علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
خرابی ماشین لباسشویی
دلایل متعددی برای تخلیه نشدن آب ماشین لباس‌شویی وجود دارد و شناسایی آن‌ها می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.
تبلیغات

تصور کنید در پایان روزی خسته‌کننده، لباس‌های خود را به ماشین لباسشویی می‌اندازید تا برای صبح کاری بعدی تمیز شوند؛ دستگاه را روشن کرده و منتظر می‌مانید تا عملیات شست‌وشو پایان یابد اما ناگهان متوجه می‌شوید آب لباسشویی تخلیه نمی شود. در چنین شرایطی احتمالاً حس خیلی خوبی نخواهید داشت و این مشکل می‌تواند در انواع ماشین لباسشویی رخ دهد.

تخلیه نشدن آب لباسشویی می‌تواند باتوجه‌به شرایط، دلایل مختلفی داشته باشد که ازجمله می‌توان به مشکل شیلنگ یا ارتفاع نامناسب دستگاه اشاره کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم نکات قبل از خرید ماشین لباسشویی را مرور کنید تا کمتر با چنین مشکلاتی مواجه شوید.

دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

مشکل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی

بسیاری از مردم بعد از مشاهده‌‌ی تخلیه‌نشدن آب ماشین لباسشویی، با وارد کردن چند ضربه سعی می‌کنند مشکل را رفع کنند اما شاید همه‌چیز به این آسانی برطرف نشود. حتی بهترین ماشین لباسشویی ال جی، ماشین لباسشویی پاکشوما و سایر برندها نیز می‌توانند با این مورد مواجه شوند. درحالت کلی چند دلیل اصلی برای چنین مشکلی وجود دارد:

۱. مسدود بودن شیلنگ تخلیه یا فیلتر پمپ

علت تخلیه نکردن اب ماشین لباسشویی می‌تواند به مسدودبودن شیلنگ تخلیه‌ ارتباط داشته باشد. ابتدا مطمئن شوید شیلنگ تخلیه خم نشده؛ گاهی رفع این مشکل به‌سادگی صاف کردن پیچ‌خوردگی است. برای بررسی گرفتگی ابتدا باید آب را تاحد امکان از دستگاه خارج کنید زیرا امکان دارد با جدا کردن شیلنگ، باقی‌مانده‌ی آب خارج شود.

شیلنگ تخلیه لباسشویی

وسایل کوچک همیشه در ماشین لباسشویی گیر می‌کنند و اغلب به پمپ تخلیه ختم می‌شوند. پمپ در قسمت جلویی یا پشتی دستگاه قرار دارد. با بررسی این بخش می‌توان مواردی مثل سکه یا اشیاء کوچک دیگر را بیرون آورد. ازطرفی تمیز کردن فیلتر لباسشویی نیز در برخی موارد می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

نکته‌ی دیگر اینکه مسدودبودن شیلنگ تخلیه‌ی لباسشویی می‌تواند علت بوی بد ماشین لباسشویی نیز باشد، درنتیجه همیشه نسبت‌به تمیز‌بودن آن اطمینان حاصل کنید.

۲. قرار نگرفتن ماشین لباسشویی در ارتفاع تخلیه‌ی مناسب

پیدا کردن ارتفاع تخلیه‌ی مناسب برای ماشین لباسشویی احتمالاً کمی چالش‌برانگیز است. اگر این ارتفاع بیش‌از حد بالا باشد، دستگاه نمی‌تواند‌ آب را ازطریق شیلنگ به بالا بکشد و اگر خیلی کم‌ باشد، آب پس‌از پمپاژ بار دیگر به مخزن برمی‌گردد. تنظیم‌نبودن پیچ‌های ارتفاع همچنین می‌تواند علت صدای ماشین لباسشویی باشد.

ارتفاع مناسب لباسشویی

هریک از سناریوهای فوق می‌تواند دلیل عدم تخلیه‌ی آب ماشین لباسشویی باشد. ارتفاع مناسب برای تخلیه‌ی آب واشر در ماشین لباسشویی ال‌جی، ماشین لباسشویی سامسونگ یا سایر برندها می‌تواند متفاوت باشد.

خوشبختانه دفترچه‌ی راهنما، محدوده‌ی ارتفاع مناسب برای تخلیه‌ی آب را به شما ارائه می‌دهد. اگر ارتفاع کنونی کمتر از حد ایدئال است، احتمالاً باید شیلنگ تخلیه یا لوله‌ی ایستاده‌ی آن را جابه‌جا کنید. البته درصورتی که این روش مشکل را رفع نکرد راه‌های دیگری برای تخلیه‌ی دستی آب ماشین لباسشویی وجود دارد که در ادامه‌ی مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

۳. مشکل سیستم لوله‌کشی خانه

اینکه تصور کنیم تخلیه‌نشدن آب ماشین لباسشویی حتماً به خودِ این دستگاه ارتباط دارد منطقی به‌نظر می‌رسد اما گاهی اوقات، عیب اصلی به لوله‌کشی ساختمان ارتباط دارد. گرفتگی لوله‌هایی که آب کثیف ماشین‌ لباسشویی را خارج می‌کنند می‌تواند مانع تخلیه‌ی آب دستگاه شود.

سعی کنید شیلنگ تخلیه را جدا کرده و آن را به‌طور عمودی نگه دارید تا آب خارج شود. اگر انسداد خیلی دور از لوله‌ی تخلیه‌ی ساختمان نباشد، شاید بتوان آن را با ابزارهای باریک بیرون کشید. علاوه‌بر این می‌توان کمی آب داخل لوله ریخت تا مشخص شود که مسدود بوده یا خیر.

خرابی لوله‌کشی ازجمله شیر آب ورودی همچنین می‌تواند علت آب دادن لباسشویی در حالت خاموش باشد.

۴. توزیع نامناسب بار

توزیع ضعیف بار می‌تواند دلیل عدم تخلیه‌ی آب ماشین لباسشویی باشد. اگر در هر نقطه‌ای از شست‌وشو، وسایل داخل درام نامتعادل شوند، شاید ماشین لباسشویی نتواند خوب بچرخد و بدین‌ترتیب با جمع‌شدن لباس‌ها در یک‌طرف، امکان دارد آب دستگاه خارج نشود.

بسیاری از افراد هنگام توزیع نامناسب بار در ماشین لباسشویی، این دستگاه را تکان می‌دهند اما انجام مکرر چنین کاری می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب شود.

۵. خرابی سوئیچ در

هنگامی‌که سوئیچ در به‌درستی کار کند، امکان تشخیص بسته یا باز بودن آن وجود دارد و درغیراین‌صورت از اجرای چرخه جلوگیری می‌کند. اگر وسط چرخه‌، در ماشین لباسشویی را باز کرده باشید احتمالاً متوجه شده‌اید تا زمانی که آن را دوباره نبندید متوقف می‌شود. بدین‌ترتیب اگر مشکلی برای سوئیچ در رخ دهد از چرخش دستگاه جلوگیری می‌کند و این امر می‌تواند مانع تخلیه‌ی آب شود. برای آزمایش این بخش، انگشت یا نوک مداد را به سوئیچ درب فشار دهید تا مشخص شود به‌درستی کار می‌کند یا خیر.

در مقاله‌ی چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم، آموزش‌های بسیار مفیدی درمورد ماشین‌های لباسشویی برندهای مختلف ارائه شده است که شاید بتواند در این مرحله مشکل شما را نیز رفع کند.

اگر همچنان نمی‌دانید دلیل تخلیه‌ی نشدن آب از ماشین لباسشویی شما چیست احتمالاً باید از متخصص تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید. این افراد معمولاً اطلاعات زیادی درمورد مشکلات محصولاتی مثل ماشین لباسشویی دارند و به‌سرعت و بدون آسیب‌زدن به سایر اجزای دستگاه، آن‌ها را تعمیر می‌کنند.

چطور آب ماشین لباسشویی را به صورت دستی تخلیه کنیم؟

اگر ماشین لباسشویی شما نمی‌تواند آب را به‌طور کامل تخلیه کند، انجام این‌کار برعهده‌ی شما خواهد بود. چند روش برای تخلیه‌ی دستی آب از ماشین لباسشویی وجود دارد:

استفاده از سطل: بیرون آوردن آب با سطل، کاسه یا لوازم دیگر، در اکثر موارد بسیار کاربردی است و بسیاری از افراد در مواجهه با مشکل عدم تخلیه‌ی خودکار آب از ماشین لباسشویی، از آن استفاده می‌کنند. به‌هرحال، این روش زمان‌بر است و می‌تواند باعث کمردرد شود.

تخلیه دستی آب لباسشویی با سطل

استفاده از شیلنگ: این روش نسبت‌به راهکار قبلی آسان‌تر است. بدین‌منظور به شیلنگ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی، سطل، پیچ‌گوشتی و انبر و گیره نیاز دارید. علاوه‌بر این همراه داشتن اسفنج و حوله درصورت ریزش آب، ایده‌ی خوبی است.

برای تخلیه‌ی آب با شیلنگ نیز می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. ماشین لباسشویی را از برق جدا کنید؛

۲. شیلنگ تخلیه‌ را در پشت ماشین لباسشویی پیدا کنید؛

۳. سطل را زیر شیلنگ تخلیه قرار دهید؛

۴. همه‌ی گرفتگی‌های شیلنگ را بررسی و رفع کنید؛

۵. گرفتگی‌های عمیق‌تر در زهکشی را بررسی کنید؛

۶. پمپ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی را بررسی کنید؛

۷. سوئیچ درب ماشین لباسشویی را بررسی کنید؛

۸. تسمه‌های ماشین لباسشویی را بررسی کنید؛

۹. دریچه‌ی تخلیه را بررسی کنید؛

۱۰. اگر دوره‌ی گارانتی دستگاه باقی مانده است، با شرکت پشتیبانی تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • دلیل عدم تخلیه‌ی آب ماشین لباسشویی چیست؟

    تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل مختلفی مثل گرفتگی یا گیرکردن شلنگ تخلیه یا شکستگی پمپ و کلید درب یا تسمه داشته باشد.

  • چگونه بفهمیم شیلنگ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی مسدود شده است؟

    اگر دستگاه روشن شد و صدای پمپ را شنیدید، اما آب واقعی را نمی‌بینید، به احتمال زیاد شلنگ تخلیه گرفتگی دارد.

  • گرفتگی شیلنگ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی را چطور برطرف کنیم؟

    می‌توان شیلنگ تخلیه‌ی ماشین لباسشویی را از پشت دستگاه جدا و سپس هرگونه کثیفی، شیء یا گرد و غباری که ممکن است انسداد ایجاد کرده باشد را رفع کرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات