سم آلتمن شایعه مربوط‌به هوش مصنوعی بعدی OpenAI را «جعلی» خواند

جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن OpenAI
مدیرعامل OpenAI شایعات مربوط‌به عرضه‌ی مدل هوش مصنوعی نسل بعدی این شرکت در ماه دسامبر را رد کرد.
تبلیغات

سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گزارش‌های اخیر درباره‌ی برنامه‌های شرکت برای معرفی مدل جدید هوش مصنوعی در ماه دسامبر (آذر و دی) را قویاً رد کرد و در پست خود در ایکس، این شایعات را «اخبار کذب» نامید. این اظهار نظر درحالی مطرح شده که گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی احتمال عرضه‌ی مدل هوش مصنوعی نسل بعدی این شرکت، با اسم رمز احتمالی اوریون (Orion)، افزایش یافته است.

بر اساس گزارش اولیه‌ی ورج، OpenAI ظاهراً قصد داشت مدل جدیدی را که به‌عنوان جانشین GPT-4 شناخته می‌شود در دومین سالگرد انتشار ChatGPT در ماه دسامبر رونمایی کند. این گزارش اشاره داشت که برخلاف عرضه‌های قبلی، مدل جدید به‌صورت محدود دردسترس خواهد بود و اولویت استفاده از آن به شرکت‌های همکار نزدیک مانند مایکروسافت داده می‌شود که از طریق میزبانی در Azure به آن دسترسی خواهند داشت.

ادعاهای مربوط‌به مدل جدید، به‌ویژه با توجه به مدل‌های اخیر این شرکت، در محافل فناوری بازتاب گسترده‌ای داشت. حدود یک ماه و اندی پیش بود که این شرکت جدیدترین مدل‌های هوش مصنوعی خود، از جمله OpenAI o1 و o1-mini را معرفی کرد که توانایی‌های پیشرفته‌ای در استدلال در حوزه‌های برنامه‌نویسی، ریاضیات و علوم دارند.

مدل o1 توانسته قابلیت‌های چشم‌گیری از خود نشان دهد؛ به‌طوری که بر اساس معیارهای عملکردی، می‌تواند مصاحبه‌ی استخدامی جایگاه مهندس تحقیقاتی OpenAI در زمینه‌ی برنامه‌نویسی را با موفقیتی بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پشت سر بگذارد.

تحولات تازه‌ در شرایطی رخ می‌دهند که OpenAI با چالش‌های متعددی از جمله جدایی مدیران ارشد، شایعات مربوط‌به ورشکستگی و اتهامات نقض قانون کپی‌رایت در آمریکا رو‌به‌رو بوده است.

این نخستین‌بار نیست که OpenAI مجبور شده تا به شایعات پیرامون مدل‌های آتی خود پاسخ دهد. در ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲) نیز شایعات مشابهی پیرامون معرفی یک موتور جست‌وجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و مدل GPT-5 به‌گوش رسید که آلتمن پیش‌از رویداد ویژه‌ی شرکت که در آن مدل GPT-4o معرفی شد، این شایعات را رد کرده بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات