کولر گازی پرتابل یا قابل حمل چیست؟

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
کولر گازی پرتابل (قابل حمل)
در این مقاله کولرهای گازی پرتابل یا قابل حمل را به شما معرفی می‌کنیم که در جای خاصی ثابت نیستند و می‌توانید آن‌ها را جابه‌جا کنید.
تبلیغات

استفاده از کولر گازی قابل حمل (پرتابل) برای خنک‌سازی فضاهای کوچک بسیار مناسب است. بسیاری از افراد وسوسه می‌شوند که به‌دلیل نصب و جابه‌جایی آسان، این نوع کولر را برای اتاق کوچک و دفترکار خود بخرند. از طرفی‌ دیگر، کولر گازی پرتابل جایگزینی ساده و همه‌کاره برای کولر اسپیلت و کولرهای پنجره‌ای است.

در این مقاله، به تعریف و بیان مزایا و معایب کولرهای گازی قابل حمل می‌پردازیم و نحوه کار را با در نظر گرفتن نوع تک لوله (Single-hose) و دو لوله (Dual-hose) بررسی خواهیم کرد. علاوه‌براین، ما به سؤالات متداول دیگری مانند اینکه آیا کولرهای قابل حمل برای نصب و کارکردن به پنجره نیاز دارند یا اینکه تخلیه ضروری است، پاسخ خواهیم داد.

کولر گازی پرتابل چیست؟

کولر گازی پرتابل

پیش‌تر مقایسه‌ای بین کولر گازی پنجره‌ای با اسپیلت و کولر گازی با کولر آبی داشتیم. کولر گازی قابل حمل که به‌عنوان کولرگازی ایستاده نیز شناخته می‌شود، برخلاف سه مدل یادشده قابلیت این را دارد که به‌راحتی جا‌به‌جا شود. این کولر به دستگاه دیگری وابسته نیست و تنها به پنجره و پریز برق نیاز است تا در مکان‌های مختلف قرار داده شود.

برخی مدل‌های قابل حمل حتی دارای چرخ‌هایی هستند که جابه‌جایی آن‌ها را مطابق با نیازهای شما آسان‌تر می‌کند و به همین دلیل یکی از مناسب‌ترین کولرهای گازی محسوب می‌شود.

کولر گازی پرتابل چگونه کار می‌کند؟

نحوه کارکرد کولر گازی پرتابل

کولر گازی قابل حمل از نظر کارکرد با دیگر نوع کولرگازی‌ها شباهت زیادی دارد. وظیفه اصلی این است که هوای اتاق را می‌کشد و با استخراج گرما، آن را به دمای تعیین‌شده می‌رساند و درنهایت هوای خنک‌شده را به اتاق برمی‌گرداند.

اجزای اصلی دخیل در کار کولر گازی قابل حمل عبارت‌اند از:

  • کویل اواپراتور و مبرد: مسئول خنک‌کردن هوا است.
  • کویل کندانسور: برای خنک‌کردن مبرد داغ به‌کار می‌رود.
  • کمپرسور: دمای مبرد را برای فرایند تراکم افزایش می‌دهد.
  • فن: هوا را در صورت نیاز به اطراف جابه‌جا می‌کند.

فن هوای گرم و مرطوب را از اتاق به داخل کولر پرتابل می‌کشد. کویل‌های موجود در داخل دستگاه دمای هوا را پایین می‌آورند و همچنین از طریق تراکم، آب را از آن خارج می‌کنند. در نهایت هوای خنک‌شده به داخل خانه منتقل می‌شود.

مبرد (خنک‌کننده) نقش اساسی در کل فرایند را ایفا می‌کند. این همان چیزی است که هوای اتاق را خنک می‌نماید و به عنوان واسطه‌ی تبادل حرارت استفاده می‌شود.

این خنک‌کننده گرمای هوای داخل را جذب می‌کند. وقتی مبرد متراکم می‌شود، در نتیجه گرما تولید می‌کند که باید خارج شود. به همین دلیل، کولرهای پرتابل دارای لوله خرطومی خروجی هستند که برای تخلیه رطوبتی که به‌صورت قطره‌قطره جمع شده، در خارج از اتاق استفاده می‌شوند.

کولر گازی قابل حمل می‌تواند رطوبت جمع‌آوری‌شده (قطرات مایع) از هوا را به سه روش تخلیه کند:

  • خودتبخیری: کولرهای قابل حمل رطوبت را از طریق دریچه خروجی به همراه هوای گرم به بیرون منتقل می‌کند. مدل‌های جدید عمدتاً از این ویژگی استفاده می‌کنند.
  • تخلیه با پمپ: رطوبت جمع‌آوری شده از طریق لوله پمپ می‌شود.
  • مخزن داخلی: آب در مخزنی جمع‌آوری می‌شود که باید آن را به صورت دستی تخلیه کنید. تنها مدل‌های قدیمی از این ویژگی استفاده می‌کنند.

