اخیرا ۶٫۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است و قصد دارد تغییراتی چشمگیر در ساختار سازمانی‌اش اعمال کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات