آلفابت شرکت کانادایی تولیدکننده عینک واقعیت افزوده را میخرد
دنیای واقعیت ترکیبی، بهویژه واقعیت افزوده، میتواند عصر جدیدی از پردازش را در تاریخ ایجاد کند. بهعقیدهی بسیاری از کارشناسان، این ابزارهای تعاملی کارایی زیادی در آینده خواهند داشت و حتی شاید تعاملهای اجتماعی را هم تحتتأثیر قرار دهند. دراینمیان، شرکتهای متعدد بهدنبال پیشیگرفتن از یکدیگر برای عرضهی محصولات بهینه به بازار هستند. از سالها پیش، گوگل مشغول توسعهی پروژهی عینک واقعیت افزودهی گوگلگلس است و درمقابل، شایعات و اخبار متعددی هم از تلاش اپل برای ورود جدی به بازار حکایت میکند.
اخبار جدید نشان میدهد احتمالا گوگل و هولدینگ آلفابت تصمیم گرفتهاند فعالیت خود را در بازار عینکهای واقعیت افزوده با جدیت بیشتری ادامه دهند. شرکت کانادایی North، طراح و تولیدکنندهی یکی از عینکهای واقعیتافزودهی زیبای بازار، هدف احتمالی خرید آلفابت خواهد بود. در سال ۲۰۱۸، این شرکت عینک خود، North Focals را با قیمت ۹۹۹ دلار به بازار عرضه کرد که با وجود طراحی جذاب، مخاطب چندانی جذب نکرد. عینک شرکت نورث ظاهری کاملا شبیه به عینکهای معمولی دارد و تمامی سختافزار پردازشی لازم و پروژکتور تولیدکنندهی محتوا در دستهی سمت راست آن قرار میگیرد.
عینک واقعیت افزودهی Focals در تعداد محدود و با سفارش ویژه تولید میشود. شرکت کانادایی در تولید عینکی حرفهای موفق شد؛ اما پلتفرم رابط به عینک، یعنی همان گوشی هوشمند را در کنترل ندارد؛ درنتیجه، آنها نمیتوانند گزینههای زیادی به کاربر ارائه کنند. همین کمبودها باعث میشود دیگر رقبا وضعیت بهتری در بازار واقعیت افزوده داشته باشند. بسیاری از کارشناسان اپل را بازیگر مهمی در بازار مذکور تصویر میکنند که بهدلیل همان کنترل کامل روی پلتفرمها، فرصت زیادی برای پیشرفت دارد. همین فرصتها باعث شد گوگل و آلفابت بهدنبال خرید نورث بروند.
گوگل میتواند عینک نورث را با اندروید یا هر سیستمعاملی ترکیب کند که شاید در آینده در دنیای واقعیت افزوده جایگزین آن شود. اهالی مانتینویو تاکنون بارها تلاش کردهاند نسخهای تجاری از عینکی واقعیت افزوده تولید کنند و به موفقیت نرسیدهاند. شاید ترکیب توانایی نرمافزاری آنها و طراحی زیبای سختافزاری نورث بتواند محصولی مقبول و حتی جذاب را به دنیای فناوری معرفی کند. قیمت پیشنهادی آلفابت برای خرید نورث ۱۸۰ میلیون دلار تخمین زده میشود و ظاهرا دو شرکت در مراحل پایانی مذاکره قرار دارند.
آلفابت پس از خرید نورث، تنها با مسئلهی ترکیبکردن آن با دستاوردهای نرمافزاری گوگل روبهرو نیست؛ بلکه باید بسیاری از مشکلات کنونی عینک نورث فوکالز را مدنظر قرار دهد و با استفاده از منابع گستردهی خود در تیمهای فنی، مشکلات عملکردی همچون طراحی ارگونومی و گرمشدن سختافزار را برطرف کنند. درنهایت، ترکیبشدن نورث با گوگل یا هر تیم دیگر در آلفابت شاید به حرکت در مسیری منجر شود که در انتهای آن، بالاخره شاهد عرضهی یک دستگاه کامل واقعیت افزوده باشیم.