تفاوت اصلی بین کولرهای گازی قابل حمل و دیگر نوع کولرها این است که تمام اجزای تشکیل‌دهنده در یک واحد جمع‌آوری شده‌اند و مانند کولر اسپلیت کمپرسور در بیرون خانه قرار ندارد.

کولر گازی قابل حمل تک‌لوله در مقابل دو لوله چگونه کار می‌کند؟

دو نوع کولر گازی قابل حمل وجود دارد: تک لوله و دو لوله. بیایید تفاوت این دو نوع را بیان کنیم و ببینیم که کولرهای گازی پرتابل چگونه کار می‌کنند؟

کولر گازی پرتابل تک‌لوله چگونه کار می‌کند؟

کولر گازی قابل حمل تک لوله

کولرگازی قابل حمل تک لوله یک دریچه خروجی دارد. همچنین نصب آن آسان‌تر و ارزان‌تر بوده و در نتیجه پرطرفدارتر است.

این کولر هوا را از داخل اتاق می‌کشد و خنک می‌کند. رطوبت تولیدشده (قطرات مایع) در نتیجه‌ی فرایند خنک‌سازی از طریق یک لوله خرطومی به بیرون تخلیه می‌شود.

از آنجا که کولر دائماً در حال کشیدن هوای اتاق است و آن را تعویض نمی‌کند، فشار منفی در داخل اتاق ایجاد می‌شود. در نتیجه، هوا می‌تواند از طریق شکاف‌های در و پنجره‌ها نفوذ کند تا جایگزین هوای ازدست‌رفته شود. این کار به هوای گرم قسمت‌های دیگر خانه شما اجازه‌ی ورود می‌دهد و باعث می‌شود کولر برای خنک‌کردن اتاق سخت‌تر کار کند. با عایق‌بندی مناسب و بسته نگه‌داشتن درها می‌توان از این امر جلوگیری کرد تا کارایی کولر افزایش پیدا کند.

کولر گازی پرتابل دو لوله چگونه کار می‌کند؟

کولر گازی پرتابل دارای دو شلنگ

این نوع کولر گازی قابل حمل از دو لوله مجزا تشکیل شده است. این موضوع باعث می‌شود تا نصب آن کمی سخت‌تر و درنتیجه پرهزینه‌تر باشد. از طرفی دیگر، بهره‌وری انرژی آن بسیار بالاتر است و می‌تواند به جای اینکه هوای داخلی دوباره مورد استفاده قرار بگیرد، هوای تازه را از فضای بیرون وارد کند.

یک لوله برای دفع گرما و رطوبت تولیدشده در فرایند تهویه مطبوع درست مانند کولر تک لوله استفاده می‌شود. لوله دیگر برای کشیدن هوای تازه از بیرون برای رفع مشکل فشار منفی استفاده می‌گردد. سپس هوای بیرون پس از ایجاد شرایط محیطی مناسب طبق دمای تعیین‌شده به داخل اتاق آزاد می‌شود.

این نوع کولر گازی به دلیل دو لوله برای خنک‌کردن اتاق کارکرد راحت‌تری دارد. همچنین، می‌تواند هوای تازه به‌همراه داشته باشد و هوای داخل خانه را سریع‌تر خارج کند تا فرایند کلی سریع‌تر انجام شود.

تعمیر و نگه‌داری کولر گازی پرتابل

تعمیر و نگهداری کولر گازی پرتابل (قابل حمل)

برای اینکه کولر گازی پرتابل خود را در بهترین شرایط نگه دارید، مهم است که به خوبی از آن مراقبت کنید. این کار به دوام بیشتر کولر کمک خواهد کرد.

اولین قدم در نگه‌داری هر کولرگازی‌ای، تمیزکردن و تعویض فیلترهای هوا است. توصیه می‌شود بسته به استفاده‌ی خود، فیلترهای هوا را دو هفته‌ یک‌بار یا ماهانه تمیز کنید. اگر حیوان خانگی در خانه دارید، ممکن است مجبور شوید منافذ و فیلترها را مرتباً تمیز کنید؛ چراکه موی حیوانات خانگی می‌توانند جریان هوا را مسدود کنند.

به مخزن آب توجه داشته باشید تا قبل از پرشدن کامل تخلیه شود. اگر قصد استفاده از کولرگازی برای مدت طولانی را ندارید، باید آن را به درستی نگهداری کنید. این یعنی دستگاه را تمیز نمایید و سینی آب را خشک کنید تا از رشد کپک جلوگیری شود.

از آب و صابون و پارچه‌ی نرم برای تمیزکردن قسمت بیرون کولر قابل حمل خود استفاده کنید. از قراردادن آن در نور مستقیم خورشید خودداری کنید، در غیر این صورت، رنگ آن به مرور زمان تغییر خواهد کرد.

مزایا و معایب کولر گازی قابل حمل

حالا که می‌دانید کولر گازی قابل حمل چگونه کار می‌کند، بیایید روی مزایا و معایب آن‌ها تمرکز کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری جهت بهترین انتخاب کمک کنیم.

مزایای کولر گازی پرتابل

کولر گازی قابل حمل از نمای پشت
  • نصب کولر گازی قابل حمل آسان است. حتی نیازی نیست به متخصص زنگ بزنید و خودتان می‌توانید همه‌ی این کارها را انجام دهید. شما باید یک خروجی برای لوله پیدا کنید و آن را با استفاده از ابزارهای ساده مانند پیچ‌گوشتی نصب کنید.
  • بیشتر کولرهای گازی قابل حمل دارای چرخ هستند. همچنین، به‌دلیل وزن سبک خود می‌توانند به‌راحتی براساس نیاز شما از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل شوند.
  • کولرهای قابل حمل بهترین نوع برای اتاق‌های کوچک هستند. اگر دائم در مکانی حضور ندارید و زیاد جابه‌جا می‌شوید، بهترین گزینه پیش روی شما است. همچنین پیشنهاد و گزینه مناسبی برای مستأجرها است.
  • در بسیاری از مدل‌ها با استفاده از تایمر، کولر گازی پرتابل را می‌توان طوری تنظیم کرد تا در زمان‌های خاص روشن یا خاموش شود. با فعال‌کردن این قابلیت کولر فقط در مواقع نیاز انرژی مصرف می‌کند که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد. همچنین می‌توانید با استفاده از کنترل، کولر گازی را روشن و خاموش کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید.
    • قیمت کولرهای گازی از نوع قابل حمل در مقایسه‌ با انواع دیگر کولرهای گازی پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

معایب کولر گازی پرتابل

معایب کولر گازی قابل حمل
  • از آنجا که تمام اجزای تشکیل‌دهنده کولرگازی قابل حمل در یک واحد قرار دارند، در مقایسه انواع دیگر پر سروصدا هستند.
  • کولرهای گازی قابل حمل عموماً مصرف انرژی کمتری دارند. دلیلش این است که زمان بیشتری را برای آماده‌سازی یک اتاق نسبت به هر نوع کولر دیگری با همان ظرفیت صرف می‌کنند. کولرهای قابل حمل معمولاً در طول کل فرایند مقداری گرما تولید می‌کنند. این مقدار قابل‌توجه نیست اما روند کلی خنک‌سازی را کند می‌کند.
  • برای خروج آب برخی از کولرهای قابل حمل دارای لوله و برخی دیگر دارای مخزن هستند. این مخزن آب باید به‌طور منظم تخلیه‌ شود تا کولر به‌درستی کار کند.
  • هزینه استفاده طولانی‌مدت کولر گازی قابل حمل، آن را به گزینه‌ای اقتصادی تبدیل نمی‌کند.

ظرفیت مناسب کولر گازی پرتابل برای هر فضا چقدر است؟

نمایی از کولر گازی پرتابل

ظرفیت خنک‌کننده کولر گازی بر‌حسب BTU (واحد حرارتی بریتانیا) اندازه‌گیری می‌شود که به‌طورخلاصه به میزان گرمایی اشاره می‌کند که دستگاه می‌تواند در یک ساعت از یک اتاق خارج کند. دستگاه تهویه‌ی مطبوع مناسب باید ظرفیت خنک‌کنندگی مناسب با ابعاد اتاق داشته باشد. معمولاً کولرهای قابل حمل طبق دستورالعمل‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • اتاق‌های کوچک: کولرهای پرتابل با BTU بین ۷۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ برای اتاق خواب‌های کوچک، دفاتر یا اتاق کودک ایدئال هستند.
  • فضاهای متوسط: کولر گازی پرتابل برای خنک‌کردن محیط‌های متوسط ​​تا بزرگ مانند اتاق نشیمن یا اتاق خواب‌های بزرگ‌تر نیز بهتر است BTU برابر با ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ داشته باشد.
  • فضاهای بزرگ/تجاری: برای استفاده در محل‌های تجاری و صنعتی، از جمله اتاق‌های بزرگ سرور کامپیوتر و فضاهای ویژه برای گردهمایی‌ها BTU بالاتر از ۱۲۰۰۰ توصیه می‌شود.
کولر گازی پرتابل تک شلنگ با خروجی لوله از پنجره

شاید هنوز سؤالاتی در ذهن داشته باشید که نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به برخی از رایج‌ترین سؤالات در مورد کولر گازی قابل حمل پاسخ دهیم تا در تصمیم‌گیری نهایی به شما کمک کنیم.

سوالات متداول زومیت

  • آیا کولر گازی‌های قابل حمل برای کار کردن به پنجره نیاز دارند؟

    کولرگازی قابل حملی که با لوله خروجی همراه است به تخلیه نیاز دارد. بااین‌حال، لازم نیست لوله خروجی را از طریق پنجره تخلیه کنید. بلکه می‌توانید بسته به دردسترس بودن و فضایی که به بیرون راه دارد عملیات تخلیه را انجام دهید.

  • آیا تمام کولرهای گازی قابل حمل برای اتاق‌های بدون پنجره مناسب هستند؟

    برخی از کولرهای گازی قابل حمل نیز بدون لوله خروجی عرضه می‌شوند. آن‌ها با خروج رطوبت هوا را خنک می‌کنند. از طرفی دیگر مخزن آبی دارند که به‌طور مکرر نیاز به تخلیه آن دارید. این نوع تنها برای اتاق‌های بدون پنجره مناسب هستند.

  • آیا باید در کولر قابل حمل آب بریزید؟

    اگر کولر قابل حمل تبخیری دارید، باید مخزن را با آب پر کنید. چون لوله خروجی ندارد و به جای قطرات مایع، هوا را از طریق فرایند تبخیر خنک می‌کند. این نوع با کولر گازی تفاوت دارد.

  • اگر کولر گازی قابل حمل را تخلیه نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

    اگر کولر قابل حمل خودتبخیری یا تخلیه از طریق پمپ دارید، لازم نیست نگران تخلیه آب باشید. مشکل هر دو نوع با تبخیر یا تخلیه حل می‌شود؛ اما اگر مدلی دارای مخزن آب دارید، باید مراقب باشید. اگر خالی نشود، آب می‌تواند از مخزن به بیرون نشت کند و فضای شما پر از آب شود.

    اگر روزانه از کولر پرتابل خود استفاده نمی‌کنید و آب چند روز در مخزن می‌ماند، احتمال رشد کپک وجود دارد.

  • آیا کولر گازی‌های پرتابل پر سروصدا هستند؟

    یکی از معایبی که کولرهای قابل حمل دارند این است که بسیار پر سروصدا هستند. اگر به‌تازگی تهویه مطبوع قابل حمل خریده‌اید، ممکن است هنگام خوابیدن با صدای آن مشکل داشته باشید. سعی کنید فرشی زیر کولر قابل حمل خود قرار دهید تا ارتعاش و صدا به حداقل برسد. علاوه‌بر این، می‌توانید پیش از خرید، میزان دسی‌بل مدل را بررسی کنید و به سراغ مدلی بروید که درجه دسی‌بل پایین‌تری دارد.

  • آیا کولرهای گازی پرتابل از نظر انرژی کارآمد هستند؟

    به‌طور کلی، کولرهای گازی پرتابل کم‌مصرف نیستند. همان‌طور که در بالا ذکر شد، کولرهای قابل حمل به‌طور مداوم در حین تهویه اتاق گرما تولید می‌کنند و این موضوع باعث طولانی‌ترشدن فرایند خنک‌سازی می‌شود. همچنین افزایش مصرف انرژی را به‌دنبال دارد و درنتیجه تأثیر قابل توجهی روی قبض‌های شما می‌گذارد.

    بااین‌حال، اگر تنها قصد دارید اتاقی کوچک (تک نفره) را خنک کنید، کولر گازی قابل حمل گزینه‌ی بهتری نسبت به سیستم مرکزی خواهد بود.

  • هنگام خرید کولر گازی پرتابل به‌دنبال چه نکاتی باشم؟

    ابتدا تعیین کنید که چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید، سپس انتخاب‌های خود را براساس بودجه‌ی مورد نظر جدا کرده و اندازه‌ی مناسب اتاق خود را بررسی کنید. بسته‌ به فضای اتاق، به مدل دارای دو لوله اولویت دهید. در نهایت، مدلی را انتخاب کنید که امکان گرمایش را برای استفاده در طول سال نیز ارائه می‌دهد.

امیدواریم به تمام سؤالات شما در مورد نحوه کار کولر قابل حمل و هر چیز دیگری که باید در مورد آن بدانید، پاسخ داده شده باشیم. با این‌ تفاسیر، اگر همچنان علاقه‌ای به کولر پرتابل ندارید و فکر می‌کنید این نوع برای شما مناسب نیست، می‌توانید مقاله راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت را مطالعه کنید. در این راهنما، بهترین مدل‌های کولر گازی در بازار را به شما معرفی خواهیم کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات